تجربه نوشت:

بهرام بیضایی در بخشی از گفت‌وگویش با ماهنامه «تجربه» درباره سینمایش، و درمورد نقش زنان در آثارش توضیحاتی داد.
 
کارگردان «سگ کشی» در این مصاحبه گفت: «نقش کانونی زن در فیلمنامه‌های من باعث شد که سال‌های سال اجازه فیلمسازی بهم ندهند.»
 
بیضایی افزود: «فارابی با رَد[فیلمنامه] «اشغال» پا گرفت! می‌دانید؛ رد کردن آسان‌ترین کار جهان است و «اشغال» رد شد. تنها به این دلیل که شخصیت محوری آن زن بود. پس از یک گفت‌وگوی چندساعته که چون دستورالعملی آسمانی به من گفتند حروفچین می‌خواهند نه نویسنده، و کفری شدند که چرا نمی‌فهمم گفت‌وگو درواقع یعنی فقط یک طرف گوینده و یک طرف شنونده، همه چیز مشروط شد به این که زن کانونی فیلم را که بازیگر و برآمده سال‌های کشف حجاب بود تبدیل کنم به مرد.»
 
کارگردان «باشو غریبه کوچک» درمورد زنان معاصر در آثارش گفت: «به نظرم زنان معاصر با درگیری‌های روزمره خود چون دم‌دست‌تر و آشناترند کمتر به چشم می‌آیند و زنان تاریخی درگیر فضاهای گمشده یا کم‌شناخته، چون دورتر و ناآشناترند بیشتر به چشم می‌آیند. این عادت ماست نه واقعیت آنها.»
  
57241

 

کد خبر 192508

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    30 0
    درود بر استاد بیضایی .
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    21 0
    بعد اون موقع شوهرش با این خانم آقا شده، چه نسبتی پیدا میکرد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    24 0
    فکرشو بکن!!!! یک مرد جای یک زن!!!
  • بدون نام MY ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    12 0
    : «نقش کانونی زن در فیلمنامه‌های من باعث شد که سال‌های سال اجازه فیلمسازی بهم ندهند.» و بدین ترتیب چه اثار باارزشی اجازه ظهور و تولید نیافتند بجاش فیلمهای دست چندم برای توجیه و زیباسازی خیانت مردانه ، مثلثای عشقی و.... هر روز دارند بخورد تماشاگران داده میشوند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین