لهستان صاحب قدرتمندترین ارتش اروپا می‌شود؟ / تقابل روسیه و لهستان، حساس‌تر از گذشته

لهستان در تلاش است تا قوی‌ترین ارتش اروپا را داشته باشد. این کشور با پرداخت هزینه‌ای بالا در حال افزایش قدرت نظامی و دستیابی به جدیدترین سیستم‌های تسلیحاتی و توسعه یک صنعت مهم تسلیحاتی است.

امیرمسعود عابدین_ ‌ روز گذشته (۹ جولای)، پنتاگون تأیید کرد که لهستان با امضای قراردادی ۲ میلیارد دلاری، جنگنده‌های رادار گریز F-۳۵، سیستم‌های موشکی پاتریوت و تانک‌های آبرامز را به‌عنوان بخشی از جنبش بزرگ مدرن سازی به دست خواهد آورد. این در حالی است که چین در حال برگزاری رزمایش با بلاروس در منطقه مرزی است و روسیه میزبان نخست‌وزیر هند برای نشستی دوجانبه است.

به گزارش خبرآنلاین، از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، لهستان بیشترین نگرانی را داشت که ممکن است هدف بعدی حملات روسیه باشد. روابط لهستان و روسیه به‌طورکلی پیچیده بوده و این دو کشور تا حدودی با موقعیت ژئواستراتژیک و تاریخ مشترک پیچیده شکل گرفته‌اند. این موضوع همراه با مناقشات سیاسی و اقتصادی مداوم، شرایطی را ایجاد می‌کند که امیدها را به یأس برساند.

لهستان بیشترین آسیب را از جنگ اوکراین دیده و موضع شدیدی در حمایت از اوکراین اتخاذ کرده است. لهستان با پشتیبانی تسلیحاتی قابل‌توجه از جمله پهپادها از اوکراین، پیشروترین همسایه این کشور است.

تقابل لهستان و روسیه

لهستان و روسیه، همسایه‌های ۱۰۰۰ ساله، تاریخ دردناکی را به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها زمانی برای برتری در شرق اروپا با یکدیگر رقابت کردند. اتریش، پروس و روسیه لهستان را سه بار بین سال‌های ۱۷۷۲ و ۱۷۹۵ تقسیم کردند.

در سال ۱۹۴۰ استالین لهستان را اشغال کرد و بیش از ۲۰ هزار افسر و روشنفکر لهستانی را اعدام کرد. شوروی در پایان جنگ جهانی دوم کل لهستان را اشغال کرد، حکومتی کمونیستی را تحمیل کرد که تا سال ۱۹۸۹ پابرجا و کاملا وابسته به اتحاد جماهیر شوروی بود. الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و صعود حزب سیاسی پوپولیست و ملی-محافظه‌کار جناح راست «قانون و عدالت» در لهستان، منجر به ایجاد سیاست‌های فعال‌تر ضد روسیه شد.

تصور عمومی مبنی بر اینکه روسیه تهدید اصلی در منطقه دریای بالتیک است افزایش یافت. همین موضوع در «مفهوم دفاعی جمهوری لهستان» که در ماه مه ۲۰۱۷ منتشر شد، منعکس‌شده است. در این بیانیه آمده است که سیاست تهاجمی فدراسیون روسیه تهدیدی مستقیم برای امنیت لهستان و سایر کشورهای در جناح شرقی ناتو است. لهستان احساس می‌کند که روسیه می‌تواند از نیروهای مسلح خود برای بی‌ثبات کردن همسایگان و تضعیف تمامیت ارضی آن‌ها استفاده کند.

لهستان و ناتو

لهستان، سال ۱۹۹۹ به ناتو ملحق شد. تمام ناتو در حال حاضر مشغول حمایت از اوکراین در برابر جنگ با روسیه است. لهستان اکنون به کشور خط مقدم در پشتیبانی اوکراین تبدیل شده است. این کشور مقدار قابل‌توجهی تسلیحات از جمله تعداد زیادی تانک، خودروهای رزمی پیاده‌نظام، موشک‌اندازهای متعدد، توپخانه‌های خودکششی و سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل کوتاه برد را به اوکراین منتقل کرده است.

