در حالی که سعید مرتضوی هرگونه مذاکره با تجری و بروجردی در مورد پرونده کهریزک را تکذیب کرده بود، این دو عضو کمیته ویژه بررسی مسائل پس از انتخابات در مجلس اظهارات وی را تکذیب کردند.

دادستان سابق تهران که این روزها به دلیل انتشار اخباری مبنی بر تأخیر در اجرای فرمان مقام معظم رهبری در تعطیلی بازداشتگاه کهریزک مورد سؤال است و با ارسال تکذیبیه‌هایی به دنبال دفاع از خود در مقابل این اتهام است؛ سه روز پیش در گفت وگویی با سایت «پرچم» که منتسب به مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس‌جمهور است، گفته بود: «آقایان بروجردی و تجری در رابطه با وقایع اخیر با من صحبت کرده و ما همه چیز را توضیح داده‌ایم. اما درباره کهریزک حتی این آقایان هم با ما صحبتی نکرده‌اند.»

اما روز گذشته فرهاد تجری و علاءالدین بروجردی به نوعی اظهارات وی را تکذیب کردند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بی‌آنکه مستقیماً به اظهارات مرتضوی اشاره کند، به «خبر» گفت: احتمالاً منظور ایشان این بوده که مسئولیت پرونده کهریزک با کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی بوده است. او از پاسخ به سؤالات دیگری که جویای جزئیات بیشتر مذاکرات وی با دادستان سابق تهران بود، افزود: اجازه بدهید بیش از این حرفی نزنم.

اگرچه او این شیوه پاسخگویی ناقص را نوعی «پاسخ دیپلماتیک» می‌خواند؛ فرهاد تجری از موضع یک حقوقدان پاسخ شفاف‌تری ارائه داد. این عضو کمیته ویژه بررسی مسائل پس از انتخابات در مجلس با ابراز تعجب از سخنان اخیر مرتضوی، از بررسی پرونده‌های بازداشت‌شدگان کهریزک توسط اعضای کمیته ویژه مجلس به‌ویژه او و بروجردی سخن گفت و افزود: بررسی پرونده مرحوم محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی در همین راستا بود. وی با یادآوری اینکه حتی پرونده روح‌الامینی را در دفتر خود مرتضوی بررسی کرده اند، به «خبر» گفت: پس از بازدیدهایی که از اوین داشتیم و با زندانیان منتقل شده از کهریزک به اوین گفت و گو کردیم هم درباره پرونده‌های آنان با دادستان تهران گفت وگوهایی داشته‌ایم.
تجری که می‌گفت این بخش از تحقیقات کمیته ویژه مجلس در ارتباط با کهریزک بوده است، گفت: نمی‌دانم منظور آقای مرتضوی از اینکه گفته‌اند ما درباره کهریزک با ایشان مذاکره نکرده‌ایم، چیست؟ اگر این موضوعات مربوط به کهریزک نبوده، پس ما چگونه آنها را بررسی کرده‌ایم؟

وی در پاسخ به اینکه بررسی‌های مشترک کمیسیون ویژه مجلس و دادستان تهران درباره پرونده مرگ محسن روح‌الامینی که گفته شد به دلیل شکستگی جمجمه فوت کرده نه مننژیت، به کجا رسیده است، گفت: این اخبار صحت دارند. علت مرگ مننژیت نبوده، بلکه ضرب و جرحی بوده که مربوط به قبل از بازداشت وی صورت گرفته و به دلیل بی‌توجهی به وضع وی، منجر به مرگ او شده است.

تجری از پاسخ به سؤالات دیگری در این زمینه خودداری کرد و توضیح بیشتری درباره اینکه ضرب و جرح پیش از بازداشت، در چه زمانی صورت گرفته است و مسئولان بازداشتگاه کهریزک، در آن چه سهمی داشته‌اند، ارائه نداد.

گفتنی است؛ کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، بعد از افشای مسائل بازداشتگاه کهریزک و به دستور علی لاریجانی تشکیل شد. اعضای این کمیته از جمله فرهاد تجری، پرویز سروری و علاء الدین بروجردی بارها در راهروهای مجلس درباره بررسی‌های صورت گرفته در این کمیته که بخشی از آن با مسائل کهریزک مرتبط بود، گزارش‌هایی ارائه داده بودند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
    0 0
    مرتضوی که نباید چیز دیگه ای بگه.