سرمربی سپاهان می گوید تیم ملی ما با وضعیتی که دارد به جام جهانی صعود می کند.

مرتضی رضایی و سعید اکبری- از اتاق کناری صدای کرانچار شنیده می شود که در کمیته فنی باشگاه سپاهان می گوید: «من هم دوست دارم از بازیکنان جوان استفاده کنم ولی به فرصت نیاز دارم.» صدای مسئولان دیگر باشگاه سپاهان هم همینطور. بعد از ورود ما، جلسه نیم ساعت به طول می انجامد و حالا بعد از اتمام آن، کرانچار لبخند به لب مقابل مان ظاهر می شود. خوش برخورد در نگاه اول و محتاط در نگاه آخر. دوست داشتیم درباره مشکلات عدیده فوتبال ایران با او حرف بزنیم اما کرانچار به رسم حضور کوتاهش در فوتبال ایران، اغلب سوالات را جور دیگری جواب داد. بعد از اغلب سوالات مکث می کرد، جوری که انگار دوست ندارد آنها را جواب بدهد. پاسخ های او خلاصه بود و چیز زیادی دستگیرمان نشد. این مصاحبه نزدیک به یک ساعت به طول انجامید که بخش اعظم آن صرف ترجمه کردن حرف های کرانچار شد. در این مصاحبه مرزبان دستیارش زحمت ترجمه حرف های او را کشید و سرپرست سپاهان نیز کنار دست ما بود. کرانچار سعی کرد تا آنجا که می تواند ما را قانع کند ولی انگار کمی سوالات با مدت زمان حضور او در ایران، بیگانه بود.
از اینجا شروع می کنیم که شما پس از وقفه ای تقریبا دو ساله یک بار دیگر به ایران برگشتید و در قالب سرمربی در کشور ما مشغول به کار شدید.
بازگشت من به ایران کاملا طبیعی است.مربیان در سراسر دنیا در همه جا هستند.جای خاصی برای یک مربی وجود ندارد ولی من دوباره به ایران برگشتم آن هم به این دلیل که خاطره خوبی از کشور شما داشتم.من با پرسپولیس دوران خوبی داشتم و نتایج خوبی هم در این تیم گرفتم.به همین دلیل همیشه در سرم بود که روزی به ایران برگردم و در یکی از تیم های ایران کار کنم.
البته معمولا مربیانی را که خوب عمل می کنند را برکنار نمی کنند.اما شما را از پرسپولیس کنار گذاشتند.احساس می شود که از این اتفاق ناراحت هستید.
جدایی من از پرسپولیس با حرف انجام شد.طرفین صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم که من باید از پرسپولیس جدا شوم.من خیلی راحت به این قضیه نگاه کردم و با آن کنار آمدم.
کمی در مورد سپاهان توضیح بدهید.چطور شد که به اصفهان آمدید؟
وقتی من آمدم سپاهان پنجم بود.با توجه به اینکه تیم خوبی هستند اما نتوانسته بودند نتایج خوبی بگیرند.من می دانستم که این تیم می تواند بهتر هم بشود.سپاهانی ها به من پیشنهاد دادند،یک پیشنهاد خوب.به من یک مسئولیت خوب پیشنهاد کردند که من قبول کردم و پیش از اینکه قرار داد را امضاء کنم به اصفهان آمدم و از امکانات سپاهان بازدید کردم.سپاهان سه بار قهرمان ایران شده است و حرف های زیادی در آسیا برای گفتن دارد.معمولا جلوتر از استقلال و پرسپولیس بوده و تیمی است که نکات مثبت در آن زیاد دیده می شود و سازماندهی خوبی دارد.
شما سابقه کار در پرسپولیس را هم دارید.آیا سپاهان را به این دلیل انتخاب کردید که امکانات بیشتری نسبت به سایر تیم ها دارد؟فکر می کنید اینجا راحت تر می شود کار کرد؟
من نمی گویم آسان تر است اما شرایط کاملا فرق می کند.
فکر می کنید سپاهان باشگاه تر است؟
در اینجا بدون شک سازماندهی بهتری وجود دارد.
آیا سازماندهی هایی که در پرسپولیس وجود داشت شما را اذیت می کرده است؟
سازماندهی خوب در پرسپولیس هم وجود داشت.اما حالت عمومی این طور است که سپاهان از بقیه تیم ها جلوتر است.
شما زمانی که از پرسپولیس رفتید این تیم در رتبه سوم جدول رده بندی بود.پس از رفتن شما مشکلاتی به وجود آمد که این تیم به قهرمانی نرسید.البته آنها توانستند در جام حذفی به مقام قهرمانی برسند.فکر می کنید اگر شما در این تیم می ماندید می توانستید پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کنید؟
آن زمان ما هفت امتیاز با صدرنشین لیگ فاصله داشتیم.وقتی آمدیم اصفهان تا با سپاهان بازی کنیم دو تا پنالتی را از دست دادیم.آن بازی را باید می بردیم،اما باختیم.فاصله با همین باخت با صدرنشین زیاد شده بود و راه خیلی سختی تا قهرمانی داشتیم.اگر من می ماندم می توانستم تغییراتی در تیم بدهم و با اضافه کردن مهره های جدید برای قهرمانی در سال بعد تلاش کنم.ما راه خوبی را داشتیم می رفتیم و یک سازماندهی خوبی در تیم شکل گرفته بود.اما این اتفاق هرگز نیفتاد و من از پرسپولیس جدا شدم.من یک خداحافظی خوبی با پرسپولیسی ها داشتم.
شما در پرسپولیس بد عمل نکردید اما از این تیم اخراج شدید.در مونته نگرو هم همین طور.خیلی موفق بودید اما آنجا هم نتوانستید ادامه کار بدهید.چه دلیلی وجود دارد که این جدایی ها رقم خورده است.
من آن چیزی را که باید توضیح می دادم را گفتم.واقعیت این طور است که من پس از قبول سمت در مونته نگرو در جلسه ای که با مسئولان فدراسیون این کشور داشتم،همفکر کردیم و راه های صعود این تیم به جام جهانی را بررسی کردیم.من نیاز به اعتماد داشتم و کمی هم تغییرات.آن هم تغییراتی که خودم با اختیار انجام بدهم.ما با همنی روش به طرف جلو حرکت کردیم.بازی با ولز،بلعارستان و سوئیس را بردیم اما نکته اینجا بود که ساویسویچ(رییس فدراسیون فوتبال مونته نگرو)نفوذی که می خواست را در تیم نداشت.دیگر نمی توانست بازیکنان خودش را جابجا کند. چون من و دستیارم اجازه چنین کارهایی را به او ندادیم. آنها پس از این اتفاقات کمک مربی من را تغییر دادند و فردی را روی کار آوردند که هیچ نقشی را ایفا نمی کرد.پس از آن هم آن بهانه استفاده کردن از نوشیدنی ممنوعه را رو کردند تا ذهنیت مردم را تغییر بدهند و خرابم کنند. حتی بازیکنان بزرگ تیم مثل وچونیچ و جالوویچ هم سمت من کشیده شدند و اعتراض هایی به رئیس فدراسیون داشتند. طرفداران هم مدام اسم من را صدا می کردند.
من سوالی می پرسم در مورد پرسپولیس.شما خودتان با این تیم کار کرده اید اما آنچه که مشخص است این است که این تیم یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخ خودش را گرفته است.شرایط طوری است که در هر بازی سرمربی این تیم مورد اهانت قرار می گیرد.دیگر نتایج خوبی رقم نمی خورد باخت های پی در پی در داربی هم به این اتفاقات دامن زده است.نظر شما در این مورد چیست؟
این یک چیز طبیعی است که مردم نتیجه می خواهند.پرسپولیس بازیکنان خوبی دارد و احساس این بود که می توانند از ابتدای فصل در جمع مدعیان باشند و برای قهرمانی مبارزه کنند اما این اتفاق نیفتاد.
