چطور نرم افزاربررسی یکی از محرمانه​ترین امور مالی کشور ، به بیگانگان سپرده می​شود؟

این سوال مشترک موسوی لارگانی و نادرقاضی​پور از وزیر اقتصاد بود که پرسیده بودند چرا در مناقصه​ نرم افزار مالیاتی سازمان مالیات، شرکتی فرانسوی به نام «بول» برنده شده است؟ در شرایطی که فرانسه عامل تحریم ایران در اتحادیه اروپا است، چنین کار مهمی که ابعاد محرمانه دارد به آنها واگذار می​شود؟
شمس​الدین حسینی که پیش از این در جلسات کمیسیون​های مجلس برای پاسخ به این سوال حضور یافته بود، در پاسخ به این سوال اظهار داشت: نمایندگان وزارت اطلاعات در مراسم مناقصه ما حضور داشتند و شرکت های فرانسوی نیز جزء شرکت های ممنوع المعامله نبودند و در یک مناقصه بین المللی برنده شدند. من نمی توانستم به استناد هیچ قانونی از اجرای آن سرباز بزنم. ضمن اینکه این مناقصه سال 84 برگزار شده و ربطی به تحریم​های اخیر ندارد.
وزیر اقتصاد امروز هم در صحن علنی مجلس گفت: ملاحظات امنیتی لازم از این شرکت اخذ شده است و مجموعه وسواس​های ما سبب شد که با گذشت چهار سال بعد از انجام این مناقصه در دوره وزارت دانش جعفری، اجرای این پروژه تا کنون به طول انجامد. وسواس​هایی چون اینکه «چرا نباید این کار را به پیمانکار داخلی سپرد؟». به همین دلیل دانش جعفری دوبار مناقصه داخلی برگزار می​کند که اگر چه 23 شرکت داخلی ثبت نام می کنند اما مدارک لازم را ارسال نمی​کنند. حتی بنا بر تشکیل کنسرسیومی مشترکی میان شرکت​های داخلی می​شود که باز هم از پس آن برنمی​یایند.
وی افزود: حتی پس از تحریم​های اخیر این دغدغه را داشتیم که مبادا بعد از تحریم، شرکت فرانسوی مذکور کار را انجام ندهند. اما تضمین های لازم را از آنها گرفتیم و آنها سورس نرم افزار را در کشور ثالثی به امانت گذاشته​اند.
به گفته حسینی، قیمت کل این پروژه 27 میلیون یورو است که سالی 9 میلیون یورو می پردازیم. در حالی که الان سالی دو میلیون دلار با فرانسه مبادله داریم و این مبلغ چندانی در مقابل آن نیست. همچنین از 58 پرسنل این شرکت، 44 نفرشان ایرانی هستند که تماما تایید صلاحیت شده اند. مضاف بر اینکه سه شرکت ایرانی مشاور و ناظر هم با آنها مشغول فعالیتند.
ناصر موسوی لارگانی در پاسخ به توضیحات وزیر گفت: چرا به این نکته اشاره نکردید که ابتدا یک شرکت کانادایی این مناقصه را برده بود ولی کار را با معطلی زیاد به آنها نسپردید؟
نماینده فلاورجان ادامه داد: چه عاملی جز جاسوسی اطلاعات محرمانه ایران، هدف این شرکت می​توند باشد؟ چطور به نرخ اعلام شده از سوی این شرکت شک نکردید که با چنین قیمت کمی حاضر به انجام آن شدند؟ جز اینکه هدفشان جاسوسی است؟
وزیر اقتصاد در پاسخ به وی گفت: مگر همه مراودات ما با خارجی​ها جاسوسی است؟ دیگر وزارتخانه ها که با شرکت های خارجی کار می کنند، مشغول جاسوسی​اند؟ این چه حرفی است که می​زنید؟ این شرکت تنها نرم افزار را طراحی می​کند و اصلا دسترسی به اسناد و اطلاعات محرمانه ندارد! ما هم این ملاحظات را داریم و به همین دلیل کارگروهی را در وزارت اقتصاد مسئول پیگیری آن کردم.
موسوی لارگانی هم به وزیر یادآور شد: منظورتان از بقیه معاملات چیست؟ معلوم است که در جریان خرید و فروش ماشین نمی​توان جاسوسی کرد! نگرانی من از این است که وقتی اغلب دشمنان و معترضین به نظام ما در این کشور جمع شده​اند، چطور کاری به این عظمت که مربوط به امور محرمانه ما است را به آنها سپرده​اید؟
او و قاضی​پور نهایتا از پاسخ​های وزیر اقتصاد قانع نشده و درخواست رای گیری کردند که نمایندگان به نفع وزیر اقتصاد رای دادند تا حسینی پس از استیضاح ناکامش یکبار دیگر هم دست پر از مجلس بیرون برود.
/3129
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    4 6
    اين شركت فرانسوي با چه كشور هاي وبا شركت هاي در رابطه با اين پروژه مشاركت دارد و اينگونه پروژه ها را درآنجا اجرا كرده اند.وجود نرم افزار مانند نرم افزار ترجمه bybilonقابل رصد شدن مي باشد.بحث جاسوسي نيست ،موضوع دسترسي به اطلاعات يك مجموعه مي باشدكه مثلا" يك پل توسط يك پيمانكار خارجي صورت مي گيرد ولي تمامي سيستم هاي ارتباطي در اختيار آنان قابل دسترسي مي باشد.بهرحال مادر حال مسابقه حيثيتي هستيم.