خدمات دندانپزشکی، یکی از گران‌ترین بخش‌های صنعت پزشکی به شمار می‌آید.

خدمات دندانپزشکی، یکی از گران‌ترین بخش‌های صنعت پزشکی به شمار می‌آید و به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا، اغلب هزینه‌های مربوط به ترمیم دندان، تحت پوشش بیمه‌های اجباری قرار نمی‌گیرد. البته در برخی کشورها نیز بیمه‌شدگان برای تأمین هزینه‌های ترمیم‌های ضروری دندان به ویژه مقابله با پوسیدگی و عفونت ریشه‌ای، از حمایت برخوردارند و فقط هزینه‌هایی همچون جراحی‌های زیبایی دندان، خارج از پوشش قرار دارند.

هر چند هم‌اکنون در ایران برخی از خدمات دندانپزشکی از پوشش بیمه‌ای برخوردارند، با این حال تعرفه‌های مورد نظر شرکت‌های بیمه‌گذار در این بخش آنقدر اندک و پایین است که در عمل توجه چندانی به آن نمی‌شود و برخی دندانپزشکان به برگه‌های دفترچه‌های بیمه، به چشم برگه‌های تخفیف 5 تا 20 درصد نگاه می‌کنند. همین شرایط باعث شده تا مسئولان برخی سازمان‌های بیمه‌گر، تصمیم بگیرند سقف حمایت‌های بیمه‌ای در بخش دندانپزشکی را به رقمی منطقی و کاربردی افزایش دهند و ردیف‌های جدیدی را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وزارت رفاه قصد دارد با هدف افزایش رضایت مردم، پوشش بیمه‌های دندانپزشکی را به لحاظ کیفی گسترش دهد. به نظر می‌رسد برای کسب رضایت بیماران، باید به دیدگاه‌های دندانپزشکان نیز توجه جدی شود.

اکثر دندانپزشکان تمایل دارند که سطح بالای درآمدی خود را حفظ کنند و به همین دلیل برنامه‌هایی قرین موفقیت خواهد بود که درآمد آنها را با چالش مواجه نسازد.

خدمات دندانپزشکی باتوجه به مواد اولیه متنوعی که به کار می‌رود، فاصله قیمتی زیادی دارند. در برخی درمانگاه‌ها حداقل هزینه‌های رقابتی اخذ می‌شود و در مقابل برخی مطب‌ها نیز بسیار گران‌قیمت هستند. اگر در تدوین تعرفه‌های بیمه‌ای به این تنوع‌ها توجه نشود، بیمه‌های جدید دندانپزشکی نمی‌تواند فراگیر باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که گسترش خدمات بیمه‌ای، تنها راهکار ارتقای بهداشت دهان و دندان نیست.

مهم‌ترین مشکل پایین آمدن سطح بهداشت دندان، کم‌توجهی به آن در سنین پایین است. باید آموزش و بهداشت دندان را در کودکان و دانش‌آموزان جدی‌تر گرفت چون پیشگیری بهتر از درمان است.

دندانپزشکی کاری وقت‌گیر و هزینه‌بر است. بسیاری از بیماران تنبلی می‌کنند و به جای مراجعه به دندانپزشک، از داروهای مسکن استفاده می‌کنند.

استاندارد مراجعه به دندانپزشک در کشورهای توسعه‌یافته، سالی دو بار است که حتی اگر دچار مشکلی هم نباشند، برای چکاپ می‌روند. در حالی که در ایران حتی افراد تحصیلکرده هم تا وقتی با مشکل حاد مواجه نشوند، سراغ دندانپزشک را نمی‌گیرند.

هزینه‌های دندانپزشکی در ایران مثل اکثر کشورهای دنیا بسیار بالاست و گسترش حمایت بیمه‌ای می‌تواند تمایل افراد برای مراجعه به دندانپزشک را افزایش دهد. به ویژه در مورد بخش‌های گرانقیمتی مانند جراحی و پروتز تأمین منابع مالی لازم برای این خدمات، کاری نیست که سازمان‌های بیمه‌گذار بتوانند از پس آن برآیند.

شاید به همین دلیل است که برخی دندانپزشکان، ارزیابی خوبی نسبت به نتایج این اقدام ندارند. هزینه‌های دندانپزشکی بالاست و در مقابل سطح بهداشت دهان و دندان در ایران نیز بسیار پایین است. شاید وزارت رفاه نتواند بودجه لازم برای ارائه خدمات گسترده در این بخش را فراهم کند.

از هفتاد میلیون ایرانی دستکم 50 میلیون نفر به خدمات پروتز متحرک، پروتز ثابت و ارتدونسی احتیاج دارند. حتی اگر این کار با تعرفه‌های نظام پزشکی صورت بگیرد، پروتز هر دندان 70 هزار تومان هزینه دارد که برخی بیماران، چند دندان پروتزی دارند. آیا دولت می‌تواند 60 درصد این مبلغ را برای همه بیمه‌شدگان تأمین کند؟ باید قبل از هر تصمیم‌گیری، به جیب‌هایمان نگاه کنیم. در شرایطی که وزارت رفاه نمی‌تواند تعداد تخت‌های بیمارستانی برای درمان بیماری‌های خطرناک را به استانداردهای لازم برساند، گسترش بیمه دندانپزشکی، نیازمند تأمل بیشتری است.

همچنین باید توجه داشت که رفتار شرکت‌های بیمه به گونه‌ای است که برخی دندانپزشکان ترجیح می‌دهند قراردادهای خود با آنها را باطل کنند. به عنوان مثال بیمه خدمات درمانی در اکثر موارد از 4 برگه ویزیت یک بیمار، 2 مورد آن را تأیید نمی‌کند. این در حالی است که ممکن است فرد بیمه شده به خدمات متنوع جراحی و آزمایشگاهی احتیاج داشته باشد و نمی‌توان انتظار داشت که یک دندانپزشک بیمار خود را پس از کندن دومین برگ دفترچه، به حال خود رها کند.

اگر بیمه نیروهای مسلح را کنار بگذاریم، تعرفه و خدمات بقیه شرکت‌های بیمه بسیار پایین است. به عنوان مثال بیمه‌ها برای کشیدن هر دندان خلفی مبلغ 1500 تومان می‌دهند و می‌گویند از بیمار نیز 800 تومان بگیرید. این در حالی است که هزینه داروی بی‌حسی، دستکش و سایر ملزومات یک‌بار مصرف، بیش از نیمی از این مبلغ می‌شود.

اگر قرار باشد مشابه تعرفه‌های فعلی را برای پروتز در نظر بگیرند، تحول چندان مهمی در این بخش رخ نمی‌دهد.

دندانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =