علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان پس از دیدار با مقامات ترکیه در آنکارا با همتای خود در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد.

ترکیه در سال‌های اخیر نقش فعالی را در پرونده هسته‌ای ایران بازی کرده است. نقش ترکیه از کنفرانس تهران آغاز شد و تا جایی پیش رفت که آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 به میزبانی این کشور برگزار شد. به تازگی نیز که دو طرف ( ایران و 1+5 ) تمایلشان را برای از سرگیری مذاکرات ابراز کرده اند یک بار دیگر ترکیه سعی دارد نقش خود را ایفا کند. پس از دو هفته از سفر احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تهران اینبار نوبت صالحی بود تا به آنکارا برود و با مقامات ترک دیدار کرد. صالحی در سفر خود به ترکیه با عبدالله گل رییس جمهور، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داوود افلو وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و پس از آن در یک کنفرانس خبری با همتای ترک خود شرکت کرد.
اگرچه اخبار رسمی‌ای که از دیدار‌های صالحی با گل و اردوغان بیشتر حول مسایل جاری و روتین مانند افزایش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری گذشت و اما به نظر می‌رسد بحث اصلی دو طرف مسایل مربوط به دور آتی گفت و گوهای ایران و 1+5 بوده است. در خبرها آمد که در دیدار صالحی با اردوغان طرفین پیرامون مساله هسته‌یی و گفت‌وگوهای میان ایران و 1+5 تبادل نظر کردند و نخست‌وزیر ترکیه نیز تاکید کرد که ترکیه همواره حامی فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بوده و علاقه‌مند است این مساله هرچه سریع‌تر حل شود و گفت‌وگو و همکاری (ایران) با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در تسریع حل مساله موثر باشد.
حاصل گفت و گو‌های ایران و ترکیه در کنفرانس خبری صالحی و داوود اغلو نمود بارزتری پیدا کرد.علی‌اکبر صالحی در این کنفرانس خبری  اعلام کرد که ایران به زودی تاریخی را برای گفت‌وگو با کشورهای عضو 1+5 درباره برنامه هسته‌یی ایران در استانبول پیشنهاد خواهد داد.
به این ترتیب بر این مساله تاکید شد که مکان مذاکرات آتی ایران و 1+5 استانبول ترکیه خواهد بود. صالحی همچنین گفت که سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌یی ارشد ایران زمان و تاریخ پیشنهادی برای گفت‌وگوها را به داوود اوغلو پیشنهاد خواهد داد تا او آن را به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتقل کند.
داوود اوغلو نیز گفت: به عقیده من مذاکرات باید در استانبول برگزار شود، فقط لازم است درباره تاریخ آن به توافق برسیم. زمان آن رسیده که مذاکرات را آغاز کنیم.
مذاکرات قبلی در استانبول که بین ایران و کشورهای عضو 1+5  برگزار شد، سال میلادی گذشته بدون دستیابی به پیشرفتی پایان یافت.
وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترکش با صالحی گفت:‌هر دو طرف تمایل‌شان را به گفت‌وگو و از سرگیری مذاکرات ابراز کرده‌اند. داوود اوغلو با بیان اینکه "اکنون بر عهده طرفین است که درباره زمان و مکان این گفت‌وگوها تصمیم بگیرند"، تایید کرد که ترکیه برای میزبانی مذاکرات آماده است.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا معتقد است از سرگیری سریع مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 به کاهش تنش‌ها درباره موضوع هسته‌یی تهران کمک می‌کند.داوود اوغلو گفت که کشورش برای میزبانی مذاکرات و "هرگونه کمک دیگری" آماده است.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنچه مهم است این است که مذاکرات بلافاصله آغاز شوند و تنش‌ها کاهش یابد. لازم است موانعی که سر راه مذاکرات قرار دارند برداشته شوند.
صالحی نیز گفت که شش قدرت جهانی باید بدون "بهانه‌گیری" وارد مذاکرات شوند و افزود: اگر بهانه‌ای مطرح شود نشانه این است که آنها با مذاکرات مخالفند و آن را تایید نمی‌کنند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =