روند بی ثبات بهای ارز، واردات کالا، مواد اولیه و ماشین آلات را با وقفه مواجه کرده است.

بهراد مهرجو: کيلومترها دورتر از تهران و در شهرک صنعتي نيمه ورشکسته، چهار نفر موسسان بزرگترين کارخانه صنعتي کاشي و سراميک کشور، همگي کت شلوار پوش دور هم جمع شده​اند. از ميان جمع تنها يک نفر به زبان انگليسي تسلط دارد. طي شش ماه گذشته جوان مسلط به زبان انگليسي به دستور سه عضو ديگر پنج بار به اسپانيا سفر کرده​بود تا مذاکرات با يکي از کارشناسان مهم نصب تجهيزات مدرن​ترين خط توليد کاشي و سراميک را به انجام برساند. در ميان جمع يک نفر مسن​تراز ديگران به نظر مي​رسد. او موسس کارخانه است. روي صندلي چرمي لم داده وبا صدايي گرفته مي​گويد:« جلسه داريم. يک فکس يا ايميل بزنيد و تمامش کنيد. خلاص.» بازهم از ميان جمع همان مردجوان مامور ارسال ايميل مي شود. چندباري سعي مي​کند به ديگران بفهماند که توان انتقال چنين پيامي را ندارد. او بارها به ديدار مهندس صنايع در کاتالان رفته بود و هفته​ها ميهمان مهندس 60 ساله بود. اما پس از شش ماه مذاکره از گوشه دورافتاده شهرک صنعتي ورشکسته بايد مرد 60 ساله اسپانيايي را نااميد کند. مديرعامل از تاخيرکارمندش ناراحت شده و مي​گويد:« همين را بنويس. متاسفانه در ايران به دليل افزايش قيمت يورو و دلار ما ديگر توان پرداخت حقوق شما را نداريم. مبلغ توافقي بين ما 18 هزار يورو بود با توجه به افزايش قيمت اين ارز در ايران رقم قرار داد ماهيانه شما و همکارتان مي​شود 39 ميليون تومان. گردش مالي ما اجازه چنين پرداختي را نمي​دهد. در ضمن بهتر است بدانيد به دليل همين نوسان ارزي ما حتي موفق نشديم خط کاشي​سازي ايتاليايي را به کشور وارد کنيم.» در پايان نامه تاکيدي هم مي کند:« آخرش هم بنويس يک ورشکسته با چهل سال سابقه کار اقتصادي.» حرفش که تمام مي​شود، کارمندانش متوجه مي​شوند که بايد با صداي بلند به نقل قول آخر رئيس خود بخندند. همه با صداي بلند مي​خندند ولي او خود سکوت مي​کند.
کمي دورتر از کارخانه صنعتي کاشي، شيشه​هاي شکسته يک سوله صنعتي در کل شهرک صنعتي به شهرت رسيده​است. ورودي​هاي اصلي کارخانه را با قفل بسته​اند، اتاقک نگهباني بدون نگهبان مانده و شيشه​هاي تمامي کارخانه شکسته​است. اهالي شهرک نقل مي​کنند، ​مدير کارخانه يک ماه است که پس ازمصادره تمامي اموالش، در حياط متروکه اين کارخانه زندگي مي​کند. او تنها روزانه براي خريد مواد غذايي از حياط کارخانه خارج مي شود. دو ماه قبل رئيس کارخانه، دويست کارگر را سرپرستي مي​کرد. او سه ماه حقوق عقب مانده همين کارگران را هم پرداخت نکرده​است. فروشنده سوپرمارکتي که همين رئيس کارخانه در شهرک صنعتي اشتهار از آن خريد مي کند، مي​گويد:« مشتري​هاي من در قياس با يک ماه قبل نصف شده​است.» کارگران دست از کار کشيده​اند و صنعت​گران هم اموالشان را به آنسوي مرزها انتقال مي​دهند.
نوسان نرخ ارز طي روزهاي گذشته سبب شده تا بسياري از صنعتگران کشور فعلا قيد واردات ماشين آلات و مواد اولیه را بزنند. از کارخانه​هاي ورشکسته شهرک صنعتي اشتهارد گرفته تا شهرک صنعتي نيمه جان يزد يا شهرک صنعتي به گل نشسته بيرجند، همگي دچار بحران واردات مواد اولیه و ماشين آلات شده​اند. براساس گفته​هاي يکي از فعالان صنعتي شهرک صنعتي بيرجند، طي يک سال گذشته 110 واحد صنعتي در اين شهرک ورشکسته شده​اند. اطلاعات تکميلي نشان مي​دهد، دو سوم فعاليت کارخانه​هاي صنعتي شهرک صنعتي اشتهارد هم متوقف شده​است.
افزايش قيمت دلار و يورو واردات کالاهاي صنعتي و حتي مصرفي را در خطر قرار داده است. براساس گفته​هاي يکي از صنعتگران، هزينه حمل و نقل ماشين آلاتي که تا يک ماه قبل به قيمت 700 ميليون تومان براي واردکننده تمام مي​شد، تنها به دليل افزايش قيمت دلا رو يورو به يک ميليارد و 500 ميليون تومان براي همان نوع کالاها رسيده​است.
همچنین نوسان قيمت ارز موجب شده تا بسیاری از واردکنندگان کالا به دلیل عدم ثبات قیمت ها در بازار تا مدت نامعلومی از انجام هرگونه ثبت سفارش منصرف شوند. در همین حال هر گونه ارسال حواله ارزی در شرایط ناآرام بازار می تواند، موجب زیان آنها شود. بر این اساس بسیاری از فعالان بازار از هم اکنون نگران بروز یک دوره کمبود کالا و افزایش قیمت مقطعی در آینده ای نزدیک هستند.
 برخي از تجار حتي براي دريافت بهاي ارز کالاهايي که صادر کرده​اند، دچار مشکل شده اند. آن هایی که واردات به شرط صادرات انجام داده اند در حال حاضر برای دریافت ارز حواله شده خود از سوی طرف خارجی با موانعی مواجه شده اند. چون گاه گفته می شود، ارایه ارز ممکن نیست و تنها امکان پرداخت معادل ریالی آن آن هم بر مبنای نرخ رسمی بانک مرکزی وجود دارد.
لذا تجار برای تحمل هزینه تبدیل دوباره این ریال به ارز، ناگزیر از افزایش قیمت کالاهای وارداتی خود هستند.
بررسی های میدانی خبرآنلاین هم حکايت از معامله کالا در برخی بازارهاي داخلي به نرخ دلار دارد. به عنوان نمونه برخی فروشندگان بازار رایانه پايتخت بهنگام نوسان بالای نرخ ارز در بازار آزاد، براي عرضه کالاهاي خود به جاي ريال از مشتريان خود تقاضاي دلار مي​کنند. همزمان کاغذ فروشان بازار تهران از عرضه کاغذ خودداري مي​کنند چراکه آنها کاغذ را با دلار گران وارد کرده​اند و در حال حاضر نگران زيان شده​اند و منتظر افزایش سود هستند. به همین دلیل، سوله​هاي اطراف تهران به انبار کاغذ بدل شده​است.
در مجموع، در صورتي که روند بي ثبات بهاي ارز ادامه پيداکند، واردات کالا، مواد اولیه و ماشین آلات به کشور با وقفه مواجه می شود. وقفه ای که در میان مدت دوره ای از کمبود و گرانی در بازار مصرف و رکود و بیکاری در بخش تولید را رقم خواهد زد. در چنین شرایطی همه چشم ها به وعده روز گذشته بانک مرکزی مبنی بر بازگرداندن ثبات به بازار ارز دوخته شده است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    113 2
    احسنت به نويسنده مقاله!حتي اقشار كم درآمد جامعه هم بايد بدانند كه اقتصاد زنجيره اي عمل ميكند...
