چند ماهی به پایان مجلس هشتم نمانده است. در این چهار سال اعضای کمیسیون های اجتماعی و آموزش و تحقیقات طرح و لوایح متعددی را ارائه و تصویب کردند.

زهرا تالانی: یکی از لوایح جنجالی در این مجلس لایحه حمایت از خانواده بود که از مجلس هفتم ارائه شد اما بررسی آن به این دوره رسید. این لایحه انتقادهای فراونی داشت. انتقادهای وارد به ماده‌های 22، 23 و 24 لایحه سبب شد که باز هم روند تصویب لایحه حمایت از خانواده به نقطه پایان نرسد. تذکرات و اخطارهای نمایندگان و مشورت مجلس در خصوص این مواد با قوه ‌قضائیه سبب شد که این موارد از لایحه حمایت خانواده به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای بررسی بیشتر ارجاع شود که بررسی های این کمیسیون به حذف ماده 23 این لایحه ختم شد. برخی از نکات این لایحه نیز مانند ثبت ازدواج موقت و تعیین میزان مهریه نهایی شد.
اما لایحه دیگری که در چند روز قبل به تصویب رسید قانون صندوق بیکاری بود که اعضای کمیسیون اجتماعی آن را مهمترین شاهکار مجلس می دانند. طرح بیمه بیکاری و حمایت از فارغ‌التحصیلان جویای کار همگام با ماده 50 قانون برنامه و اصل 29 قانون اساسی تدوین شد. هم در قانون برنامه و هم در قانون اساسی دولت مکلف به ایجاد بیمه همگانی است .نمایندگان عنوان کردند که دغدغه طراحان این طرح نیز تا زمان عملی شدن وعده دولت مبنی بر ایجاد 2 میلیون و 500 هزار شغل وجود دارد و در صورت عملی شدن این وعده، تعداد افرادی که تحت پوشش آن هستند کاهش می‌ِیابد.
در جدول زیر لوایح مهمی که در طول این 4 سال ارائه شده آورده شده است:
 

نام لایحه

تاریخ اعلام وصول

وضعیت

طرح اصلاح عنوان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر

4/10/ 90

نمایندگان فوریت طرح اصلاح عنوان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را  با 131 رای موافق، 6 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند. به موجب ماده واحده این طرح عنوان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تغییر می‌یابد.

طرح تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به رسمی و پیمانی

4/10/ 90

یک فوریت طرح تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور به رسمی پیمانی با 131 رای موافق تصویب شد.

طرح اصلاح تبصره (3) ماده (5) قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب 1389

9/29/ 90

این قانون قانون مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره در جلسه علنی تصویب به تأیید شورای نگهبان رسید.

 

قانون صندوق بیکاری

8/29/ 90

اعضای کمیسیون اجتماعی این طرح را مهمترین لایحه این کمیسیون می دانند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب اولین ماده طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار مقرر کردند صندوق بیمه بیکاری برای حمایت از بیکاران متقاضی کار تشکیل شود. بر اساس این ماده به منظور حمایت از بیکاران غیر ارادی و متقاضی کار اعم از مشمولان قانون تامین اجتماعی، قانون کار، مقررات خاص مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، اشخاص حقیقی طرف قرارداد دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و قوای سه گانه و بر اساس اصل 29 و بند 2 اصل 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صندوقی تحت عنوان صندوق بیمه بیکاری و بیکاران متقاضی کار تشکیل می شود.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

8/29/ 90

این لایحه دارای 49 ماده و 44 فصل می باشد که در فصل اول آن به وضعیت های مخاطره آمیز برای طفل اشاره شده که فقدان سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدین، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار بهره کشی، فعالیت مجرمانه بوسیله کودک مواردی از آن است.

این لایحه در دولت تصویب شد اما نمایندگان معتقدند تصویب آن به این مجلس نمی رسد.

طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق التدریس استخدامی در آموزش و پرورش

3/3/ 90

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق التدریس استخدامی در آموزش و پرورش با 77 رای موافق، 75 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

طرح اصلاح تعطیلات رسمی و تغییر ساعت کار اداری

1/21/ 89

طرح اصلاح تعطیلات رسمی و تغییر ساعت کار اداری در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که به عنوان کمیسیون اصلی مسئول بررسی این طرح بود، به تصویب نرسید.

طرح تغییر نظام آموزشی کشور

10/20/ 88

اعس ضای کمیسیون آموزش و تحقیقات این طرح را بررسی و به کلیات آن رای دادند و سرانجام طرح در مجلس تصویب شد اما در نحوه اجرای آن اختلافاتی میان اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و آموزش و پرورش رخ داد.

طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

2/8/ 88

نمایندگان مجلس پس از استماع اظهارات مخالفین و موافقین با 178 رای موافق‏، 33 رای مخالف و 10 رای ممتنع به این طرح رای مثبت دادند. تصویب نهایی این طرح، دولت موظف است به استناد اصول 28 و 43 قانون اساسی و با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله، مشاغل خانگی را مطابق این قانون و حسب قانون برنامه 5 ساله توسعه ساماندهی و حمایت کند، به‌ نحوی که زمینه ایجاد اشتغال برای اینگونه متقاضیان فراهم شود.

طرح الزام دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت آنها

6/28/ 87

این طرح به امضاء (37) نفر از نمایندگان با توجه به مشکلات عدیده ای که از تحصیل دختران در دانشگاهها ، مراکز و موئسسات آموزش عالی دور از خانواده و محل سکونت ایشان ناشی می شود، ارائه شد.

طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش

6/20/ 87

این قانون قانون مشتمل بر چهارده ماده و هشت تبصره در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/7/1388 به تأیید شورای نگهبان رسید.

لایحه حمایت خانواده

4/8/ 87

یکی از جنجالی ترین لوایح س مجلس بود. این لایحه به پیشنهاد قوه‌ قضائیه و پس از تصویب درهیات وزیران در تاریخ 3/4/1386 به مجلس هفتم ارائه شد. اما عمر مجلس هفتم به سر آمد تا حواشی مربوط به تصویب این لایحه ، گریبانگیر مجلس بعدی شود. به درخواست دولت در تاریخ 1/4/1387 مجددا این لایحه در دستور کار مجلس هشتم قرار گرفت و با توجه به موضوع لایحه، بررسی آن به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.سرانجام قرار است با تغییراتی در مجلس بررسی شود.

لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت

4/2/ 87

کلیات لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت با 166 رای موافقت شد. نمایندگان مجلس تصویب لایحه با اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت، مصوب کردند که فرزندان چهارم خانواده‌هایی که یکی از سه فرزند آنها از شمول حمایت‌های قانون خارج شده‌اند و یا این فرزند حاصل دو یا چند قلو بودن است، از همه امتیازات فرزند سوم بهره‌مند می‌شوند.

لایحه پیشگیری از وقوع جرم

4/27/ 87

این لایحه کش و قوسهای فراوانی میان مجلس و شورای نگهبان داشت.سرانجام لایحه فوق  که مشتمل بر ده ماده و هفت تبصره بود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

 23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    1 0
    خوب کاری کردن لایجه حمایت از خانواده را همچنان بلاتکلیف گذاشتن با این گرانی و تورم سرسام آور بزودی همه طلاق می گیرن می رن پی کارشون دیگه لایجه مایحه هم لازم نیست
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    1 0
    خسته نباشند