قانون دفاع از وطن که تا حدی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ انجام شد، تصویب شد. بر اساس این قانون، لهستان قصد دارد حجم نیروهای مسلح را تقریباً دو برابر کند و به ۳۰۰ هزار پرسنل برساند و حداقل ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را در بودجه دفاعی در سال ۲۰۲۳ صرف کند.

هزینه‌های دفاعی

لهستان صاحب قدرتمندترین ارتش اروپا می‌شود؟ / تقابل روسیه و لهستان، حساس‌تر از گذشته

لهستان در حال حاضر ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تا سال ۲۰۲۲ صرف هزینه‌های دفاعی کرده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۴.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی و در سال ۲۰۲۵ به ۵.۱ درصد برسد.

در سپتامبر ۲۰۲۳، لهستان برای تسریع و تکمیل نوسازی دفاعی خود، وام مستقیم ۲ میلیارد دلاری تأمین مالی نظامی خارجی (FMF) دریافت کرد. دولت ایالات‌متحده همچنین تا سقف ۶۰ میلیون دلار کمک بلاعوض FMF برای پوشش هزینه وام ارائه کرد. آخرین ارقام هزینه‌های دفاعی ناتو اروپا تا فوریه ۲۰۲۴، به بالاترین حد خود یعنی ۳۸۰ میلیارد دلار رسید که معادل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها بود.

لهستان یک "طرح نوسازی فنی" (TMP) بسیار جاه‌طلبانه برای نیروهای مسلح خود دارد. این طرح در حال حاضر هزینه ۱۳۱ میلیارد دلاری را برای تجهیزات جدید بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۵ برآورد می‌کند.

الزامات اصلی دفاعی

برنامه هارپیا در سال ۲۰۱۸ برای جایگزینی هواپیماهای جنگنده MiG-۲۹ و Su-۲۲ متعلق به دوران شوروی در دهه آینده راه‌اندازی شد. این برنامه شامل خرید ۳۲ جنگنده F-۳۵A Lightning II است. اولین هواپیما تا اواخر سال ۲۰۲۴ به ناوگان ملحق خواهد شد.

ایالات‌متحده موافقت کرده است که به‌عنوان بخشی از برنامه "Kruk" لهستان، ۹۶ هلیکوپتر AH-۶۴E آپاچی را به نیروهای مسلح لهستان بفروشد که هزینه آن ۱۲ میلیارد دلار است. لهستان همچنین به زیردریایی کلاس Orka علاقه‌مند است که در حال حاضر برای نیروی دریایی سلطنتی هلند برنامه‌ریزی‌شده و توسط گروه دریایی فرانسه ساخته می‌شود.

در آوریل ۲۰۲۲، لهستان ۲۵۰ عراده تانک جنگی اصلی M۱A۲ SEPv۳s Abrams (MBTs) به همراه بسته پشتیبانی کامل و مهمات سفارش داد. تحویل آن‌ها در ژوئن ۲۰۲۴ آغاز شد. طبق یک توافق جداگانه در سال ۲۰۲۲، ارتش ایالات‌متحده ۲۸ فروند M۱A۲ SEPv۲ را برای آموزش خدمه لهستانی منتقل کرد.

لهستان در حال سرمایه‌گذاری روی قابلیت‌های هوایی خود است و در تلاش است تا ناوگان ۴۸ فروندی F-۱۶ خود را نوسازی کند و در عین حال جنگنده‌های رادارگریز جدید F-۳۵ را نیز بخرد. آن‌ها مایل بودند F-۱۶ های موجود را در ازای هواپیماهای جدید بلوک ۷۰ به اوکراین اهدا کنند، اما اکنون دانمارک و هلند این کار را انجام می‌دهند. این کشور چندین قرارداد دیگر با کشورهای مختلف برای نوسازی ارتش خود امضا کرده است.

