مسعود فراستی منتقد فیلم در یادداشتی نظر خود را درباره اعطاء جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان به «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی بیان کرد.

به گزارش خبرآنلاین، متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.  

نگاهی دیگر به «یک جدایی» و گلدن گلوب
1- این طبیعی است که وقتی یک ایرانی در سطح جهانی به موفقیتی نائل شود، همه از آن خوشحال شوند. به خصوص در شرایط فعلی که فشار روز افزون و تحریم‌های سنگین غرب علیه ما ادامه دارد.
2- این جایزه مهم سینمایی و حتی اسکار هر چند برای فروش فیلم و معروف‌تر شدن فیلمسازش موثر است، اما مسیر سینمای ما را تغییری نمی‌دهد. این نظر که این فیلم ما را به سطح و استاندارهای سینمای جهان می‌رساند، توهمی بیش نیست. بر این نظرم که همه جوایز معتبر و نامعتبر بین‌المللی‌فیلم های ما متعلق به فیلم‌ها و فیلمسازان‌شان است و نه سینمای ایران.
3- جشنواره‌های هنری و سینمایی فرنگی را عمدتا سیاسی می‌دانم - برخلاف رقابت‌ها، مسابقات و جوایز جهانی علمی و ورزشی - از همین رو به آن‌ها و جوایزشان اعتقادی ندارم. این جشنواره‌ها برای خودشان خوبند و در راستای اهداف و مصالح ملی‌شان.
4- همچنان بر این نظرم که «جدایی...» فیلم خوبی نیست. علت موفقت‌های جهانی آن را نیز دو دلیل عمده می‌دانم.
اول - ضعف و آشفتگی و بحران تفکر در سینمای امروز جهان، آخرین آثار فیلمسازان مطرح جهان از جمله ترنس مالیک، لارس فون‌تریر، پدرو آلمودوار، برادران داردن و فیلم‌های سطحی دیگر گواه این ادعاست.
دوم- «یک جدایی»، تصویر بی‌خطر و نوعا اگزوتیک مدرنی است از جامعه شهری مملو از دروغ و توجیه دروغ برای حفظ خود؛ و تشویق به مهاجرت، با دوربینی ادایی و بی‌هویت اما به ظاهر امروزی. این تصویر جهان سومی در راستای نگاه غربی‌ها به ماست از همین زاویه است که آن را نماینده شایسته سینمای ایران نمی‌دانم.
5- این جمله یکی از مسئولان سینمایی را که «اگر «جدایی...»، جایزه نگیرد عداوت آمریکا با ما را نشان می‌دهد»، نمی‌فهمم. حالا که جایزه گرفته، نشان عدم عداوت آمریکا با ماست؟ شوخی نمی‌کنید؟
6- امیدم این است که این جوایز، فیلمسازان ما را نفریبد و فیلم‌هایشان مماس با خود و جامعه‌شان باشد نه مماس با دیگران.

58246
کد خبر 194638

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    با اين صحبت ها ذره اي هم ارزش فرهادي پيش ما كم نميشه. درود بر فرهادي
  • ع IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    اقای فراستی یه خورده بی خیال شوید
  • حسین IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    فکر کنم وسطای اکران جدایی نادر از سیمین بود که برنامه هفت رو میدیدم!از شانس من اون شب میخواستن این فیلم رو تحلیل و نقد کنن!اون شب مسعود فراستی خیلی شدید از این فیلم ایراد گرفت و گفت:به نظر من فیلم جدایی نادر از سیمین یه فیلم متوسط رو به ضعیفه!!!بعدشم که بهش میگفتن چرا؟ دلیل قانع کننده ای پیدا نمیکرد و میگفت:اصلآ اینطور فیلم برداری معنی نداره!!!حالا پیش خودم گفتم آخه تو که انقدر از همه فیلم ها ایراد میگیری چرا خودت یه فیلم نمیسازی؟جالبه توی نظر سنجی پیامکی اون شب جدایی نادر از سیمین بهترین فیلم اکران نوروزی شد حالا مسعود فراستی فکر میکنه همیشه بر خلاف جهت رود حرکت کردن میتونه برای آدم تشخص بیاره.بی شک،جدایی نادر از سیمین یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایرانه.درود بر اصغر فرهادی . . .
    • رضا IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
      36 34
      اصلا اين حرف معني نداره كه منتقد اگر يك فيلمي رو درست نقد ميكنه ما به اون اعتراض كنيم كه چرا خودت فيلم نمي سازي ، به نظر من فيلم جدايي نادر از سيمين يكي از افتخارات سينماي ماست ولي در حوضه تخصصي نقد هايي بهش وارد هست ، به گفته خود آقاي فراستي ما بايد اجازه بديم كه ديالوگ فرهنگي برقرار بشه
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    خیلی خوشحال شدم که شما یکی از داوران جشنواره نیستید....
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    دقیقا درسته اهالی هنر آکادمیک و هنرشناس می‌فهمن هنر با جایزه نقد نمیشه و جایزه معیار خوب بودن وضعیت هنری کشور نمی‌باشد. ممنون از آقای فراستی
    • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
      40 13
      مگه این جایزه رو اهالی کسی غیر از اهالی هنر آکادمیک و هنرشناس به این فیلم دادن؟ هر کی نظرش بر خلاف شما باشه هنرشناس نیست؟
  • محمد US ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    کاملا موافقم . و خوشحالم که در این آشفته بازار تفاخر افرادی هستند که تفکر را نمی بازند . ما در دوران میان مایگی بسر میبریم و اتفاقات از این رو است .
    • بدون نام NL ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
      43 23
      به نظر من کاملا سطحی فکر می کنید
  • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    راست میگی آقای فراستی ؟؟؟ همه اینهارو خودتوت تنهایی متوجه شدین؟؟؟؟
  • هادی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    چه اخلاقیه تو مملکت ما چیزی که ما دوست داریم باید همه دوست داشته باشن من جدایی نادر ... را دوست دارم اما به نظر من عقیده آقای فراستی به عنوان یه منتقد باسواد محترمه
  • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    بابا کسی که میگه شرط اول بهتر از جدایی نادر از سیمین تکلیفش معلومه
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    35 21
    آقای فراستی من فکر کنم شما اصلا فیلم رو کامل و دقیق هم ندیدید.مثل باقی فیلم های مورد بحث در برنامه هفت که اصلا اسم شخصیتها رو هم نمیتونین به خاطر بسپرید.نمونه اش هم اینکه گفتین این فیلم تشویق به مهاجرت می کند.واقعا که فیلم رو درست ندیدید.
  • مهتا IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    31 49
    کاملا با اقای فراستی موافقم متاسفانه خیلیا متوجه این قضیه نیستن.در حالیکه پدربزرگ کمسواد من هم متوجه سیاسی بودناین جایزه شده
  • ناشناس ح IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    32 25
    این ذهن شماست که دچار ضعف و آشفتگی و بحران تفکر شده اقای محترم
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    33 20
    حالا حالا ها باید رو ی این نظر بمونی چون بزودی اسکار رو بهش میدن
  • همتا ایرانی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    37 25
    تو رو خدا!!!! راست می گی؟؟؟؟؟ افسوس که "استنلی کوبریک" و "آلفرد هیچکاک" و ... و در داخل هم "علی حاتمی" به سرای باقی شتافتند و از فیض معلومات بزرگ ترین استاد سینما و تشخیص عیوب فیلم ها محروم شدن... واقعن حیف شد... می شه بفرمایید با چی "موافقین"؟؟؟؟؟ تا لااقل هنرمندا و فیلم سازها بدونن باید از چی الگو بگیرن!
  • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    22 29
    حالا جوری شده که همه میگن فیلم خوبیه اما تیتراژ فیلم رو هم ندیدن
  • بدون نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    31 27
    آقای فراستی اسم بیماری شما megalomenia یعنی جنون خود بزرگ بینیه. واقعا بابت این جمله "این تصویر جهان سومی در راستای نگاه غربی‌ها به ماست از همین زاویه است که آن را نماینده شایسته سینمای ایران نمی‌دانم" برات متاسفم. فقط تو خوبی باشه. حالا دارم می فهمم چرا یکساله و نیم تو هفت ماندگار شدی
    • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      22 36
      دوست عزیز شما هم دچار بیماریه غرب زدگی هستی ، حداقل یک بار بدور از تعصبات به امکان ضد ارزش بودن باورهای غربی فکر کن.
  • مهدی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    37 11
    پیش از آمدن به اینجا، همواره گمان می‌کردم که از چه کسانی سخن بگویم و تشکر کنم؛ از پدرم، مادرم، همسرم، دخترم، دوستانم؟ ولی اکنون که فکر می‌کنم، هیچ چیزی را بهتر از این نمی‌بینم که از مردم سرزمینم ایران تشکر کنم. مردم ایران، مردم صلح‌طلبی هستند. مردم ایران دوست‌داشتنی‌ترین مردم دنیا هستند.
  • کیمیا IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    23 40
    جدی جدی شما روشنفکر نماها باورتون شد که جدایی نادر از سیمین ارزش این همه تقدیر و جایزه را دارد بابا شماها دیگه کی هستید شما چشمانتان به دهن غربی هاست اگر با چیزی موافقت کردند شما هم سر تعظیم فرود می آورید نترسید جایزه /آسکار/ هم برای اصغر آقا رزرو شده است از قبل ..و اما من مانده ام که بیچاره غربی ها بعد از اسکار دیگه با چه ترفندی از این شاهکار تمامی دورانها تجلیل کنند .زهی بلاهت...!!
    • مرتضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      18 12
      چشممان به غربی هاست؟ عزیز انگار حواست نیست که این فیلم اول توی ایران اکران شد، اول توی ایران پرفروش ترین شد، اول توی ایران جایزه ها رو درو کرد و اول توی ایران، تحسین منتقدان رو برانگیخت. کمی منصف باش.
  • بدون نام US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    29 17
    فقط لطفی کن و بیشتر از این سینمای ایران رو از فیض این در و گوهرات بی نصیب نکن! یکم بیشتر تو حرف بزن! ... نفرت انگیز واژه کوچیکیه واست!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    21 15
    اقای فراستی درکت میکنم بخاطر اینکه تا یک قدمی فرش قرمز نرفتی این حرفا رو میزنی ولی سعی کن نفرت از هیچکی نداشته باشی
  • بدون نام US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    19 17
    خیلی خوب دیکته کردی جناب فراستی !! دیگه بسه ! به خودتون بیاین! شرم آوره!!!!!!
  • یک ایرانی CA ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    21 16
    خوبه هر از چند وقنی از این نقدا بکنید تا فیلم های ایرانی جوایز بیشتر و حتی اسکار رو هم کسب کنند. هنوز اون نقدتون یادم نرفته که راجع به فیلم جرم گفتین "این فیلم پرت و پلاست " آداب نقد رو هم ازتون یاد گرفتیم
  • سعيد IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    16 25
    اصلا نيازي به چونه زدن نداره جايزه اسكار هم از قبل براي اقاي فرهادي رزرو شده. اي كاش يه خرده به واقعيات و محتواي فيلم هم توجه مي كرديم و ميديم كه عليه ما ايراني ها ساخته شده.
  • اسیر IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    12 24
    آقای فراستی نگران نباش ((یاران تمیز هستی بدخو نکرده اند...)) باید صبر کرد تا این دورانی که دست غربزدگان هست تموم بشه بالاخره دور باید به اینا هم برسه دیگه روزگاری دست متحجرین بود و الان دست اینان... همانگونه که عاقبت فیلم ها و داستان هایی امثال ((هری پاتر)) مشخص شد به مرور زمان این ها هم مشخص می شه... (فراستی) به خود جنون کن و صد پیرهن ببال/بی چاک جامه ی هوس اتو نکرده اند
  • ایرانی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    17 16
    دم آقای فراستی گرم در این وضعیتی که هر کسی عنان از کف داده و برای اینکه محبوبیتشو از دست نده مثل شمقدری از فیلم تعریف و تمجید کرده ایشون هنوز بر نظر خود استوار است ،هنوز هم آدم هایی هستند که با شنیدن اسم غرب آب از لب و لوچه ی آنها آویزان نشه ،اگر اسکار و امثال آنها سیاسی نبودند بهترین بازیگرها ی جهان مثل مارلون براندو و بهترین فیلم ها که کارگردان آنها حاضر به تملق از امریکا نشدند مورد بی رحمی آنها قرار نمی گرفتند .
  • دیبا IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    13 12
    من فکر میکنم هنوز خیلیا مستند ظهور و مرتبط با اونو ندیدنو درک نکردن ..وهنوز خوابن.و هنوز ذهنشون کنترل شدست..ازینکه فرهادی کارگردان خوبیه شکی توش نیست/اما فرهادی تونست نگاه غربیهارو نصبت به ایرانیا رو خوب تعریف کنه..بایدم بهش جایزه میدادن..جاییزه گلدن گلوپ هیچ ارزشی نداره..لطفا تحقیق کنید
  • غرب زده IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    11 13
    " این نظر که این فیلم ما را به سطح و استاندارهای سینمای جهان می‌رساند، توهمی بیش نیست. " توهم ؟ نمی شد از کلمه دیگری استفاده کنید ؟ همه کسانی که این فیلم را خوب و ارزشمند می دانند متوهم هستند ؟ وشما که فیلم را خوب نمی دانید " هوشیار " و "سرعقل " ؟ این یعنی احترام به مخاطب و مردم ؟ " یک جدایی»، تصویر بی‌خطر و نوعا اگزوتیک مدرنی است از جامعه شهری مملو از دروغ ... " تصویر بی خطر ؟ فیلم خوب فیلمی که تصویرش با خطره باشه ؟ "جدایی نادر از سیمین " فیلم خوبی نیست چون تصویرش خطر نداره ؟ این شد نقد فیلم ؟ نورتراب فرای و رامان سلدن و جمیز موناکو با این جهان بینی نقد می نوشتند ؟
  • خود باخته IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    9 12
    " ضعف و آشفتگی و بحران تفکر در سینمای امروز جهان..." بحران تفکر ؟ تفکر که بحران داره اصلا چی هست ؟ چه جوری میشه فهمید که یک تفکر بحران داره یا نداره؟ "بحران تفکر" در بهترین و درست ترین معنی خودش میتونه اشاره به اختلال روانی انسان داشته باشه ...منتها سوال این جاست که چرا تا این حد از فیلم های این افراد که اسم بردید استقبال میشه ؟ یعنی مخاطب این فیلم ها هم مانند کارگردانان این آثار دچار اختلال تفکرند ؟ این نگاه شما خدایی ناکرده از روی خود شیفتگی که نیست ؟ " این تصویر جهان سومی .." آقای فراستی ..22 سال از فروپاشی دیوار برلین می گذرد ..شما همچنان می توانید سیگار غیر آمریکایی بکشید یک مساله شخصی است ..اما نقد فیلم بحث دیگری است با فحش و افترا فرق داره..شما دارید کار حزبی میکنید نه نقد فیلم.
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    10 10
    تفکر شما کجا ا ا ا ا ا ا ا ا اا ا و تفکر در سینمای امروز جهان کجا ا ا ا ا ا ا . . . !
  • شهریار IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    16 20
    دوستان,باور کنید امثال همین فراستی ها هستند که باعث کند شدن پیشرفت ایران اند من یک سوال از جناب فراستی و موافقان با ایشان دارم,مگر امریکا خودش این همه فیلم,به قول شماها سیاسی و انتقادی نساخته و به همین فیلم ها هزاران جایزه واسکار نداده ? ایا این فیلم ها نشان دهنده ی جهان سومی یا بی ابرویی امریکا را دارند؟ به نظر بنده به عنوان یک فرد تحصیل کرده ی ایران,این وجود افرادی چون شماست که جهان سومی را برازنده ی ما میکند
  • رفیق US ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    19 15
    جالبه هرجا میخای نظر بدی و نقد کنی از فیلمای غرب مایه میزاری اما به اینجا که میرسی جایزشون میشه سیاسی و بی ارزش! بابا تو دیگه کی هستی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • امین US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    8 12
    این حرفا از رو حسادته
  • عادل نیا IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    15 8
    فراستی واقعا راست میگه -کاش کتاب نقدشو می خونید-اون بزرگترین ناقد ماست
  • لاله IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    3 1
    کاملا موافقم

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین