۰ نفر
۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۳

محمد علی بصیری

 در سال 2011 ایران فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت از یک سو منطقه در ابتدای سال 2011 شاهد انقلاب تونس و مصر و سرنگونی معمر قذافی بود که منطقه را متحول کرد. و از سوی دیگر پرونده هسته ای ایران بار دیگر به موضع داغ رسانه های غربی تبدیل شد .
با وجود آنکه پرونده هسته ای ایران مدت زمان زیادی مطرح شده است اما سال گذشته ایران توانست دستاورد بزرگی را در این راستا کسب کند و آن دستاورد بزرگ، توفیق در شکستن اجماع دولت های غربی تحریم کننده ایران بود به عبارت دیگر جمهوری اسلامی توانست بسیاری را از کشورها را مردد کرده وزمینه ای را فراهم کند که تحریم با تاخیر اعمال شود. به عبارت بهتر توقف صدور قطعنامه تحریم جدیدی از سوی شورای امنیت و عدم شکل گیری اجماع پنج عضو دائم در این زمینه ایران موفق بوده است.
بهار عربی یا بیداری اسلامی از جمله مسائلی است که جهان را تکان داد به نظر من ایران در قبال تحولات منطقه ای توانست معدل خوبی را بدست آورد و در برابر تحولات دیپلماسی فعالی را اتخاذ کرد هرچند انتظار می رفت که در این زمینه فعالتر عمل کند به ترتیبی که به رسمیت نشناختن شورای انتقالی لیبی و سکوت در برابر پیروزی مردم لیبی و تبریک گفتن توام با تاخیر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی قرار گرفت.
سکوت ایران در برابر برخی از تحولات جهانی را می توان به سردرگمی دستگاه دیپلماسی نسبت داد. این سردرگمی در برابر تحولات سوریه نیز مشاهده می شود همچنانکه ایران در قبال تحولات سوریه موضع دفاع همه جانبه از بشار اسد را در پیش گرفت. حاضر نشد که حتی با مخالفان اسد گفتگو کند و در نهایت به یک نقطه اشتراکی دست پیدا نماید تا ضمن ایجاد اصلاحات منافع مخالفان تامین شود و در عین حال اسد باقی بماند.
خوشبختانه ایران توانست با قدرت های غیر غربی و همسایه ارتباط خوبی را برقرار کند هرچند توفیقی در ارتباط با کشورهای غربی نداشت.
اما بعد از تمام اتفاقات رخ داده در جهان، ایران درگیر اشغال سفارت انگلیس از سوی دانشجویان شد در این مورد تحلیل های متفاوتی وجود دارد اما این اقدام از سوی دانشجویانی رخ داده است که روحیه انقلابی داشته و دخالت قدرت های غربی را در لباس دیپلمات ها بر نمی تابند .
البته بسیاری بر این باورند که ایران دیگر دوران بلوغ خود را طی کرده است و نباید اقدامات انقلابی انجام دهد اما آیا در کشوری مانند ایران که از ثبات داخلی برخوردار است می توان انتظار داشت در فضای بی ثبات منطقه ای، اقدام انقلابی انجام ندهند ؟
استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان

/27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =