۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰

دلار بازار بسامانی ندارد؛ هر دقیقه قیمت جدیدی اعلام می شود. در این میان چند بازار که با دلار و بقیه ارزها ارتباط تنگاتنگی دارند، به شدت آسیب دیده اند. یکی از این بازارها، گردشگری است.

امید کریمی: اوضاع دفاتر مسافرتی و تورهای گردشگری این روزها چندان خوب نیست. خودشان از مرگ زودهنگام می گویند و درخواب رویای همین تابستان گذشته را می بینند. تورهایی که از مسافران خارجی ارتزاق می کردند. آنها که در چند سال گذشته هیچ امیدی به تورهای گردشگری داخلی نداشتند و عمدتا برای جور بودن جنس و حفظ مجوز تورگردانی خارجی فقط تورهای داخلی را هم در بسته های تبلیغی شان قرار می دادند، این روزها، امیدی به تورهای خارجی هم ندارند: "همه پروازها جا می دهد، داخلی و خارجی، کجا می خواهید؟"

این جمله ای است که پس از تماس با عمده دفاتر خدمات مسافرتی به گوش می رسد؛ از پرواز مشهد و کیش تا دبی و ترکیه. شرق دور هم هست. همه جا در اسرع وقت، برای همین اخر هفته. برای دو روز بعد. اختیار انتخاب زمان مسافرت کاملا وجود دارد. اما کسی نمی رود.

مسوول یکی از دفاتر مسافرت های هوایی می گوید: "در دو هفته گذشته، عمده تماس هایی که غیر از مشتریان ثابت خودمان بودند، بلیت می خواستند برای ارز، تا می گویند استانبول، می گوییم برای ارز می خواهید؟ کمتر از یم سوم تماس های ما به مسافرت ختم می شود. بقیه بلیت می خواهند برای گرفتن ارز دولتی."

اما نکته اینجاست که دیگر نمی شود بلیت را پس داد. پیش از این، مسافران می توانستند روی بلیت پرواز های خارجی، ارز با قیمت دولتی بگیرند، اما اکنون شرکت های مسافرتی، بدل به یکی از ابزارهای نظارتی دولت شده اند: "به ما گفته اند بلیت را در صورتی می توانیم پس بگیریم که در گذرنامه افراد، مهر گرفتن ارز وحود نداشته باشد. در غیر این صورت نمی توانیم بلیت را پس بگیریم. حتی مردم می گویند به شما چه ربطی دارد که ما ارز گرفتیم یا نه."

البته هنوز هم پیدا می شوند شرکت هایی که سفر ترکیه را به 60 دلار می فروشند و سهیمه ارزی مسافران را طلب می کنند. جالب اینکه بانک مرکزی برای مقابله با این کار، چند روز پیش دوباره میزان ارز مسافرتی را از 2هزار دلار به هزار دلار کاهش داد.

با تمام این اوصاف اوضاع شرکت های مسافری خوب نیست. اگر سال گذشته بساط تورهای گردشگری قسطی، زیاد پهن نشده بود، اما اکنون بسیاری از آژانس ها، از دم قسط، مردم را به آن سوی مرزها می برند.

همین تورگردان دراین باره می گوید: "افتضاح است، آنهایی که از قبل چارتر کرده اند، مجبورند به هر روش شده صندلی و هتل بفروشند. همیشه 2ماه قبل از عید مراجعات ما وحشتناک بود. شلوغترین زمان کاری بود؛ اما اکنون از ماه رمضان خلوت تر است. همین روزهاست که یکی یکی تعطیل کنند بروند.  اگر ماجرای رفتن شرکت های هواپیمایی خارجی هم ادامه داشته باشد، باید تعطیل کرد و رفت."
 

سفرهایی که دلاری شد

اما نوسانات ارز، فقط بر سفر رفتن و نرفتن مردم تاثیر ندارد، بلکه ضررهای ناگهانی برای تورها دارد. انها به دلار و ارزهای مختلف با هتل ها و مراکز گردشگری کشورهای خارجی کار می کنند و به دلیل نابسامانی بازار ارز، اکنون مجبور شده اند هزینه سفر را به دلار، درهم و یورو از مسافران بگیرند.

