یک درخواست کنکوری از مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ تا زمان استقرار دولت جدید دست نگه‌دارید

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای از مجمع خواسته که بررسی مصوبه مجلس درباره کنکور به آینده و زمانی‌که دولت چهاردهم مستقر شد موکول شود.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از سال‌ها سازوکار سنجش و پذیرش ورود دانش آموزان به دانشگاه تغییر کرد و چند سالی هم هست که اجرا می‌شود، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد سهم آزمون سراسری کم و در عوض این سهم کم شده به مدارس و نتایج امتحانات نهایی برسد، براین اساس سنجش سال گذشته دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی کنکور و تاثیر قطعی ۴۰ درصدی نمرات در مدارس برگزار شد، این سهم‌بندی برای آزمون امسال به وضعیت پنجاه پنجاه رسید و قرار است در سال آینده سهم نمرات امتحانات نهایی ۶۰ درصد شود و آزمون سراسری سهمی ۴۰ درصدی در پذیرش دانش‌آموزان داشته باشد.

با این وجود مجلس یازدهم در آخرین روزهای خودش مصوبه‌ای تصویب کرد که به دلیل مخالفت شورای نگهبان این مصوبه به تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، طبق این مصوبه آموزش و پرورش باید تا سال ۱۴۰۶ زیرساخت‌های لازم برای روش جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها را اماده کند و تا آن روز کنکور باید به همان روش گذشته برگزار شود.

آن‌طورکه معلوم است چهارشنبه همین هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری کند، درهمین‌باره علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شافیت و عدالت، در کانال تلگرامی خود نوشته که: «مصوبه مجلس (لغو تاثیر قطعی معدل تا کنکور سال ۱۴۰۶) در دستورکارِ همین هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اکنون دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص نامه‌ای را خطاب به دبیر مجمع تشخیص نوشتند و اعلام کردند باتوجه به تغییر دولت (به‌زودی) و برنامه رئیس‌جمهور منتخب در خصوص مصوبه کنکور، موضوع تاثیرقطعی معدل از دستورکار روز چهارشنبه خارج شود و به زمان مناسبی موکول شود.»

متن نامه احمد توکلی به شرح زیر است.

برادر ارجمند جناب آقای دکتر ذوالقدر
دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
سلام علیکم
دستور جلسه چهارشنبه ۲۰ تیر، بررسی اصرار مجلس به تعویق تاثیر معدل در نتایج کنکور اختصاص داده شده است.
در تاریخ ۱۹/۰۳/۱۴۰۳ کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص اصرار مجلس را مصلحت ندانست. تشکیل کمیسیون در دوره فترت مجلس که هنوز کمیسیون های ذی ربط در مجلس تشکیل نشده و امکان حضور قانونی رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس در جلسه کمیسیون مجمع وجود نداشت، به مصلحت نبود. بدلیل تغییر دولت، به زودی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دستخوش تغییرات زیادی می شود و چون به گفته یکی از اعضای نزدیک آقای پزشکیان در دفتر وی اعلام کرده است که دکتر پزشکیان بر خلاف کمیسیون فرهنگی مجمع با نظر اصراری مجلس همراه است. به نظر می رسد از حیث سیاسی برای افزایش تفاهم در کشور بهتر است این موضوع درصورت موافقت جناب رئیس مجمع از دستور خارج شود و اتخاذ تصمیم به پس از فعال شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیب جدید موکول گردد.
احمد توکلی
رئیس هیات مدیره
دیده بان شفافیت و عدالت