بر اساس رتبه‌بندی قدرت نظامی Global Firepower در سال ۲۰۲۳، لهستان بعد از روسیه، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در بین قوی‌ترین ارتش‌های اروپا در رتبه پنجم قرار داشت. لهستان قصد دارد قوی‌ترین ارتش اروپا را در مقابل روسیه داشته باشد.

منبع: eurasiantimes

۵۴۳۲۲

کد خبر 1930876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    یک مثلی هست که میگوید با آب در گودال ریختن چشمه ایجاد نمیشود چشمه باید خودجوش باشد،حمایت غرب و ناتو از لهستان و اوکراین و مولداوی و ...حکایت آب در گودال ریختن است،روسیه اگر عزم کرده اوکراین را بشکند قطعا خواهد شکست روسیه اگر بخواهد لهستان را بشکند به راحتی با تغییر رژیم در لهستان اینکار را خواهد کرد ،روسیه فعلا برنامه ای برای درگیرشدن با لهستان و به تبع آن ناتو ندارد اما اگر اازم باشد روسیه هیچ ترسی از درگیری با ناتو ندارد غرب در برابر روسیه باطل است
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      64 16
      روسیه کمونیست منکر خداوند دشمن اتحاد مردم شرق اروپا هست و پوتین دیکتاتور به اذن خداوند سرنگون خواهد شد... وعده خداوند هست آزادی خواهان در همه جای جهان پیروز خواهند شد...
    • محمود US ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      78 13
      دوست عزیز روسیه اقتصادی ورشکسته با تورم بالا داره تا الان هم اگه پوتین ترور نشده اگه اعتراضی در کشور نشده بخاطر اینکه اوکراین موشکی نداره که خاک روسیه رو هدف قرار بده لهستان اوکراین نیست در ضمن میگن شاهنامه آخرش خوش دیکتاتور روسیه تاوان تجاوز به اوکراین رو پس داده کشورهای اطرافش به ناتو ملحق شدن و روزبروز قوی‌تر از قبل میشن عاقبت پوتین دادگاه لاحه و زندان یا ترور توسط ژنرالهای روسیه هست مطمئن باش درود بر مردم شجاع اوکراین و کشورهایی که از اوکراین در برابر دیکتاتوری حمایت کردن ما جنگ و حمله هوایی رو یاد داریم همین روسیه به صدام هواپیما موشک و بمب میداد نه آمریکا
    • تنها IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      51 17
      روسیه تو باتلاق گیر کرده حالا اخبار بکه فلان روستا گرفته تو هم تو خیلات خودت ناپلئون بوده یا هيتلر حداقل تاریخ بخون
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      34 13
      🤣جناب با کمک های غرب اونم با تسلیحات قدیمی روسیه تو اکراین گیر کرده چطوری میتونه تنها با قدرت آمریکا روبرو بشه موند بقیه اعضای ناتو
    • علی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      53 12
      فعلاروسیه سه سال هست ک درگیر جنگ هست ونتونست اکراین رو اشغال کنه کلی تلفات هم داده
    • فرهاد RU ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      10 50
      دوست عزیز روسیه امریکا وناتو را با خاک یکسان میکنه .....چون پشتش به امسال منو شما گرمه
    • ناشناس IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      44 9
      تو چرا پوتین پرستی
    • محسن IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      4 28
      درتائید دیدگاه شما ۱-علیرغم اینکه تمام غرب از اکراین پشتیبانی میکند روسبه خزنده پیشروی هم می کند. ۲-ارزش روبل روسیه از آغاز جنگ تا کنون حدود ۱۵٪ نسبت به دلار و یورو ترقی داشته ۳-تنهاراه ثبات وپیشرفت در کشورهای جهان سوم استقلال سیاسی واقتصادی است وگرنه مثل مهره های شطرنج دردست سردمداران نظام بین المللی جابجا می شوند.
