۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۶

درحالی‌‌که قیمت گوشت مرغ در چین تنها کیلویی 5/1 دلار است، قیمت گوشت گربه‌ به عنوان یک غذای لوکس رو به افزایش گذاشته است

محمدحسین شریعتمدار: شنیده‌اید که می‌گویند چینی‌ها هر چیزی را که پرواز کند می‌خورند به جز هواپیما و هر چیزی که پا داشته باشد هم می‌خورند به جز صندلی!؟

این گفته مشهور مشکل تازه‌ای را برای مردم چین به وجود آورده است. مدتی قبل، دولت چین شاهد یک تجمع اعتراض‌آمیز در جلوی یکی از مراکز دولتی این کشور در پکن بود؛ تجمع اعتراض‌آمیز مدافعان حقوق حیوانات علیه کشتن گربه‌ها برای غذا.

در این تجمع اعتراض‌آمیز عده‌ای از دوستداران حیوانات خانگی با در دست داشتن پلاکاردهایی از مسئولان دولتی خواستند تا از کشته شدن گربه‌ها توسط بعضی از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها جلوگیری کند. نماینده این گروه تاکید داشت که دولت ایالتی باید به شدت با سوداگران و رستوران‌ها برای کشتن گربه‌های خانگی مبارزه کند و آنها باید این رفتار غیرمتمدنانه را تصحیح کنند.

البته هیچ یک از رستوران‌ها قانونی را زیر پا نگذاشته‌اند زیرا می‌دانید که گربه یکی از غذاهای لذیذ چینی‌ها محسوب می‌شود و از سوی دیگر نگهداری حیوانات خانگی در چین تا همین چند سال قبل، بسیار نادر بوده و قوانینی هم برای آن وجود ندارد. حزب کمونیست چین از سال‌ها قبل، در راستای مقابله با سرمایه‌داری و برای این که ممکن است بسیاری از مردم توانایی نگهداری گربه  یا سگ را نداشته باشند هیچ قانونی را برای حمایت از حیوانات خانگی وضع نکرده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر نگه‌داشتن حیوانات رواج بیشتری پیدا کرده و اکنون در چین بسیاری از بازنشسته‌ها از گربه‌سانان نگهداری می‌کنند.

طبق گزارشی که یکی از روزنامه‌های چین منتشر کرده است روزانه در حدود هزار گربه به وسیله قطار به ایالت گوانگ دانگ چین آورده می‌شوند و در آنجا به وسیله موتورسیکلت در جعبه‌های چوبی برای فروش به بازار منتقل می‌شوند.

حالا وضعیت طوری شده که مردم چین که از به راه افتادن تجارت گربه و کشتن گربه‌های خانگی توسط سوداگران نگرانند اجازه نمی‌دهند حیوانات خانه را ترک کنند زیرا می‌ترسند که توسط این سوداگران کشته شوند. گروه‌های حفاظت از حیوانات نیز بعضی اوقات واگن‌های باری را کنترل می‌کنند که در یک مورد اخیر هزاران گربه با باز شدن قفسه‌های چوبی فرار کردند.

یکی از افرادی که در این تلاش‌ها برای حفاظت از حیوانات مشارکت داشته است، به بی‌بی‌سی می‌گوید: مسئولان نمی‌توانند حمل گربه‌ها را متوقف کنند زیرا تاجران ادعا می‌کنند این گربه‌ها را به عنوان حیوانات خانگی پرورش داده‌اند.

پلیس نیز تلاش خود را برای مبارزه با تجارت گربه انجام داده است اما از آنجا که در چین قوانین حفاظت از حیوانات وجود ندارد نمی‌توان در این باره مبارزه‌ای جدی انجام داد.

فراموش نکنید که یکی از دلایل به وجود آمدن این تجارت، علاقه مردم چین به گوشت گربه است. در چین یک سوپ معروف به نام «اژدها، ببر و ققنوس» وجود دارد که از گوشت گربه، مار و جوجه درست می‌شود. همچنین در زمستان مردم چین بیشتر گوشت گربه می‌خورند زیرا معتقد هستند که گوشت مواد غذایی بیشتری دارد.

این علاقه مردم چین ظاهرا روی قیمت گوشت گربه نیز تاثیر گذاشته است به طوری که در چین قیمت هر پوند گوشت گربه 32/1 دلار و هم‌قیمت گوشت بره است! در حالی که قیمت گوشت مرغ تنها 62 سنت و قیمت گوشت سگ نیز 95 سنت است. مردم چین عقیده دارند گوشت گربه مزه فوق‌العاده‌ای دارد و گوشت گربه‌های جوان نرم و ترد است که همین موضوع راه را برای تجارت گوشت گربه فراهم کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پسر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۰
    0 1
    من یک سوال داشتم و آن ایکه آیا در این باره در کشور ما قانونی وجود دارد؟