سایت جبهه متحد اصولگرایان ، بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی را منتشر کرد.

در بخشهایی از این بیانیه که به واکنش ها در برابر سخنان دکتر عماد افروغ اختصاص دارد ، آمده است:

 

*“نباید از «آزادى» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالاى قاچاق و یا امرى تشریفاتى، تبدیل کرد چنانچه نباید بجاى مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجاى آزادى، به دام هتاکى و مسئولیت گریزى لغزید. آن روز که سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمى و تفکر بالنده دینى در این جامعه است … بى‌شک آزادیخواهى و مطالبه فرصتى براى اندیشیدن و براى بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادى»، یک مطالبه اسلامى است و «آزادى تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتى بلکه از اهداف اصلى انقلاب اسلامى است” رهبر فرزانه انقلاب 16/11/1381

*طی چندین روز گذشته سخنانی از سمت برخی نخبگان سیاسی-فرهنگی کشور مطرح شد که واکنش‌های مختلفی را از سمت طیف‌های مختلف به همراه داشت...  متأسفانه عده‌ای در کشور مترصد این هستند که فرد یا گروهی نظری مخالف آنها را بیان کند تا بلافاصله سیل انگ‌ها و تهمت‌ها را در فضایی هیجانی و احساسی به سمت وی روانه کنند. و متأسفانه این موارد در لوای مفاهیم مقدسی چون “بصیرت”، “ولایت‌مداری” و … نثار فرد مقابل می‌گردد. چه خوب است افرادی که به راحتی برچسب‌هایی چون “ضد انقلاب”، “منافق”، “بی‌بصیرت” و “ضد ولایت فقیه” را در معرفی و حمله به شخصیت‌ها استفاده می‌کنند یکبار به تفاسیر همین واژگان از سوی رهبر فرزانه انقلاب نیز مراجعه کنند تا به توهم دفاع از ایشان هر گونه عملی را جایز ندانند.

*برای مثال رهبر عزیز انقلاب در پاسخ به پرسش نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی از ایشان در مورد تعریف ضد ولایت فقیه می‌فرمایند:” این برادر عزیزمان میگوید «ضد ولایت فقیه» را معرفى کنید. خوب، «ضد» معلوم است معنایش چیست؛ ضدیت، یعنى پنجه در افکندن، دشمنى کردن؛ نه معتقد نبودن . اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم…. اعتراض به نظرات خاص رهبرى، ضدیت با رهبرى نیست. دشمنى، نباید کرد.”(17/7/86) و یا برای مثال ایشان در سال 88 در ضمن یک سخنرانی و در مقابل شعار “مرگ بر منافق” و “مرگ بر ضد ولایت فقیه” حضار می‌فرمایند:” مراقب باشید، مواظب باشید، نمیشود هر کسى را بمجرد یک خطائى یا اشتباهى گفت منافق ؛ نمیشود هر کسى را بمجرد اینکه یک کلمه حرفى برخلاف آنچه که من و شما فکر میکنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است. در تشخیصها خیلى باید مراقبت کنید.”

*رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، روزنامه‌ها و سایتهای خبری باید آنقدر آزاداندیش باشند که بتواند از افراد معتقد به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی استفاده کرده و آراء علمی و نیز انتقادات این دلسوزان به وضع موجود را به نمایش بگذارد. “رسانه می‌تواند در نهضت تولید علم و فکر و نظریه و اندیشه در زمینه‌های مختلف نقش ایفا کند. شما می‌توانید خط تولید علم و فکر و نظریه را برنامه‌ریزی شده دنبال کنید و به بحث‌های منطقی و مفید دامن بزنید؛ کرسی‌های نوآوری را تلویزیونی کنید و چهره‌های علمی نوآور و خوب را مطرح کنید.”(رهبر عزیز انقلاب2/1/83) رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تاریخی خود پس از انتخابات پر شکوه سال 88 در بر شمردن جهات مثبت و عیوب مناظرات انتخاباتی می‌فرمایند:” اگر این جور مناظره‌ها در طول سال و در طول چهار سال ادامه داشته باشد، دیگر وقتى در هنگام انتخابات پیش آمد، حالت انفجارى پیدا نمیکند؛ همه‌ى حرفها در طول زمان گفته خواهد شد، شنیده خواهد شد؛ نقدها، پاسخها، جوابها. اینها محسنات این مناظرات بود که خیلى خوب بود.”

* از صدا و سیما که بگذریم روی اصلی سخنان پیرامون اتفاقات چند روز اخیر با سایتهای خبری و روزنامه‌های سیاست‌زده و متصل به حلقه‌های قدرت و ثروت است که رزق سیاسی خود را در فضای هیجانی و سیاست‌زده بدست می‌آورند. متأسفانه عده‌ای با ظاهر ارزشی چنان مسائل را قبیله‌ای و از دریچه تنگ منافع سیاسی خود وارسی می‌کنند که هر کس به جز گروه معدودشان محکوم به رمی و تکفیر خواهد بود. و رهبر فرزانه‌مان در جواب نامه‌ی نخبگان و پژوهشگران حوزه چه زیبا فرمودند که:” متأسفانه گروهى بدنبال سیاست زدگى و گروهى بدنبال سیاست زدائى، دائماً تبدیل فضاى فرهنگى کشور را به سکوت مرداب گونه یا تلاطم گرداب وار، مى‌خواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریان ساز باشند و سطح تفکر اجتماعى را پائین آورده و همه فرصت ملى را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیرى‌هاى غلط و منحط قبیله اى یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوى، خسته و فراموش شوند. در چنین فضائى، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکرارى و ثابت و سطحى و نازل مى‌گردد، هیچ فکرى تولید و حرف تازه اى گفته نمى‌شود، عده‌اى مدام خود را تکرار مى‌کنند و عده‌اى دیگر تنها غرب را ترجمه مى‌کنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویش اند، دچار انفعال و عقبگرد مى‌شوند”(16/11/1381)

* هر چند که رسانه ملی موظف به انعکاس نظرات مختلف اندیشمندان در چهارچوب اصول اسلام و در برنامه‌های متناسب با خود می‌باشد ولی در عین حال معتقدیم که جای طرح مباحثات و مناظرات تخصصی با موضوعات مختلف در کرسی‌های آزاداندیشی داخل حوزه و دانشگاه می‌باشد. و در مسیر تحقق این کرسی‌ها هر چند که موانع مختلفی را می‌توان نام برد اما یکی از موانع اصلی تحقق کرسی‌ها عدم وجود روحیه آزاداندیشانه می‌باشد. مطمئنا روحیه‌هایی که به دنبال جواب دادن به مسائل فکری با جنجالهای سیاسی و رسانه‌ای هستند و مرزی به نام اخلاق و منطق را در آزادی تعریف شده خود متصور نمی‌شوند نمی‌توانند کرسی‌های آزاداندیشی را در حوزه و دانشگاه محقق کنند. اگر حوزویان و دانشگاهیان به رسالت اصلی خود پیرامون برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی پایبند می‌بودند و اگر مسئولان دانشگاه کمی عرصه را برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بازتر می‌گذاشتند، تا کنون فضای نقد و بیان نظرات مختلف و همچنین ادب و منطق استفاده از آزادی در جامعه گسترش میافت و نخبگان می‌توانستند به راحتی و به بدون سوء برداشتها و تشنج آفرینی ، حرف‌های خود را بزنند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =