حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس به خبرگزاری مهر گفت:

*قیمت ارز باید "شناور مدیریت شده" می‌شد، اما بدون اینکه مدیریت شود، شناور شد.

* کار تولید، واردات و صادرات با این نوسان قیمت ارز متوقف شده است و این آسیب فراوانی به اقتصاد می زند. دولت باید هرچه سریع تر دست به کار شود. باید قیمت متعادلی را مبنا قرار دهد، اگر نرخ 1125 تومان نرخ متعادلی است همان را مبنا قرار دهد و اگر نه، یک نرخ دیگر را مبنا قرار دهد، به هر حال باید کاری کند تا این وضع ادامه نیابد. اینطور نباشد که نوسان قیمت در بازار ارز ادامه پیدا کند و هر روز یک قیمت داشته باشد. دولت باید تکلیف را برای فعالان اقتصادی مشخص کند.

* خوشبختانه از نظر ذخایر ارزی و طلا نگرانی نداریم. ذخیره ارزی ما در دو بخش صندوق توسعه ملی و ذخایر ارزی بانک مرکزی است که در صندوق توسعه ملی 28 میلیارد دلار و در بخش ذخایر ارزی بانک مرکزی بالای 100 میلیارد دلار است.

* نگرانی از منابع ارزی وجود ندارد. در ادوار گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد که شرایط ذخایر ارزی ما به صفر رسید، اما مدیریت خوب آن دوره باعث شد بحرانی به وجود نیاید و چنین مسائلی را که امروز شاهدیم درآن زمان پدید نیاید.

* ذخیره طلای کشور هم ذخیره سنگینی است که شاید برای دهها سال ذخیره داشته باشیم. اما مدیریتی که دولت باید اعمال کند، ندارد.

* در ماجرای اجرای هدفمندی یارانه ها شاهد مدیریت قوی و کارآمد از سوی دولت بودیم، نمی دانیم که چه اتفاقی افتاده که دولت در اینجا موضوع را رها کرده است.

*( در پاسخ به این سئوال که تا چه میزان شایعاتی مبنی بر اینکه دولت تعمدی در نوسان و افزایش قیمت ارز و سکه دارد، درست است) اگر بنا بود درآمد حاصل از قیمت بالای ارز به بانک مرکزی برسد، این حرف درست بود اما درآمد مابه التفاوت 1125 تومان تا 1800- 1900 تومان به بانک مرکزی نمی رسد، بلکه به جیب دلالان می رسد. پس این حرف درست نیست.

* حتی اگر واسطه ها از ناحیه دولت باشند و این پول دقیقا به جیب دولت برود پاسخ من این است که هیچ مدیر عاقلی منفعت یک درصدی را به خسارت صددرصدی ترجیح نمی دهد. چرا که منفعت ناشی از افزایش قیمت ارز، سود اندکی در برابر خسارتی است که از این ناحیه به دولت وارد می شود. حیثیت دولت رفته است، کدام عاقل چنین معامله ای می کند؟ درآمد کسب شده از این راه نسبت به درآمد های دولت به میزانی نیست که دردی را دوا کند.

* دولت درآمدهای فوق العاده ای از نفت و مالیات دارد آیا عاقلانه است که دولت توسط دلالان وارد معرکه شود؟ البته محتمل است که بانک مرکزی انفعالی عمل کرده باشد یعنی در شرایطی که قیمت بالا برود بگوید چرا دیگران بخورند و ما نخوریم اما همین هم عاقلانه نیست. اگر بانک مرکزی بخواهد مدیریت کند باید به گونه ای مدیریت کند که این روند مهار شود نه اینکه به آن دامن بزند. من مشکل را از ضعف مدیریت می دانم.

* دیگر موضوع دست مجلس نیست . مجلس دیگر چه کاری می تواند انجام دهد؟ از این پس باید تمام مطالبات مردم و مسئولان از دولت و شخص رئیس جمهور باشد که به میدان بیایند و نگذارند اتفاق بدی که می افتد استمرار پیدا کند.

* دولت باید قوی وارد شود و حتما از عهده اش برمی آید. شبیه این اتفاق در سال 74 رخ داد که قیمت دلار ناگهانی افزایش یافت. اما مدیریت کردند و مشکل حل شد. متاسفانه مسئولان ارزی ما طی یکی دو سال اخیر پله پله از نظر مدیریتی پایین آمده اند به عبارت دیگر کار را به اهلش نسپردند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد اصغری IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    12 2
    مسئولین حداقل میتوانستند بااطلاع رسانی صحیح و توضیح ابعاد موضوع از فشار روانی مردم و جو سنگین حاکم بر بازار بکاهند .
  • بی نام GB ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    9 6
    به نظر کاری از کسی بر نمی آید ...
  • بدون نام US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    0 0
    شرکتهای بورسی که اگر دلار را با این نرخ های افتضاح بخرند همه سودشان را از دست می دهند!