فاصله زمانی بین اعلام فیلم‌های جشنواره فجر تا برگزاری این رویداد سینمایی فرصتی مناسبی برای ارزیابی آثار حاضران و غایبان جشنواره است.

سمیه علیپور: فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره و فیلم‌هایی را که از حضور در این رویداد بازمانده اند می توان از سه منظر ارزیابی کرد؛ فیلم‌های پرحاشیه‌ای که بالاخره در لیست جای گرفتند، فیلم‌های پرحاشیه‌ای که به دلیل بالا گرفتن حاشیه‌ها و حرف‌و حدیث‌ها در مورد آن‌ها از رقابت و یا حتی نمایش در بخش غیررقابتی بازماندند و نکته دیگر سازندگان فیلم‌هاست؛ کارگردانانی که در میان همه آن‌ها فقط یک فیلمساز زن به چشم می‌خورد.
این سه سرفصل در جدول‌هایی جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند.
 
فیلمسازان زن
نام فیلم و کارگردان
خلاصه داستان
بازیگران
حاشیه
«میگرن» مانلی شجاعی
این فیلم ماجرای چند خانواده است که در یک آپارتمان زندگی می‌کنند.
هنگامه قاضیانی، نیکی نصیریان، گوهر خیراندیش، سهیلا رضوی، افشین هاشمی، پانته‌آ بهرام، هدایت هاشمی، پارسا مشیری، مبینا سادات آتشی، شاهرخ فروتنیان و با حضور رضا کیانیان
مانلی شجاعی تنها کارگردان زن حاضر در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر است.
امسال زنان فیلمساز کمترین سهم را از بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی فیلم‌های سینمایی جشنواره فجر دارند. سینماگرانی چون رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، پوران درخشنده و انسیه شاه‌حسینی در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر آثار خود را ارائه کرده و جوایز متعددی دریافت کرده‌اند، اما امسال جای خالی این فیلمسازان احساس می‌شود و شجاعی که فیلمش در بخش فیلم‌های اول پذیرفته شده تنها نماینده سینماگران زن است.
البته فیلم مستندی از بنی‌اعتماد با عنوان
«کهریزک چهار نگاه»  در بخش رقابتی مستند به نمایش درخواهد آمد. این مستند سه کارگردان دیگر دارد؛ پیروز کلانتری، محسن امیریوسفی و بهمن کیارستمی.
 
دو فیلم جامانده
نام فیلم و کارگردان
خلاصه داستان
بازیگران
حاشیه‌ها
«زندگی خصوصی آقا و خانم میم» روح‌الله حجازی
داستان این فیلم درباره زندگی یک زن و شوهر است.
حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، امید روحانی و ابراهیم حاتمی‌کیا
رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی در مورد این فیلم اعلام کرده، فیلم حجازی رای لازم را از هیئت انتخاب به دست نیاورده است. البته سجادپور اعلام کرده بود این فیلم در بخش‌های جنبی به نمایش درمی‌آید که با اعلام فهرست فیلم‌‌ها روشن شد فیلم حجازی در هیچ یک از بخش‌های جشنواره نیست.
«پریناز» بهرام بهرامیان
دختربچه‌ای خانواده خود را از دست داده و قرار است از سوی خانواده مادرش نگهداری شود، اما در خانواده جدید ماجراهایی برای او رخ می‌دهد
فاطمه معتمدآریا، طناز طباطبایی مصطفی زمانی، فرهاد آئیش، حمید فرخ‌نژاد، مژگان بیات، شبنم قلی‌خانی، امیرحسین فتحی و فرخ نعمتی
به گفته علیرضا سجادپور رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی این فیلم اصلاحیه‌های زیادی دارد و بر این اساس او بعید می‌داند به این دوره از جشنواره برسد.
 
فیلم‌های پرحاشیه
نام فیلم و کارگردان
خلاصه داستان
بازیگران
حاشیه‌ها
«تهران 1500» بهرام عظیمی
داستان این انیمیشن که در سال 1500 هجری شمسی می‌گذرد، درباره زندگی گذشته و حال شخصی به نام اکبر آقا است که به مسائل اجتماعی فرهنگی و شهرنشینی می‌پردازد.
بهرام رادان، محمدرضا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، سیدحسام نواب‌صفوی، هدیه تهرانی و مهران مدیری
در حالی که از سه سال قبل تولید «تهران 1500» به صورت جدی آغاز شده بود و مدتی قبل از آن اخباری در مورد تولید این فیلم منتشر می‌شد، بالاخره این فیلم انیمیشن پربازیگر به جشنواره فیلم فجر راه یافت، اما بنا به دلایلی که روشن اعلام نشد از حضور در بخش مسابقه سینمای ایران بازماند و به بخش فیلم‌های اول هدایت شد.
نکاتی متفاوت در مورد دلیل حاضر نشدن فیلم عظیمی در بخش مسابقه سینمای ایران عنوان می‌شود، از نبود بازیگر در فیلم و در نتیجه نبود امکان برای وارد رقابت شدن فیلم در بخش بازیگری تا اظهار نظر علیرضا سجادپور که اشاره کرده فیلم رای کافی را از سوی هیئت انتخاب به دست نیاروده است.
«قلاده‌‌های طلا» ابوالقاسم طالبی
خلاصه داستان مشخصی از این فیلم منتشر نشده و فقط  سیاسی بودن فیلم و نگاه آن به حوادث انتخابات 1388 اعلام شده است.
امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه، علی‌رام نورایی، نیلوفر خوش خلق، محمود عزیزی، حسین سحرخیز، کیانوش گرامی و داریوش اسدزاده
این فیلم از ابتدای ساخت بیش از آنکه سوار بر خبرهای تولید پیش برود سوار بر حواشی شد. کارگردان عنوان سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به کارش نسبت داد و در ادامه حضور بازیگران در آن با خبرهای ضد و نقیض همراه شد و در نهایت نیز سازندگان فیلم تاکید کردند نباید از خبرهای حاشیه‌ای در مورد آن برداشت کرد و تلویحا این تصور منتقل شد که احساس نشود فیلم یک سویه به قاضی رفته است؛ اتفاقی که در مورد فیلم «پایان‌نامه» حواشی بسیاری را موجب شده بود.
بعد از این مرحله با دبیری محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم در دوره سی‌ام جشنواره فجر فیلم از بخش رقابتی خارج شد تا هرگونه شائبه در مورد ایجاد شرایط ویژه برای این فیلم از بین برود.
در نهایت نیز برای حضور فیلم در بخش غیررقابتی سجادپور اعلام کرد که فیلم هنوز به شورای پروانه نمایش ارائه نشده و تغییراتی باید روی آن اعمال شود که این موارد به سازندگان آن اعلام شده است.
«بیداری» فرزاد موتمن
زهرا حافظه‌اش را از زمانی که برای آخرین بار دختر شش ساله‌اش یاسمن را دیده، متوقف شده است. اکنون پس از گذشت 24 سال از آن اتفاق، حافظه زهرا بازگشته و او قصد دارد دختر گمشده‌اش را بیابد. اما همه نشانی‌هایی که به یاد دارد به کلی تغییر کرده است...
نیکی کریمی، شقایق فراهانی، مهدی احمدی و حامد بهداد
این فیلم از سال 1387 وارد مرحله تولید شد و در حالی که بهار سال 1388 مراحل فنی آن در حال انجام بود تصور می‌شد در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، اما چنین نشد و این فیلم که موضوع آن نگاهی به دوران انقلاب اسلامی دارد و در مجموعه تولیدات سی‌امین سال انقلاب اسلامی جای می‌گیرد بالاخره در بخش رقابتی سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. این فیلم از سوی سازمان سینمایی سبحان و با حمایت و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است. آخرین فیلمی که از موتمن در جشنواره فجر به نمایش درآمد «جعبه موسیقی» بود که سال 1385 پخش شد.
دیرکرد برای آماده‌سازی این فیلم انتظاری دوگانه از فیلم موتمن به وجود آورده است.