سپاهان در حال حاضر در حساس ترین برهه خود قرار دارد.حذف از لیگ قهرمانان،تغییرات مدیریتی و ...شرایط را طوری رقم زده که همه انتظارات دیگری از این تیم دارند.شما این انتظارات را درک کرده اید؟می دانید که چقدر ماموریت دشواری در سپاهان دارید؟
یک مسئله ای که باید به آن اشاره کنم این است که سپاهن نسبت به سال قبل تغییرات زیادی داشته است.5 تا بازیکن ملی پوش از این تیم جدا شده اند.خودتان می دانید که گلر یکی از مهره های اصلی تیم است.بک های چپ و راست از تیم جدا شده اند و همین طور بهترین گل زن لیگ.من زیر فشار نیستم که حتما باید سپاهان را قهرمان لیگ برتر کنم.زمانی که من آمدم سپاهان 5 امتیاز از استقلل که صدر نشین بود،عقب بود.سپاهان از جام حذفی هم کنار رفته است و من با این شرایط تیم را تحویل گرفتم.من می دانم که در تیمم بازیکنان با کیفیتی دارم و این بازیکنان با کیفیت کمک می کنند تا ما بتوانیم سپاهان را جزو مدعیان نگه داریم.
با توجه به توضیحاتی که دادید به نظر می رسد که شما برنامه بلند مدتی برای سپاهان دارید.
مسئله ای که کاملا مشخص است این است که من برای یک سال و نیم با سپاهانی ها قرارداد امضاء کردم و این مسئله خیلی مهم است با نتایجی که تیم می گیرد.اما من سعی می کنم با دستیارانم،تماشاگران خوبی که داریم و حمایت خوب مسئولان باشگاه نتایج خوبی رارقم بزنیم.این تیم از روزی که من آمدم سازماندهی اش بهتر شده است و جو تیم هم کاملا خوب است.من بازیکنان خوبی هم دارم که این امید را به من می دهند که سپاهان می تواند رو به جلو در جدول رده بندی حرکت کند.
هم وطن شما بوناچیچ قبل از شما در سپاهان فعالیت کرده است.برای آمدن به این تیم از او مشاوره گرفته اید؟
فکر می کنم مسئله خیلی روشن بودو لازم نبود که من با بوناچیچ حرفی در این مورد بزنم.زمانی که من به سپاهان آمدم فیفا دی بود و من تیم را در اختیار داشتم و می توانستم شرایط آن را به راحتی درک کنم.این زمان به ما کمک کرد تا هم من تیم را بشناسم و هم آنها کرانچار را.من می دانم که سپاهان کیفیت خوبی دارد و می تواند موفق باشد.
آقای بوناچیچ قبل از رفتن از سپاهان یک حرف جالبی زد. ایشان می گفت در فوتبال ایران بازیکن ژنرال است و سرمربی گروهبان.نظر شما در مورد این اظهار نظر چیست؟ بوناچیچ دقیقا این حرف را پس از اختلاف با محسن بنگر مطرح کرد.
به نظر من مربیان راه خودشان را می روند و در ادامه این راه است که خودشان مشخص می کنند ژنرال هستند یا گروهبان.من بازیکنان را هم از لحاظ شخصیتی و هم از لحاظ کیفتی قبول دارم.برای من خیلی نقش بزرگی بازی می کند که بازیکنان در زمین چه کار می کنند.بازیکنان حرفه ای باید حرف خود را در زمین بزنند.
یعنی اینکه بوناچیچ قدرت این را نداشت که به عنوان ژنرال راه خودش را ادامه بدهد و این ایرادی است که به خودشان وارد است.
