چه آن زمان که در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون دفاع و در دورههای چهارم و پنجم به عنوان رئیس کمیسیون سیاست خارجی و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی حضور داشت و چه پس از آن که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، لذا بیشتر سخنان خود را در قالب سخنرانی و یا مصاحبه مطبوعاتی مطرح میکرد.
او که با روی کار آمدن دولت نهم، از شورای عالی امنیت رخت بربست و مستقیماً بر کرسی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نشست، تنها در مواردی که انتقاداتی نسبت به روند هستهای دولت هشتم و فعالیتهای او مطرح میشد، سخن گفته بود؛ چندین ماه قبل از انتخابات نیز بحث کاندیدا شدنش مطرح شد، اما به زودی این بحث با اعلام کاندیداتوری کروبی و پس از آن محمد خاتمی، منتفی شد و او به سمت سکوت هرچه بیشتر رسانهای رفت به گونهای که حضور پررنگی از وی در انتخابات دیده نشد. چندین ماه پس از انتخابات هم او این سکوت را داشت اما در یکی دو هفته اخیر اظهارنظرهایی منتقدانه نسبت به دولت دهم و رئیسجمهور از او مشاهده میکنیم. چه آنکه درباره سخنان فرمانده سپاه مبنی برتلاش خاتمی گفت: «اتهامزدن یا اهانت نسبت به شخصیتهایی که در پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی نقش داشتهاند و در مقاطع مختلف خدماتی کردهاند، نه تنها نتیجهای برای حفظ و تکامل نظام ندارد، بلکه یک ضربه کاری به آن خواهد بود».
او در جایی دیگر نسبت به فضای سیاسی کشور با مطرح کردن این پرسش که «چرا باید فضا فضای اتهام باشد در حالی که مقام معظم رهبری در نماز عید فطر و پس از آن بارها و بارها بر پرهیز از آن تأکید کردهاند، اما باز هم برخی رسانهها به آن دامن میزنند» اینگونه بیان میکند که این چه نفعی به حال ما دارد که اگر کسی خطایی کرد او را علیه اسلام و انقلاب معرفی کنیم و چرا اشکالات کوچک را بزرگنمایی میکنند؟
او خطاب به برخی افرادی که در دولت نهم و دهم حضور دارند، تأکید میکند که «جامعه ما را تکه تکه نکنید. اگر دنبال هویت ملی هستید، قطببندی درست نکنید». او تلویحاً روی سخنش با کسانی است که مطرح شدن تقلب در انتخابات را از سوی ساکنان متمول شمال بوده و میگوید: «نباید قطببندی شمال شهر و جنوب شهر داشته باشیم. این سم مهلکی برای اتحاد ملی است.»
روحانی که دکترای جامعهشناسی حقوق دارد روز گذشته نیز در همایش ملی آیندهشناسی هویتهای جمعی در ایران نیز، با اشاره به برخی سخنان و تخریبهای صورت گرفته نسبت به بیت امام خمینی (ره) تأکید کرده که «تعرض به بیت امام (ره) مسلماً به ضرر جامعه است». او که امام خمینی (ره) را دارای جایگاه ویژهای در قلوب مردم از گذشته تا آینده میخواند، تأکید میکند که این جایگاه همواره باید حفظ و کلام و خط امام (ره) همواره باید مورد احترام همه باشد.
وی با تأکید بر اینکه «یادگارهای امام (ره) همواره باید مورد توجه مردم باشند»، اظهار داشت: تخریبها تأثیری در افکار مردم ندارد و کسانی که وارد این مباحث میشوند در مسیری گام برمیدارند که مصداق آب در هاون کوبیدن است. در جامعهای مثل ایران با این فرهنگ و جو مذهبی موجود و نقشی که امام (ره) داشته است، اینگونه سخنان شایسته کشور و ملت ما نیست.
وی به نقش روحانیت، رهبری و شخص امام خمینی (ره) در هویت کشور بهویژه در دوران پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: در بحث هویت در کشور ما همواره نقش دین، اندیشمندان مذهبی، علما و مراجع، نقشی اساسی بوده است. در جریان انقلاب، هویت کشور ما با نام و خط امام (ره) رنگ گرفت و یکی از محورهایی که در قانون اساسی ما به وجود آمد نقش ولایت بود؛ بنابراین همه این موارد میتواند هم در وحدت ملی ما نقش اساسی داشته باشد و هویت واقعی ما را به دنیا معرفی کند. ما بهویژه بعد از انقلاب نمیتوانیم ایران را بدون امام (ره) و همچنین روحانیت و ولایت معرفی کنیم.
به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «رهبری در کشور ما همواره نقشی بسیار تأثیرگذار داشته است»، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در روز عید فطر نکات بسیار مهمی را بیان و تأکید کردند که فضای جامعه ما باید به فضایی برگردد که برادری، وحدت و یکپارچگی در آن باشد و فضای امروز که فضای تهمت، سوءظن و بدگمانی است، رخت بربندد. متأسفانه به این نکات عمل نشد و در برخی رسانهها میبینیم که همچنان فضای قبلی و فضای تهمت، بدبینی و بزرگنمایی نکات ضعف این گروه و آن گروه و نیز بزرگنمایی برخی مسائل ـ که میشد آنها را به سادگی حل کرد یا از آنها گذشت ـ وجود دارد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی هجمهها به امام (ره) و بیت ایشان خاطرنشان کرد: هویت کشور ما در این 30 سال با نام امام (ره) شناخته میشود؛ ایشان جزئی از شناسنامه ملت و هویت ماست. نباید عدهای نادانسته تلاش کنند که امام (ره) در جامعه ما کمرنگ شود و فکر ایشان به انزوا برود. عدهای نمیخواهند هویت ما هویت امام (ره) باشد؛ چراکه امام (ره) فرمودند، میزان رأی ملت است و این گفته برای عدهای سخت میآید و یا امام (ره) از فقه پویا صحبت میکنند که برخی به مذاقشان خوش نمیآید. امام (ره) همچنین فرمودند که نظامیها نباید در سیاست دخالت کنند. ایشان همچنین اصول بسیار مهمی دارند که به مذاق عدهای خوش نیست. با این حال نباید و نمیشود به امام (ره) تاخت، اما به نظر میرسد کم کم این کارها در حال شکل گرفتن است و جنگهای چریکی را آغاز میکنند.
نظر شما