«یک روز دیگر» حسن فتحی
پولی ناخواسته گم می‌شود و در یک صبح تا شب در شهر پاریس به دست آدم‌هایی می‌رسد که از نژاد و ملیت‌های و مذاهب گوناگوند که مسیر جابه جایی پول خط قصه فیلم را تشکیلمی‌دهد.
هدیه تهرانی، ژقمی بنستر، ‌ناتالی ماتی، دافنی هاسکورد‌، لوئیس هین، اریک استن آکر، یانگ تام،‌ میگوئل روییز، ‌پاول باندی و الیاس صلاح
حسن فتحی به فاصله کوتاهی از اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد حتی اگر مراحل فنی فیلم با سرعت نور هم پیش برود امکان رسیدن «یک روز دیگر» به سی‌امین جشنواره فیلم فجر وجود ندارد.
چند روزی از این اظهارنظر گذشت که این بار قاسم جعفری مشاور پروژه و تهیه‌کننده اجرایی اعلام کرد فیلم تا هفتم بهمن ماه یعنی آخرین فرصت تحویل فیلم‌ها به جشنواره فجر آماده نمایش خواهد شد.
البته در این میان همچنان روشن نیست بالاخره فیلم فتحی در این دوره از جشنواره به نمایش درخواهد آمد یا نه.
«زندگی خصوصی» حسین فرحبخش
در زندگی خصوصی ابراهیم کیانی رازهایی وجود دارند که تلاش برای مکتوم نگه داشتن آنها او را گرفتار برزخی غریب می‌کند.
فرهاد اصلانی، هانیه توسلی، لعیا زنگنه، سعید نیکپور و کاظم هژیرآزاد
فیلم‌های حسین فرحبخش البته زمانی که او در مقام تهیه‌کننده فیلم به جشنواره ارائه می‌داد غیر از بخش‌های تبلیغاتی و عکس مورد داوری قرار نگرفته است. او سال قبل «دختر شاه پریون» را در بخش خارج از مسابقه داشت و بالاخره امسال او فیلمی را کارگردانی کرد و در بخش رقابتی جشنواره هم راه پیدا کرد.
خبرها حاکی از آن است که فیلم فرحبخش هم مانند فیلم طالبی سیاسی است و این بار سوژه اصلی فیلم یعنی شخصیت ابراهیم کیانی ما‌به‌ازای بیرونی دارد و به این ترتیب فرحبخش در دومین فیلم سینمایی خود داستان یک شخصیت سیاسی را روایت کرده‌است؛ روایتی که قضاوت در مورد آن بعد از تماشای فیلم  امکانپذیر خواهد بود.
«پل چوبی» مهدی کرم‌پور
پل چوبی معبری بود بر خندق شمالی طهران، مابین پایتخت و ییلاق شمیران... محل اتصال طهران قدیم و تهران مدرن. اینجا و اکنون محله پل چوبی یادگار گذشته است. نامی به جا مانده در قلب شهر پرهیاهو؛ محل رخ دادن عاشقانه ای ناآرام...
بهرام رادان، هدیه تهرانی، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، فرهاد اصلانی، برزو ارجمند و امید روحانی
فیلم مهدی کرم‌پور هم از جمله کارهایی بود که شنیده می‌شد با وجود صدور پروانه نمایش برای آن و پذیرفته شدن در بخش رقابتی جشنواره همچنان مشکلاتی برای نمایش دارد، اما در ادامه صحبت‌های رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی اشاره‌ای به اعمال تغییرات در این فیلم نداشت؛ هرچند شنیده می‌شود فیلم کرم‌پور نیم‌نگاهی به اتفاقات اجتماعی در دو سه سال اخیر دارد.
 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    6 1
    سلام میشه در رابطه با فیلم چارسو تحقیق کنید که چرا در جشنواره نیست؟
  • یاسان IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    3 0
    خسته نباشید با تشکر از زحماتتون برای جشنواره هم خدا قوت.
  • علی کنگانی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    0 0
    مرسی