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1930226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    32 37
    مافیای کنکور همیشه پیروز است حتی اگر لازم باشد که نامش را به "دیده بان شفافیت و عدالت" تغییر دهد!
  • میلاد IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    21 55
    ما بچه های مناطق محروم خواستار اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم . لطفا طرح مجلس رو رد کنید
  • فاطمه IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    44 14
    ...تو دهن سهمیه دار ها ی کنکور
  • مژده US ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    63 11
    سلام عاجزانه تمنا داریم تجدید نظر کنید د بچه ها داغونند. خانواده ها داغونند تور را خدا فکری بکنید. هیچ جای دنیا بچه نباید کتاب حفظ باشد پاسخنامه خیلی مسخره است باید جملات عین کتاب باشد این اصلا عدالت نیست و سنجش عدالتی نبوده.
  • حسن IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    20 62
    تاثیر معدل توی کنکور روش درستی ،
  • احمد یوسفی تبار US ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    20 24
    نمی شود که چند روز مانده به کنکور در مورد نحوه پذیرش آن صحبت کرد، بسیار از دانش آموزان چون شرط معدل تاثیر داشت تاکید درس خواندن آنان روی افزایش معدل بود و کنکور را به عبارتی تستی مطالعه نکرده اند اگر شرط معدل بخواهد حذف شود این قبیل دانش آموزان بسیار متضرر خواهند شد.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    96 9
    امیدوارم در دولت پزشکیان به این درخواست دانش آموزان توجه کنند که باید تمامی سهمیه ها از کنکور برداشته شود . سهمیه های شهید و جانباز و اسیر و مدافع حرم و استاد دانشگاه و بسیج و سپاه و .... با این همه سهمیه های رنگارنگ دیگه چی برای دانش آموز عادی میمونه . تمام رشته های پزشکی و صندلی های دانشگاه های سراسری را این سهمیه ای ها فقط به خاطر سهمیه شون گرفتن. همگی هم بیسواد و ... . اگه میخواهید به شهداو جانیاز و ... ادای دین کنید برای بچه هاشون کلاس کنکور رایگان بزارید نه اینکه به زور بچپونیدشون در بهترین دانشگاه ها و بهترین رشته ها. آقای پزشکیان اگه دم از عدالت میزنی این اولین قدم را بردار . فراموش نکن با رای نسل z مرحله دوم را پیروز شدی و این بزرگترین خواسته این نسل هست.
  • JD IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    18 2
    بابا بسه چقدر عقب بیفته خسته شدیم دیگه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    32 9
    اگه مجلس مصلحت نظام حذف تاثیر امتحانات نهایی در کنکوررو نپذیره افراد زیادی ترک تحصیل میکنند چون خیلی ها برای مدرک دیپلم آمده اند نه کنکور و با این سختگیریهای چند برابری برای داشتن یه دیپلم ساده افراد زیادی ترک تحصیل میکنند چون نمره مدرسه کسی که معدلش ۱۹ بوده وقتی که با نهایی ۱۲یا۱۳ میشود باید گفت اکثر دانش آموزان متوسط و ضعیف از گرفتن دیپلم پشیمان میشوند و کار شما مشکلات بسیاری دارد مثلا من که جز تیزهوشان هستم اگر یک هفته مریض شوم سه درسم نمره صفر میگیرم و کلا کنکوررا برای رشته مورد نظراز دست میدهم
  • رضا IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    36 0
    خدا لعنت کنه سعید عاملی رو که همه این ناعدالتی ها به خاطر اسرار وپافشاری احمقانه اون هستش
  • بهزاد IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    5 3
    باسلام بااین توصیفات یعنی معدل درکنکور 1403تاثیر دارد؟ یا نه؟
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    42 5
    این ۳ سال بدترین دوره اموزش وپرورش وکنکور بود،لطفا افراد باسواد وکار بلد را برای بچه ها بیاورید
  • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    9 39
    هر چند برگزاری امتحان نهایی در سه پایه کار عظیمی است و حجم کار دبیرستان ها را چند برابر کرده است ولی عدالت بیشتری برقرار می کنند ،مخالفت با این مصوبه بیشتر از طرف مافیای کنکور است که سعی دارند آموزش و پرورش را به حاشیه برانند ،البته مشکل جامعه زمانی حل خواهد شد که مدرسه جای مهارت آموزی شود نه تدریس و وحفظیات محض ،که بعد از فارغ التحصیل شدن عملا به درد جوانان نمی خورد همه رشته ها باید مهارت محور باشند ولی چون راه و روش درست را نمی دانیم هم طرفش نمی رویم و هم فکر می کنیم گران است و فقط مدارس فنی ‌کافی هستند که اینطور نیست
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    8 2
    28سال بیشتر است سه عنوان معلولیت شدید دارم بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه سرپرست خانواده ندیدم حق پرستاری تا به امروز کسی اصلأ انگار معلولان نمی‌بیند ما معلولان بدبخت بیچاره با اندک ماهانه بدون خونه اجاره نشین پول دکتر دارو درمان معلولان سرپرست خانواده همیشه شرمنده خانواده هستیم ما معلولان چیزی ندیدیم سال ۹۹ شصد درصد فروختیم پولش خبری نیست و الان شده امروز فردا امروز فردا آقای خاندوزی قول داده بود قبل عید سهام عدالت جاماندکان فرزندان بهزیستی واریز میشود تنها وعده بیش ندیدیم سود سهام عدالت جاماندکان فرزندان بهزیستی و مردم یک ماهه امروز فردا امروز فردا شده تا کی تمام میشود امروز فردا بنده های خدا کمر شکن گرونی واریز کنید مردم نیازی مندن والله بخدا کفاف نمیده ماهانه اندک معلولان بدون خونه اجاره نشین پول دکتر دارو درمان و هزاران مشکلات زندگی شرمندگی پیش خانواده لطفاً لطفاً لطفاً معلولان شدید بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه دریابید مسعولان محترم ممنون سلام علیکم ‌..پیروزی دکتر پزشکیان مرد عمل انشالله ماده ۲۷ معلولان چندین سال است اجرا شده توسط شما نمایندگان مجلس و دولت اجرا نمیکنید چرا م
  • ویدا کثیری IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    31 5
    واقعا هدف شورای انقلاب فرهنگی از این مصوبه سراسر اشکال چیه ؟ خودتون در خلوت خودتون فکر کنید . یک سری جوان در این مملکت از اعتیاد می میرن و نابود میشن و الان شما با این تصمیم غیر کارشناسی شده روح یک سری جوان و نابود کردید. چرا شما مدیران نالایق بی تدبیر پول پرست از چرخه روزگار محو نمیشید.
  • ناشناس IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    38 3
    متاسفم که هرسال برای دانش آموزان استرس درست میکنید
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    14 51
    این صحبتها را ، لغو تاثیر امتحان نهایی ، موسسات کنکور و تست زنی میکنند که حاشیه سود چند هزار میلیارد تومانی از کلاس کنکور دارند . میبایست تاثیر نمرات امتحان نهایی در قبولی دانشگاه قطعی باشد و کنکور به حاشیه رانده شود . سنجش سطح علمی یک دانش آموز در یک امتحان ۴ ساعته حتما بهترین گزینه نیست . ضمنا تجربه ی کشورهای مختلف هم که در حوزه ی آموزش پیشرو هستند ، بر این امر صحه میگذارد که امتحانات نهایی بیشترین تاثیر در ورود به دانشگاه را داشته باشند در کنار فعالیتهای عملی و یا علمی دانش آموز .