مهر نوشت:

معاونت اجتماعی پلیس فتا با هشدار به کاربران بانکداری الکترونیکی اعلام کرد: نگاهی به وضعیت شبکه بانکی کشور نشان می دهد بانکداری الکترونیکی طی سالهای گذشته متحول شده است، همه بخش های بانکی کشور پذیرفته اند که بدون استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی توان در جهت گسترش فعالیت های بانکی و همچنین ارتباط با کشورهای دیگر حرکت کرد.
بانکداری الکترونیکی تکنولوژی جدیدی به شمار می آید که در کنار قابلیت های فراوانش، مشکلات زیادی را نیز می تواند داشته باشد. کاربران این تکنولوژی نوپا در کشور جهت استفاده از این سیستم همچنان مردد و محتاط رفتار می کنند. در سال های اخیر شاهد افزایش تعداد برنامه های مخربی هستیم که هدفشان نقل و انتقال آنلاین بانک ها بوده است.
افشای اطلاعات محرمانه و دسترسی افراد متجاوز به آنها می تواند برای موسسات مالی نیزگران تمام شود.تغییر یا دوباره وارد کردن اطلاعات توسط افراد غیرمجاز یکی از راههای حمله به سیستم هاست که می تواند آسیب بزرگی به موسسات و مشتریان آنها بزند.
معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا در پی افزایش، اعلام آمار سوء استفاده از حساب های بانکی در برخی استانهای کشور اعلام کرد: صاحبان حساب های بانکی باید در هنگام استفاده از کارت های بانکی، پرداخت های غیر حضوری و همچنین مشاهده وضعیت حساب های خود از طریق فضای مجازی شرایط امنیتی استفاده از این نوع خدمات را کاملا رعایت کند.
در برخی از گزارشات اعلام شده فرد در هنگام استفاده از کارت بانکی به محیط اطراف توجه نداشته و خیلی راحت رمز خود را وارد می کند، در صورتی که احتمال اینکه شخصی او را زیر نظر داشته باشد و یا سیستم مورد استفاده وی یک نمونه تقلبی جهت کپی کارت و رمز شخصی وی باشد زیاد است.
یکی دیگر از موارد مورد بررسی در این زمینه قرار دادن کارت به شخص فروشنده است،در این حالت با بیان رمز خود به فروشندهاحتمال سرقت اطلاعات خود را افزایش می دهند.
راه حلی را که در اینجا در جهت مقابله با این موارد باید بیان کنیم، این است که به محض استفاده از کارت خود در چنین جاهایی سریعا شماره رمز خود را از طریق عابر بانک و یا با مراجعه حضوری به بانک ، خود آن را تغییر دهید. حتی در هنگامی که از کارت یا حساب بانکی استفاده نمی کنید یک دوره مشخص شده مثلا دو هفتگی را جهت کنترل حساب ، در نظر داشته باشید.
در چند مورد از کلاهبرداری های اعلام شده، صاحبان حساب به دلیل چک نکردن حساب خود، وقتی جهت برداشت حساب به بانک یا عابر بانک مراجعه کرده اند با حساب خالی مواجه شده اند.
معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا در پایان هشدار داد: تیم کارشناسان و متخصصان از مدت ها قبل فضای مجازی پیرامون نقل و انتقالات بانکی کشور را زیر نظر داشته و چندین مورد منجر به دستگیری را تا این لحظه داشته است، متاسفانه به دلیل سهل انگاری مردم در این زمینه پرونده های زیادی به پلیس فتا ارجاع شده است، که پلیس به شدت در حال رسیدگی و برخورد قاطع با عاملان چنین جرایمی است و هرگز به مجرمان و کلاهبرداران فرصت چنین سوء استفاده هایی را در این فضای مجازی نداده و نخواهد داد.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • jahan IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    50 0
    من در تیرماه از حسابم پول برداشت کرده بودن وبه حساب شخص دیگری از طریق اینترنت واریز کرده بودن وقتی شکایت کردم وبا گذشت 6ماه با اینکه جا ومکان کسی که پول به حسابش واریز شده رو به ماموران پلیس فتا گفتم به من میگن که طرف از وی پی ان استفاده کرده ما نمیتونیم آی پی طرف رو پیدا کنیم یعنی برو کشکت رو بساب.حالا شما پیدا کن پرتقال فروش رو
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    6 9
    بیا من بجز رمز دوم کارت یا رمز اینترنتی خرید - بقیه اطلاعات رو میدم بهتون ببینید میتونید مبلغی برداشت کنید یا نه ؟ برای اینکه کارت دست یکی باشه نیاز به رمز اول چهار رقمی هست که ازش استفاده کنه . ولی وقتی دست خودت باشه کارت فقط با رمز دوم میتونه برداشت یا خرید کنه از اینترنت . خب رمز اینترنتی که لازم نیست به کسی بدی همیشه فقط پشت وب که هستی بدرد میخوره تا ازش خرید کنی
    • بدون نام DE ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      2 0
      مثل اینکه شما خیلی بیبر هستد، خیلی وقته که خلافکارها از کارتهای Joker استفاده میکنند.
    • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
      0 0
      چرا این ها اصلی تر از رمز دوم رمز اینترنتی سیستم بانکی ونظارت بر سیستم ها زیر صفر به علت نداشتن امنیت و دزدی های فراوان
  • ساکت IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    9 1
    1-ببین به چه حسابی پول ریختن. 2-اینترنت بانک جالبه من ملت دارم وقتی از حساب به حساب داخل بانکی (ملت به ملت)مبلغ 250 ریال کارمزد کم میکنه در صورتی که داخل بانک 0 ریال است.شما حساب کنید اگر در روز 100000 پول جابجا بشه میشه 2500000 ریال تو ماه وسال با خودتون.حال پول کاغز داخل بانکو حساب کنید چه خرجی روی دست بانک میگذارد.بعد مردمو تشویق به بانکداری اینترنتی میکنن. 3-کارمزدارو چه طور تعیین میکنن ؟جریان پولی که همراه اول به خاطر نشون دادن شماره همراه به طور غیر قانونی از مردم گرفتن هنوز ازش نگذشته.چه پولهای از مردم به زور میگیرن
  • علی DE ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    5 1
    یکی از دلایل: نداشتن سیستم عاملهای Original و بدون پشتیبانی روی Serverها و Userهای بانک و مشتریان هستش. خیلی وقته که شرکتهایی مانند Microsoft به ایران هیچگونه سرویس و فروشی نمیدهند. و اونی هم که در بازار و کامپیوترهای مردم میبینیم همگی یا اکثرا کپی هستن، مگه اینکه کسی در خارج از کشور CD یا Licencse خریده باشه. Microsoft هم خودش هیچ که نمیذاره از امکانات رایگان استفاده بشه، بلکه باعث خلل در سیستمها مخصوصا در قسمت امنیت سیستمها میشود. حتی اگه سیستم شخصی خودتان هم دارای Licencse اصل باشه، بازهم خطر هست چون باید مطمئن بود که بانک هم دارای سیستم Licencse دار میباشد، که نمیباشند و متاسفانه بدلایل بالا نمیتوانند هم دارا باشند!
    • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      0 0
      چاره این کار اینه که از سیستم عامل های اوپن سورس ستفاده بشه
    • نوید IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
      0 0
      در بخش User صحبت شما صحیح هست اما در بخش سرو جهت اطلاعتون باید عرض کنم که تمام پروسه E-banking در ایران بر روی JVM و بستر جاوا هست که خوب میدونید تحت لایسنس های آزاد و اپن سورس ارائه میشه ...
  • مهتاب IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 0
    ادرس این فروشسگاه های انترنتی باید چه چیزی داشته باشه تا اطمینان حاصل به شه از درست بدنهشون