    • ایران زمین IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      4 10
      اولا روسیه کمونیست یا هرچی شماها میگید باشه پوتین الگوی خودش حضرت عیسی بن مریم ع معرفی کرد بعد اوکراین بجای اینکه با روسیه و غرب ارتباط خوبی داشته باشد فقط طرف غرب گرفت بعد متاسفانه مردم دوتا استان روس تبار در مرز روسیه رو قتل و عام میکرد و در بیمارستان های زیرزمینی یه جنایت های میکرد که نمیشه گفت بعدش ناتوی امریکایی اطراف روسیه سامانه ضدهوایی قرار داده و اوکراین هم قرار بود سامانه ضدهوایی ناتو قرار بده که روسیه برای محافظت از موجودیتش و بخاطر اون دو دلیل شروع به حمله کرد و چون تجربه جنگی نداشتن روزهای اول جنگ آسیب دیدن که فرماندهان نظامی ایران ارتش روسیه رو با جنگ چریکی آشنا کردن و بعدش هم نحوه استفاده از ادوات نظامی رو بروزرسانی کردن و روسیه رو از باتلاق دراوردن مثلا درجنگ الکترونیکی ضدهوایی روسیه بارها جنگنده های خودشو میزد این خطا رو با شاهد ۱۳۶ رفع شد👍👏💪 اگه جنگی بین چین و تایوان بشه حتما چین اسیب میبینه
    • قلی DE ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      16 1
      بنظر میاد کاملا از اوضاع سیاسی جهان بی اطلاعی. روسیه مث خر تو گل مونده و دنبال سازش با اوکراين. در چنین حد و اندازه ای نیست که با ناتو دربیوفته.
  • جانان کوروش فارسی... IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    8 8
    کسی برای صلح روسیه واکراین نره که روسیه حالا قبول نمی کنه نه اوکراین هم قبول نمی کنه نه.... جانان صاحب کل.... ایران...
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      8 4
      لهستان هر چقدر هم تسلیحات نظامی بخره به تنهایی حریف روسیه نمیشه.البته بعیده که دنبال اینکار هم باشه.لهستان همسایه روسیه است و خوب میدونه در صورت وقوع جنگ جهانی سوم اولین کشوریه که توسط روسیه آسیب خواهد دید.تو دنیا فقط دو تا ارتش توان رویایی و حتی شکست روسیه رو دارن.اولی ارتش آمریکاست و دومی هم البته آمریکا حضور پر رنگ داره اونم ناتوه که لهستان هم عضو این ائتلاف نظامیه.
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      16 2
      روسیه با حمله به اوکراین وارد دامی شد که آمریکا و انگلیس براش پهن کرده بودن.از اول هم قرار نبود این جنگ زود تموم بشه.هدف وارد کردن روسیه به یه جنگ فرسایشی بود.البته تو اینکه زلنسکی خبر داشت که قراره کشورش اوکراین نقش گوشت قربونی رو بازی کنه نمیشه مطمئن بود.همه کارشناسهای مربوطه میدونن که اگر این جنگ ده سال طول بکشه و بتونن جلوی حمایتهای نظامی و اقتصادی چین از روسیه رو هم بگیرن بعد از ده سال چیزی از اقتصاد روسیه باقی نخواهد موند.و احتمالا برای بار دوم بعد از فروپاشی شوروی دنیا شاهد فروپاشی دوباره روسیه فعلی خواهد بود.اما شرط مهمش اینه که حمایتها از اوکراین هم ادامه پیدا کنه و هم بیشتر بشه.در هر صورت به نظر می یاد همه چیز داره دقیقا طبق برنامه ریزی آمریکا پیش میره.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    15 6
    یادواره گذشت تاریخی آنچیزی است که امکان حرکت روسیه را در اروپا و ایران را به چالش می کشد. روسیه می توانست با برگرداندن ارمنستان و باکو به ایران این حافظه تاریخی را اصلاح نماید. اما این کار را نکرد. مجددا برای خودش با بازشدن پای ناتو در این منطقه چالش درست کرد. اما ایران در جنگ اوکراین با روسیه با غرب همکاری نکرد و از پشت به روسیه خنجر نزد. اکنون روسیه پاسخ اقدام ایران را چگونه جبران خواهد کرد؟.
    • عباس IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      21 0
      با یه خنجر دیگه
    • احمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      2 0
      ببین گلم اگر تو نظر ندی نمیگن گنگی. روسیه شهرهای اشغال شده رو پس بده؟ روسها کثیف ترین موجودات تو این کره خاکی هستن بعد هم انگلیسی ها
  • SG ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    21 2
    بنظرتون ساخت این همه تجهیزات پیشرفته جنگی دولت ها ونمایش وازمایش اگر برای شروع جنگ جهانی سوم نیست برای چیه برای آدم های فضایی نیست قطعا
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    18 4
    اکراین و کیف سقوط کنه روسیه توقف نخواهد کرد با کمک جدی چین شرق اروپا را مجددا اشغال خواهد کرد
  • فرزاد IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    19 28
    نه لهستان نه آلمان و نه انگلیس و نه کل ناتو در برابر روسیه نمیتوانند کاری از پیش ببرند اول اوکراین را فریب دادید و به قربانگاه فرستادید و اکراین را از یک کشور آباد به یک ویرانه تبدیل کردید حالا میخواهید لهستان را قربانی کنید
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    35 15
    انشالله لهستان این روسیه رو نابود کنه
    • ناشناس IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      3 1
      نابود می‌کنه صدرصد کجای کاری داداش گلم روسیه نمی خواد اوکراین نابود کنه می‌دونه که تله آمریکا ست بنظرت آمریکا چند سال افغانستان و اذیت کرد یعنی شما میگید در توانش نبود افغانستان به خاک یکسان کنه
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      5 5
      موشی که میخواست شیر شکار کنه
    • عادل IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      4 3
      شیر هم شیر های قدیم نه روباه در لباس شیر روسیه شاید واسه شما بزرگ باشه واسه ناتو و آمریکا هیچی هست و اینکه اکراین عضو ناتو نیست حمایت درست حسابی هم نداره چرا که غرب نمیزاره با سلاح اینا به خاک روسیه حمله بکنه خودش هم چیزی نداره تا به امروز هم که خاک روسیه رو زده با پهباد خودش بود غرب بهش ۱۰۰ اف ۳۵ بده موشک تهاجمی دوربرد بده ببین چیکار میکنه ناتو یا آمریکا مستقیم نمیخواد وارد جنک بشه چرا که غرب دیگه جنک نظامی نمیکنه جنگ اقتصادی میکنه ولی لهستان اکراین نیست عضو ناتو هست همه چی هم داره اف ۳۵ اف ۱۶ جنگنده یروفایترز جنگنده رافائل پدافند هوای تاد و پاتریک و... ولی اکراین هیچ کدام اینا ها رو نداره و اینکه چون لهستان عضو ناتو هست از حمایت کامل برخوردار هست ک اینکه لهستان تنها نیست ۳۲ کشور هست
  • آسو IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    2 0
    تا قبل حمله روسیه به لهستان پوتین مرده و البته یعنی مسکو خواهد مرد و جنگ قدرت برای جانشینی روسیه را به قهقرا خواهد برد.روسیه فقط باقی میماند که اول اوروپا رو تهدید کند و آمریکا از محل این تهدید اوروپا رو بچاپه و از قدرت گرفتن مجدد امپراطوریهای قدیمی جلوگیری کنه و هم از دسترسی چین به منابع عظیم سیبری و شمال آسیا جلوگیری کنه که همانا بزرگترین ضعف چین نداشتن مواد اولیه و منابع طبیعی مناسب است.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    2 6
    سلام دوست عزیزاین غربی‌ها ست همه جارااشقال کردند افقانستان گرفته عراق سوریه لبنان غزه بازم پشته امریکا غربی‌ها ایستادین مرک برامریکا المان لهستان انکلیس درود برپوتین ای هاردارن شکست می خورندخودشون این دراون میزنند یه ارپچی پیداکنند خیالتون راحت باشه همه چیزشون ازدست دادند
