العالم نوشت:

نخست وزیر الجزایر در واکنش به اظهارات اخیر"رجب طیب اردوغان " همتای ترک خود ، از آنکارا خواست که "با خون مردم الجزایر تجارت نکند".

اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیرا در واکنش به تصویب قانون "مجازات منکرین قتل عام ارامنه" در پارلمان فرانسه ، پاریس را به ارتکاب کشتار جمعی در الجزایر متهم کرد. 

به گزارش منابع خبری، " احمد اویحیی" روز شنبه  در کنفرانسی خبری گفت : به دوستان ترک خود می گوئیم که با خون ما تجارت نکنید، هر کسی در دفاع از منافع خود آزاد است ولی هیجکس نمی تواند با خون مردم الجزایر معامله کند.

نخست وزیر الجزایر خاطرنشان کرد: ترکیه 3 روز پس از آغاز تجاوز سال 1830 ، الجزایر را به فرانسوی ها تقدیم کرد و در سازمان ملل متحد به همه طرح های تأمین کننده منافع الجزایر پیش از استقلالش در سال 1962 رأی منفی داد.

اردوغان با اشاره به قربانیان جنگ استقلال الجزایر از استعمار فرانسه گفته بود : 15 درصد از مردم الجزایر از سال 1945 به دست فرانسوی ها کشته شدند . این ، قتل عام است .

جنگ استقلال الجزایر از استعمار فرانسه از سال 1945 تا 1962 ادامه داشت .

اویحیی که رییس حزب ملی دموکراتیک الجزایر است، گفت : ترکیه به نحوی در همه جنایاتی که فرانسه در الجزایرمرتکب شده ، دست داشته است .         

وی افزود: ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و فرانسه با تسلیحات ناتو با مردم الجزایر می جنگید لذا ناگزیر گلوله هائی که مردم الجزایر با آن کشته شدند ، باید ساخت ترکیه باشد .

نخست وزیر الجزایر تاکید کرد: ما فرانسه را مجبور به عذرخواهی خواهیم کرد.26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    19 5
    جالب بود
  • سعید رهبر IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    21 7
    ترکها یوا ش یواش دستشون داره رو میشه .تامین منافع ملی ومادی به هر قیمت جوابگو نیست.
  • ع IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    14 7
    حقیقتا داره دست ترکها رو میشه
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    6 8
    تاريخ تاسيس ناتو (1949) و عضويت ترکيه (1952) در آن بعد از کشتار 1945 فرانسه در الجزاير است!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
      7 0
      به شما توصیه می کنم یک بار دیگر خبر را با دقت بخوانید اولا که نوشته جنگ استقلال الجزایر از سال 1945 تا 1962 بوده ثانیا اردوغان گفته (( 15 درصد از مردم الجزایر """از """سال 1945 به دست فرانسوی ها کشته شدند)) و نه """در""" سال 1945 یعنی اینکه این کشتار در این 17 سال اتفاق افتاده که شامل تاسیس ناتو و عضویت ترکیه در آن نیز بوده است