دیروز، مصطفی شفیعی شکیب از اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جامعه تورگردانان در این باره به خبرگزارش میراث فرهنگی گفت: "اگر از دفاتری که پرواز چارتر کرده یا بلیت می‌فروشند یا آنها که تور عرضه می‌کنند،‌ بپرسید،‌ وضعیت را کاملاً در می‌یابید. به عنوان نمونه در هفته اخیر می‌بایست برای یک خانواده 5 نفره که قصد سفر به ترکیه داشتند، مبلغی بابت هتل فرستاده شود. از آنجا که ناچار به انتقال از طریق صرافی هستیم،‌ صراف با احتساب کارمزد هر یورو را 1990 اعلام کرد. از زمان مکالمه تا رسیدن تحصیل‌دار به صرافی بیش از 10 دقیقه طول نکشید و صراف گفت در این فاصله تغییر کرده است. تا اعلام به مسافر و موافقت بر سر قیمت پیشین، قیمت 2120 تومان اعلام شد. به این ترتیب در کمتر از یک ساعت هزینه سفر یک خانواده 5 نفره شاهد 400هزار تومان اختلاف بود. ابتدا تصور می‌کردند آژانس بازی درمی‌آورد،‌ تلفن صرافی را دادیم تا تماس بگیرند و دریافتند که اوضاع چگونه است. این شرایط تأثیر منفی زیادی گذاشته است."

همین شرایط باعث شده است تورها اکنون از قیمت های خود را به دلار، درهم و یورو اعلام کنند. مسوول یکی از شرکت های مسافرت هوایی دراین باره به خبرآلاین می گوید: "برای عید قیمت هیچ توری در نیامده است، غیر از ترکیه، هرچند قیمت های ترکیه هم روی هواست. اما هر رزروی که برای عید داشته باشیم، به دلار می گیریم. حتی پکیج های فعلی هم دلاری است."

به گفته او برای سفر ترکیه باید از 869 دلار هزینه کرد به بالا: "همه پکیج های دوبی به درهم می گیرند، اروپایی ها به یورو، بقیه هم به دلار. چون اگر مابه ازای ریالی بگیرند، ضرر می کنند. چندتا از این شرکت هایی که کار رزرو هتل انجام می دهند، برای دبی ضرر کردند، امروز مسافر گرفته است با درهم 400 تومان فردا با 460 تومان حواله کرده است. دلار هم که ساعتی بالا و پایین می شود."

اما در این میان فقط مقاصد گردشگری که پرواز های ایرانی دارند، کمنر گران شده است؛ به عنوان مثال تایلند: "بلیت پروازهای ایرانی تایلند 750 هزار تومان است. پول هتل هم به دلار بقیه و قیمت روز محاسبه می شود. حداقل 140 دلار."

140 دلار از دوماه پیش تاکنون حدود 50 هزار تومان گران تر شده است: "یک ماه پیش، هزینه سفر به دبی، اقامات در یک هتل سه ستاره و با پروازهای درجه دو ایرانی، 420 هزار تومان بود، اکنون همان شرایط، 540 هزار تومان است. پارسال 330 هزار تومان بود."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    109 2
    گزارش بسیار خوبی بود. مرسی. به ارزش دلار بیشتر پی بردم:)
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    145 0
    "دلار كاغد پاره اي بيش نيست كه 900 تومان هم نمي ارزد" اين جمله چه را به يادتان مي اورد
  • بدون نام US ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    85 0
    با ریال الان به یه روستای داخل کشور هم نمی شه رفت، چه برسه به این که آدم با اون خارج از کشور هم بره!
  • مهتاب IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    39 3
    بسیار کمک کرد.با خانواده قصدسفر به تایلند را داشتیم که با مشکل دلار در این چند روز مواجه شدیم.همچنان بلاتکلیف بودیم.اما گزارش جامع شما تکلیفمان را روشن کرد.ممنون
  • بدون نام US ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    41 2
    چرا بیمارانی که برای درمان به خارج باید بروند و هزینه یک جراحی را باید پرداخت کنند نمی فرمایید حالا حتما هم به اروپا و آمریکا نه ، همین ارمنستان یا اکراین یا امثال این کشورها
  • ناجی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    16 44
    بسیار اتفاق میمون و مبارکی است.سال گذشته حدود 9 میلیارد دلار سرمایه بین النسلی این مملکت به مسافران خارج کشور به ثمن بخس فروخته شد.حاصل این خاصه خرجی برای نسل های آینده ای که اینگونه پولشان را بر باد دادیم چه بوده است؟مردم ما متاسفانه در نبود عقلانیت اقتصادی به موضوعاتی عادت کرده اند که خروج آنها از ذهن و فکرشان سالها زمان می برد. می خواهید بدانید واقعیت اقتصاد این مملکت چگونه است؟یک لحظه چشمانتان را ببندید و به این موضوع وحشتناک جداً بیندیشید که ایران نفت و گاز ندارد.هر چه به فکرتان را رسید را نگه دارید و دوباره فکر کنید که کم به ذهنتان رسیده است.ایران بدون نفت و گاز چیزی بیشتر از افغانستان نیست.به زندگی پر از نکبت و بدبختی افغانها نگاه کنید ،اگر آدم جدی و اهل فکری باشد
    • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
      47 3
      عجب پس تركيه ژاپن كره بايد افغانستان باشن متاسفم
    • رهگذر IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
      22 0
      چون مردم ایران نفت دارند نباید بتونن دنیا رو ببینند؟! خوش به حال سعدی که اون زمان نفت کشف نشده بود!!
    • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
      13 0
      اخه ما چی مون شبیه ترکیه ژاپن کره است ولی اشتباهاتمون شبیه افغان ها هست
    • ناجی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      1 0
      آنهائی که گفته اند ما چه چیزمان از ترکیه و ژاپن و کره کمتر است به این نکته فکر کنند که همه چیزمان.آنها بدون نفت و گاز اینند و ما با نفت وگاز هیچ!!!آنها هرچه دارند از تلاش و تلاش شبانه روزی است و ما غیر از نفت و گاز ،کلاهبرداری و دروغ.بینی و بین ا... ما جز خواب و تفریح چه کار موثری انجام می دهیم؟تو ا به خدا ما را با ژاپن و کره مقایسه نکنید که خنده عالمی را بلند می کنید.فقط کره سالی 2000 دلار صادرات غیر نفتی دارد که بی وجود نفت و گاز وارد اقتصادش می کند آنوقت تمام ناز مردم ایران 45 میلیارد د لار صادرات غیر نفتی است که آن هم باید با دیده شک و تردید بهش نگریست.قدری درباره آنچه نوشتم فکر کنید و فرزندانتان را با موهوماتی چون هنر نزد ایرانیان است و بس بزرگ نکنید.آنها را با فرهنگ کاری که همین 40 پیش
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    92 1
    با این ریال نمیشه حتی به نارمک رفت و از اونجا گوجه خرید!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
      43 1
      خدای تیکه بود!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
      22 2
      خواهش مي شود:))
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    61 1
    این کار فقط از دست بهمنی بر می اومد . بهمنی دوست داریم . البته تمامی مسئلین هم یک سرباز هستند و کلاٌ استعفا بده نیستند
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    86 1
    الان اون 3000 میلیارد شده 4500 میلیارد ....................
    • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
      5 0
      راست میگه ! قضیه 300 میلیارد پی شد از آخر ؟! برین ببینین این امیر های عربی برای شهرشون چه خدمت ها که نکردند . تا حالا دبی رو ندیده بودم از نزدیک . بقل کشور خودمون همچین شهرهای فوق پیشرفته ای وجود داره بعد تو مملکت ما 3000 میلیارد .... یک ورزشگاه فوتبال میخوان بسازن 20 سال طول می کشه ! آخه تا کی ؟!!! خجالتم خوب چیزیه
  • مجید IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    2 6
    تمام مشکلات از سازماندهی موسسات مالی و اعتباری شروع شد من هم در یکی از این موسسات حساب داشتم که با این اصطلاحا سازماندهی یه مدت زیادی سرگردان پول خودم بودم بعدم وارد بازار سکه و ارز شدم هر طرحی اگر چه خوب؟ باید اول کارشناسی شود............
  • بدون نام IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    13 2
    یک پیشنهاد جدی دارم لطفا شما پیگیری کنید شاید عمل کنند. در این شرایط وانفسا که صدمات وارده به سختی جبران خواهد شد و شاید هرگز نشود، و حالا که متفکرین اقتصادی مملکت را قبول ندارند، چه اشکالی دارد که مشاوری از خارج مثل مالزی بیاورند تا این مشکل من درآوردی را حل کند و از اعمال نظر کسانی که با سوئ نظر بازار ارز را اداره می کنند و قانون های موقتی تصویب میکنند، جلوگیری شود. در همه دنیا از مشاور استفاده میکنند و هیچ اشکالی هم ندارد.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    11 0
    میتوانیم به آمریکا پیشنهاد بدیم آنها هم در آینده روی خذف صفر از واحد پول ملیشون فکر کنند