  • سینا رضوانی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    3 4
    با سلام: برادران گیلانی به گوشت کوب میگویند لهستان. فکر نکنم در مجموع کاری از یک گوشتکوب بر بیاید.
  • مجید IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    2 2
    کاندید جدید برای قربانی شدن برای غربی ها
  • مهدی US ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    8 2
    درطول تاریخ روسیه همیشه دشمن ایران وایرانی بوده درجنگ ایران وعراق روس ها تامین کننده تسلیحات ارتش عراق برای کشتارمدافعان ایران درجبهه ها وکشتار مردم بی دفاع زیر بمباران وموشک باران تسلیحات روسی لعنت به روس های متجاوز
  • کیان IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    5 2
    انشالله روزی برسد که پوتين هم به خاک بیفتد، تا به صرف داشتن تسلیحات اتمی، به هر کشوری حمله نکند، تاریخ شرارت ها و استعمار گری شوروی را در حق کشورهای همجوار خود فراموش نخواهد کرد. در یادمان باشد که کشور ما هم از این تعرضات بی نصیب نبود، و بخش های زیادی از سرزمین ایران در دوره قاجار به زور الحاق به کشور شوروی شد، این سیاست در ذات روسیه نیز هست. ناتو دنبال درگیری مستقیم با روسیه نیست، روسیه در برابر ناتو هیچ مزیت وبرتری نخواهد داشت.
  • امیرحسین IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    3 2
    پوتین همه چیز خواب خیالی بیش نیست .برای تصرف کامل اوکراین.عمرت کفاف نخواهد کرد برای برداشت گندم غلات کامل اوکراین.به راستی که خود را بدنام کردی در کتاب تاریخ کشور اوکراین برای تجاوز نا بجا غرور مرد عقل شیرین کرملین.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    1 2
    روس
  • فتح‌اله خان IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 2
    به کرملین پیشنهاد دادم بعد از اوکراین یه تکون و ویبره به لهستان هم بده. نگران نباشد.
  • تورج IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    1 4
    این یک ولخرجی بیهوده است روسیه توان جنگ با سی کشور عضو ناتو را ندارد و حمله روسیه به هر عضو ناتو در حکم جنگ با تمام ناتو است ! رهبران لهستان بیشتر برای خوش خدمتی به آمریکا و... اینکارها را انجام میدهند.
  • Mst IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    3 1
    هرکسی بخواد دنیای بعداز جنگ جهانی سوم رو ببینه فیلم دیدن ساخته امریکا با بازی جیسون ماموعا رو ببینه بعد از باشور اشتیاق بیاد ارزوی جنگ جهانی کنه روسیه توی تاریخ یک کشور خائن بوده و به دنیا این خصلت روس اثبات شده دنیا شاهد پاشیده شدن روسیه خواهند بود همانگونه که شوروی از هم‌ پاشید
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 3
    نفوذ لابی های صهیونیستی در مرکز تصمیم گیری اروپای شرقی. با تهدید و تطمیع صهیونیست‌ها بیشتر آشنا شوید!
  • فکور IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    2 2
    فقط مانده که مخ هنگ شده ها ازروسیه دفاع کنند.اگر ناتو یا آمریکا بخواهد درعرض ۲۴ ساعت روسیه رابه اوکراین ملحق می‌کنند.روسها دارند ازگرسنگی می‌میرند.چطور می‌خواهند جنگ کنند.اوکراین یک کشورکوچک داره امان روسیه رامیبره
    • BE ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      3 2
      ترول هستی یا جدی میگی؟
    • سعید رحیمی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      1 2
      تودیگه نوبری که روسیه روانقدرضعیف میبینی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    3 4
    کسانی که از پوتین بدشون میاد ..پوتین آمریکا اروپا رو لوله کرد
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    1 2
    دنیای فردا دنیای گفتمان هاست نه موشک ها همون طور که می‌بینید همه دارن سلاح می خرن و میفروشن
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      0 4
      قسمت بد ماجرا اینه که براندازها هنوز قائل به این حرف و زننده های این حرف ها هستند. خلخالی ری شهری روحتون شاد.
  • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    6 0
    اگه دو کشور اشغالگر در جهان نابود بشن اوضاع ملتهای دنیا بهتر میشه ،،،،اولی آمریکا ،دومی روسیه
  • ایران زمین IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    4 6
    کسی توان شکست روسیه رو نداره سلاح هسته ایی واقعا بازدارندگی شدیدی داره بعدش روسیه از تنها کشوری که مسلط به انواع جنگ کلاسیک و چریکی و پیشرفته هست کمک گرفت و بجای استفاده زیاد از ادوات نظامی!!!!! طبق دستور فرماندهان ایرانی بصورت نامنظم و با استفاده از پهپادهای شاهد و استفاده از توپخانه خودش اوکراین رو فلج کرد امار ساقط کردن جنگنده های اوکراینی بوسیله پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین رو در بیارید تا بفهمید چرا زلنسکی شیطان پرست یه سخنرانی مستقیم برا ایران انجام داد 😁🇮🇷🇮🇷🇮🇷💪👏 از امریکا انگلیس،فرانسه،آلمان و بقیه ناتو مثل ترکیه تا عربستان امارات و اردن یعنی که جهان با تموم سیستم های بروز جهانی نتوانستند جلوی موشک های ما رو بگیرند بعد میخوان برا روسیه که از سوی ایران حمایت کامل میشه رو بگیرند 😁😁😁😁
    • رضا IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      3 1
      ببخشید روانشناسانه میگم، نحوه نوشتار شما (بعدش گفتن های زیاد!) و با اسم های مختلف، و ایموجی نشون میده واقعا کم سن و سال هستید، امیدوارم با افزایش سن به حقیقت واقعی سیاست امروز ایران و دنیا پی ببری و اینطور کورکورانه صحبت های نسنجیده نکنی. موفق باشی پسرم.
  • مهدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    3 1
    روسیه در دام باتلاق اکراین، چین در باتلاق تایوان! نتیجه؛ اول، عدم ائتلاف چین و روسیه علیه آمریکا و تضعیف شدن این دو کشور.دوم؛ فروش تسلیحات رسوب شده در انبارهای آمریکا، قبل از گذشت تاریخ انقضا و تخریب و امهای اجباری مهمات. درنتیجه کماکان سروری دلار و اربابی ایالات متحده ادامه پیدا خواهد کرد!
  • جواد IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    4 0
    بزنید روسیه و انگلیس و چین را از روی زمین محو کنید که کثافت تر و خیانت کار تر از این کشورها به کشور ما هیچ کشوری نیست
    • Farid US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      1 1
      دوست عزیز قبول اما فاعل کیه؟اون کدوم قدرته که این سه ابر قدرت رو می خواد برداره؟
  • جواد IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    4 2
    با بودن آمریکا روسیه هیچی نیست
  • خودم IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    8 0
    آمریکا و انگلیس و روسیه و چین همه دشمنان ما هستند زنده باد ایران و فقط ایران
  • شهرام IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    3 0
    تمام قدرتهای بزرگ منافع خودرا میخواهند