این یک چیز شخصی است. من در آن زمان در ایران نبودم و نمی توان در این مورد نظری بدهم. واقعیت این است من از زمانی که به سپاهان آمدم همه چیز خوب بوده است. الان چیزی که هست من نمی توانم درباره حرف های او نظر بدهم. واقعیت این است که من از روزی اولی که آمدم، اصلا حاشیه در سپاهان ندیدم. شرایط واقعا خوب و آرام است. کسی برای من مشکلی درست نکرده.
*یک سوال اساسی برای ما همواره وجود داشته؛ اینکه چرا مربیان خارجی وقتی از فوتبال ایران می روند موفق می شوند، به ویژه از پرسپولیس. مثلا شما در مونته نگرو موفق بودید یا دنیزلی در ترکیه و وینگادا در کره. مورد زیاد است اگر بخواهیم بگوئیم. فکر می کنیم واقعا در باشگاههای ایران چه خبر است؟
مسئله خیلی مهمی که هست برمی گردد به تماشاچی و هواداران، مدیران، مسئولان و هوارداران؛ اینها باید صبر داشته باشند. وقتی مربی می آید نیاز به وقت دارد تا شرایط جدید را بپذیرد و با بازیکنان آشنا شود. در تمام دنیا همینطوری است. چون تفکرات مربی جدید باید هماهنگ شود با مدیران و مربیان. اگر شما می خواهد موفق باشید باید سه ضلع یعنی مطبوعات و مسئولان و تماشاچیان باید بتوانند خوب با هم همکاری کنند اگر واقعا یک ضلع ایراد داشته باشد امکان گرفتن نتیجه مثبت نیست. به خصوص الان درباره پرسپولیس این موضوع خیلی صدق می کند چون این تیم 4 سال است قهرمان نشده است. همه در این باشگاه تحت فشار هستند و زیر نظر هستند. فشار در این باشگاه واقعا زیاد است. حرف اصلی در باشگاه آنها زمان است. الان در این تیم زمان کم است واقعا.
*الان ما کدام ضلع را در این فوتبال نداریم؟
یک مربی باید وقت کافی داشته باشد. منظور من بیشتر این است که سر وقت بیاید. خودم را مثال می زنم. وقتی من آمدم 15 روز مانده بود به شروع مسابقات و بازیکنان انتخاب شده بودند. من شانس این را نداشتم که بازیکن به تیم اضافه کنم. واقعا چکار می توانستم بکنم؟ مسئله مهمی که الان وجود دارد این است که آدم باید اول فصل خودش تیم را بچیند. این هم نشد، حداقل باید در تیمی کار کرد که شرایط مشخص است. بازیکنان جای خود را پیدا کرده اند و همه چیز روی روال پیش می رود، مثل سپاهان الان. ولی در پرسپولیس همه چیز عجیب و غریب بود. وقتی آمدم اصلا هیچ چیز سر جای خودش نبود. ما تازه باید بازیکنان را در پست های مختلف محک می زدیم. این خیلی بد بود. فقط 15 روز مانده بود به مسابقات ولی حتی نمی دانستیم بازیکنان باید در چه پست هایی بازی کنند.
*هر مربی خارجی که به ایران می آید می گوید ایران پر از استعداد است ولی چرا ما موفق نمی شویم. کرواسی را مثال می زنیم که کشورتان است. چرا شما با نصف هزینه فوتبال ما می روید و سوم جهان هم می شوید ولی ایران با اینهمه استعداد و پول همواره ناکام است.
سوالی پرسیدید که خیلی ریشه ای است.
*تا آنجا که می توانید توضیح مختصری بدهید.