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    46 1
    بزرگترین و قدیمی ترین شهر صنعتی ایران،شهر صنعتی کاوه است و در 120 کیلو متری تهران قرار دارد،اگر به آنجا بروید تاثیر گرانی ارز را به خوبی لمس خواهید کرد!یک فعال صنعتی در حالت ایده آل 20 تا 30 درصد سود خواهد داشت و آیا با تورم 20 درصد و گرانی بی سابقه ارز راهی برای آن فعال صنعتی به جز تعطیلی،تعدیل و ورشکستگی مانده است.وقتی برای واردات مواد اولیه باید 60 درصد بیشتر از سال قبل ریال پرداخت و این در حالی است که امسال کمتر از 20 درصد قیمتهای کالای تمام شده افزایش داشته است و این یعنی ضرر برای تولید کننده و او هم در چنین شرایطی دارایی باقیمانده را به ارز و سکه تبدیل کرده تا بیش از این متضضر نشود و ارزش پولش کاسته نشود
  • سارا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    36 2
    خلاصه ما نفهمیدیم امروز دلار چند؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    82 2
    بسیار واقعی بود ممنون
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    61 1
    همانطور که در متن آمده بانک ها به دستور بانک مرکزی دلار را به نرخ فرعی یعنی 1360 تومان می فروشند و به نرخ مضحک مرجع یعنی 1100 تومان می خرند. من برای این کار بانک ها دنبال واژه ای گشتم که توهین آمیز نباشد ولی پیدا نکردم. با این رفتار بانک ها در امور ارزی، حتی اگر اوضاع درست شود، تا مدت ها کسی جرات نخواهد کرد در بانک های ایران حساب ارزی باز کند.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    12 28
    افزایش نرخ دلار هم برای اقتصاد ما خوب است و هم بد.....برای مثال صنایع مادری که مواد اولیه خود را از خارج وارد می کنن خوب نیست و منجر به افزایش قیمت تمام شده و بالطبع قیمت محصول افزایش میده.....اما برای بعضی از صنایعی که بخاطر واردات کالاهای بنجل چینی نابود شدن خوبه و منجر به این میشه که قیمت ای کالاها تو بازار افزایش پیدا کنه و مردم روی به کالاهای داخلی بیارن مثل کفش پوشاک و.....در کل اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بیان این صنایع تفکیک کنن و صنایع مادر حمایت کنن منجر به رشد اقتصاد داخلی میشه....
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    67 1
    1000 بار نوشتید چی شد اصلا همشون هم ورشکست بشن مگه مهمه
  • حمید IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    55 1
    مطالب بسیار خوبی بود ولی ای کاش کفه دیگر ترازو که همان افراد رانت خوار که دارای اطلاعات ویژه از سیاست های پولی هستند را هم اضافه میکردید .
  • حميد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    60 1
    من در شهر صنعتي اشتهارد شاغلم و اين گزارش كاملا واقعي است.اكثر كارگاه ها تعطيل هستند و بقيه هم در شرف تعطيل شدن.مشكلات اجتماعي ناشي از اين وضع در قالب بالا رفتن امار طلاق دزدي اعتياد و ساير ناهنجاري ها در سطح منطقه مشهود است
  • سیاوش IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    45 1
    واقعا خوب نوشتید ... من نمی دونم چرا با این همه مشکلل کسی رییس بانک مرکزی رو عوض نمی کنه و یه فرد لایق رو بیاره !!؟!
  • اسحاق IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    47 1
    میشه به این نویسنده این مقاله بگید یه نسخه از این متن را برای آقایان بفرستد شاید از خواب غفلت بیدار شوند .ودیگر با فیلتر کردن و پنهان کردن وقایع از چشم مردم از واقعیت فرار نکنند.سایت مثقال امروز فیلتر شد
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    1 0
    وقتی من دیروز رفتم دستگاهی که ماه پیش 120هزار تومان می گرفتم 182 هزار تومان گرفتم 62( هزار تومان گران ) تا ته سوختم کار وبار و خرید و معامله را راکد کردیم تا ببینیم این بحرانی که می گن تو کشور نیست کجا رفته پیدا کردید ما را مطاع کنید