من هم مثل شما فکر می کنم و گاهی از خودم می پرسم وقتی در این کشور استعدادهای خوبی دارد و پول هم هست چرا تیم ملی کشورتان نمی تواند به موفقیت های خوبی برسد. ما در کرواسی به جوان ها توجه ویژه ای داریم. خود این جوان ها سعی می کنند هر چه زودتر در اروپا خوب باشند و بتوانند قراردادهای خوبی ببندند. در واقع این طرز تفکر جوانان فوتبال ماست که دوست دارند زود بزرگ شوند تا بتوانند در اسپانیا، ایتالیا، انگلیس، آلمان و کشورهای دیگر بازی کنند تا رقم قرارداد خود را بالاتر ببرند. وقتی اینها برمی گردند به کرواسی وقتی کنار هم قرار بگیرند یک تیم قوی درست می شود. از طرفی در کرواسی به ورزش توجه ویژه ای می شود. هندبال، بسکتبال، تنیس و به ویژه ورزش های گروهی کیفیت بالایی دارند چون توجه زیادی می شود به این رشته ها. در ایران که مقایسه می کنیم می بینیم ایران در فوتبال هزینه زیادی می کند اما در رشته هایی مانند بسکتبال و والیبال موفق تر است. این مسئله ای است که خود مسئولان کشور شما باید به آن بپردازند و بفهمند چرا واقعا اینطور است.
*خیلی نکته خوبی درباره بازیکنان کرواسی گفتید. نگاه که می کنیم می بینیم جوانان ما دقیقا در نقطه عکس قراردارند چون زود به سقف خود می رسند. دنبال پول هستند و در ایران پول بیشتری می گیرند. از طرفی روزی یک ساعت هم تمرین می کنند. فکر نمی کنید با این روند فوتبال ما در آینده نابود شود؟
من درباره بازیکنان شما و این طرز فکر بازیکنان نمی توانم واقعیت را بگویم ولی در باره اروپا می توانم بگویم آنها اساسا دنبال پول هستند و می خواهند قراردادهای بالا ببندند. بازیکنان آنطرف انگیزه بالا دارند که مدام پول بیشتر بگیرند. وقتی هم کیفیت بالا باشد می توانند به هدف خودشان برسند. پول باعث انگیزه آنها می شود و می بینید که برخی از بازیکنان سن بالا هم فوق العاده هستند.
*الان در سپاهان بازیکنان شما حرفه ای هستند؟
من الان کیفیت و انگیزه فوق العاده ای در بازیکنانم می بینیم. این کیفیت را در زمین نشان می دهند. در بازی پرپسولیس بازیکنان خوب کار کردند ولی ما روند رو به رشد تیم را در بازی فولاد دیدیم. من از بازیکنان سپاهان راضی هستم و می گویم آنها کیفیت لازم را برای موفقیت دارند. هر چندمعتقدم بازیکنان در اروپا بهتر ساخته می شوند.
*خیلی ها معتقد هستند لیگ برتر ما پسرفت داشته، به ویژه اینکه آقای کروش هم گفته این لیگ لیاقت تماشاگردانش را ندارد. حتی در سهمیه بندی دو سهیمه از ایران کم شد. شما متوجه این پسرفت شده اید؟
طبیعی است که باید نگاه کنیم نقش اصلی را در فوتبال ایران تیم ملی بازی می کند. نقش تیم ملی واقعا بزرگ است، حتی برای تماشاچیان. زمانیکه من در پرسپولیس بودم هر جا می رفتیم استادیوم پر بود. پس نتیجه می گیریم که تماشاچیان یکی از عاملان اصلی پیشرفت فوتبال هستند. قبل از اینکه آقای کروش به تیم ملی ایران بیاید، تیم شما خوب نتیجه نمی گرفت. اینطور بود که طرفداران با فوتبال فاصله گرفتند ولی الان که می بینیم دوباره همه چیز بهتر شده است. من فکر می کنم فوتبال ایران توانسته کیفیت خود را حفظ کند.
*کارلوس کروش زیاد از وضعیت لیگ برتر راضی نیست. مدام می گوید در لیگ پدیده زیادی نمی بینیم. شما زمان زیادی نیست به ایران آمده اید ولی دوست دارید برداشت خود را از حرف های او بگوئید.
اگر ایشان چنین حرفی می زند چون مدت بیشتری است که در ایران فعالیت کرده. او بهتر این مسایل را پیگیری کرده است ولی من تازه به ایران آمده ام. اطلاعات کلی من این است که بازیکنان 19 ساله و 17 ساله تیم ملی واقعا خوب و خلاق هستند و می توانند آینده فوتبال شما را بسازند. به نظر من باید به این بازیکنان بیشتر فرصت داد.
*ایران به دور نهایی مقدماتی راه یافته. فکر می کنید با این امکاناتی که در فوتبال ایران هست می توانیم به جام جهانی برویم؟
من مطمئن هستم که این تیم به جام جهانی می رود. طبیعتا دور دوم را هم رد می کنید چون بازیکنان شما این مسئولیت بزرگ را قبول کرده اند.
*البته آقای کروش گفت با این امکانات نمی توانیم به جام جهانی برویم. ما در مالزی حتی مشکل استوک داشتیم! این خیلی بد نیست برای تیم ملی کشور ما؟
از کجا شما این مسائل را می دانید؟
*از کانال بازیکنان.
نتیجه چه بود؟
*ایران برد بازی را 4 بر یک برد ولی بحث ما این است که شما می گوئید تیم ملی صعود می کنید ولی کروش می گوید با این امکانات نمی شود صعود کرد. تیم ملی وقتی می خواهد بحرین برود باید 8 ساعت در راه باشد. این بد نیست برای تیم ملی یک کشور؟
من به شما یک چیز می گویم. تیم ملی ایران شرایط خوبی دارد. کروش مربی بزرگی است. بازیکنان شما کیفیت دارند و باید مسئولیت پذیر باشند. راه آسانی نیست رسیدن به جام جهانی ولی در گروه خودتان اگر دوم هم شوید به جام جهانی می روید. اجازه بدهید درباره مسایل اصلی حرف بزنیم و کیفیت نهایی. الان فوتبال ایران واقعا کیفیت لازم را دارد که بتواند به جام جهانی. اطلاع دارم مسئولان فدراسیون شما هم می خواهند این راه را درست کنند تا تیم ملی به جام جهانی برود. یک مسئله دیگر جوی است که شما مطبوعاتی ها باید برای تیم ملی درست کنید. اگر این جو بدون حاشیه باشد قطعا تیم ملی ایران می تواند موفقتر باشد.
*شما تا به حال با آقای کروش دیدار رودرو داشته اید؟
بله، ما در تهران همدیگر را دیدیم. ما از طریق دنیای فوتبال با هم آشنا شدیم. خیلی می توانیم همدیگر را درک کنیم چون کارمان یکی است.
درباره فوتبال ایران حرف زدید؟
بله، درباره بازی های قبلی با هم حرف زدیم ولی درباره مسایل عمومی نه. درباره بازی های تیم ملی ایران حرف زدیم. ایشان انتظار داشت مربیانی مثل من می توانند به فوتبال ایران کمک کنند.
*بحث حضور اریکسون رد فوتبال ایران وجود داشت. فکر می کنید این نوع مربیان به کار فوتبال ما می آیند؟
اگر وقت باشد او مربی با تجربه ای است و با اطلاعات و می تواند خیلی به فوتبال ایران کمک کند.
سوالی نداریم، شما حرفی ندارید؟
فقط یک نکته مهم وجود دارد و به نظر من بعضی از مربیان حرف هایی می زنند که در واقع می خواهند خودشان را پشت این حرف ها پیدا کنند. این اصلا خوب نیست!
 
***
 
مافیای فوتبال کرواسی

من تجربیان بزرگی در فوتبال کرواسی داشتم. دو بار قهرمان لیگ کشورم شدم. خود شما هم می دانید در فوتبال آلمان یا فرانسه یا ایتالیان هم از این اتفاق ها می افتد. مثلا در آلمان یک داور اعلام کرد پول می گرفته یا در یونتوس آن اتفاقات افتاد. من در کرواسی زیاد کار کردم و در تیم ملی کشورم هم بودم، ولی باید تاکید کنم اصلا این مسایلی که در رسانه ها مطرح می شود روی من نبود. یعنی فشاری روی من وجود نداشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =