دو قرن قیام ایرانیان علیه عرب و سکوت دانشمندان و محققان / چرا دو قرن سکوت

 کتاب دو قرن سکوت بررسی و تحقیقی است درباره وقایع سیاسی و اجتماعی ایران از ورود عرب به ایران تا تشکیل حکومت طاهریان. نکته آن که خلاف نامی که برای کتاب انتخاب شده ، این دوران، دورانی حساس و بسیار پر تنش همراه با قیام ها و ایستادگی های ایرانیان در برابر خلفای بنی امیه و عباسیان بوده است. زرین کوب خود معتقد است، سکوت مورد نظر او نه سکون و خاموشی مردمان، بلکه خاموشی خواسته یا ناخواسته زبان فارسی و سکوت محققان درباره حقایق این بازه زمانی است.

 گروه اندیشه:«یک خلیفه ی خودخواه مغرور بلندپرواز اموی مجبورشد این عبارت معروف را بگوید که: از این ایرانیها شگفت دارم ، هزارسال حکومت کردند و ساعتی به ما محتاج نبودند، و ما صد سال حکومت کردیم و لحظه ای از آنها بی نیاز نشدیم...» این بخشی از کتاب استاد عبدالحسین زرین کوب است که در باره غنای فرهنگ و تمدن ایران زمین مطرح کرده است. 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سالروز درگذشت استاد عبدالحسین زرین‌کوب  (۲۴ شهریور ۱۳۷۸) متفکر، تاریخ دان، و ادیب، بیراه و گزافه نیست اگر گفته شود او یکی از چند نویسندهٔ بسیارمحبوب/ پرخوانندهٔ غیررمان‌نویس در ایران معاصر است. 

چرا باید کتاب دو قرن سکوت را خواند؟

 دو قرن قیام ایرانیان علیه عرب و سکوت دانشمندان و محققان / چرا دو قرن سکوت

کتاب دو قرن سکوت نوشته عبدالحسین زرین کوب، دانشمند برجسته فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران است. این کتاب درباره اتفاقات و شرایط تاریخی دو قرن سرزمین پارس (ایران) پس از غلبه ی عرب، در قرن ۷ میلادی است. این کتاب، از حمله ی عرب تا تشکیل سلسله ی طاهریان را مورد بررسی قرار داده است. نکته اساسی که کتاب بر خلاف نام اش به آن پرداخته است، فریادی است که در دل جامعه ایرانی، در قالب جنبش ها و اعتراضات مختلف وجود دارد. به طور غیر مستقیم از کتاب می توان این گونه برداشت کرد، که می توان به دلایل سکوت محققان و ادبیان، و در برابر اعتراضات اجتماعی پی برد؟ سوال مرکزی این است که در کتاب دو قرن سکوت، کدامیک از جنبش های اجتماعی، یا حرکت توام با سکوت محققان قرین موفقیت بوده است؟  نکته آن که به نظر می رسد اغلب جنبش ها با شکست مواجه شدند، این در حالی است که اندیشمندان موفق شدند نوعی از اسلامی ایرانی را در این مدت به ایران، منطقه و جهان عرضه کنند. 

 هر چه بود کتاب دو قرن سکوت، اثری بود پر مناقشه و حواشی بسیار. کتابی که شاید امروزه نیز همچنان نیازمند تحقیق و بررسی است. بی تردید مطالعه دو قرن سکوت با ما همان می کند که شاید هدف اصلی زرین کوب. یعنی نگاهی دوباره به ایران و حوادث و وقایع آن از آغاز شکل گیری تا زمان حاضر. کتاب ما را وادار می کند که خود دست به تحقیق زده تلاش کنیم تا حقایق بشناسیم و ایران اسلامی مان را بهتر درک کنیم. با این همه در باره کتاب دو قرن سکوت با نظرات و دیدگاه های متفاوتی مواجه ایم. در این جا ذکر دو دیدگاه دکتر دینانی و دکتر کاتوزیان به جا به نظر می رسد: 

غلامحسین دینانی کتاب دو قرن سکوت را کتابی ارزشمند و برجسته دانسته و زرین کوب را مورخی حقیقت جو برشمرده است. وی در پاسخ به این که نگاه زرین کوب در این کتاب چگونه است؟ اظهار داشت:«زرین‌کوب در عین این که تاریخ‌نگاری دقیق و مطلع است، نگاهش در «دو قرن سکوت» به اسلام و حمله اعراب با شفافیت انجام شده‌است، او تقدس اسلام را پذیرفته و به آن پرداخته‌است و از اسلام به عنوان دین آسمانی پذیرفته شده نام برده اما در ادامه اعراب را به دلیل حمله به ایران به باد نقد گرفته‌است.»

همایون کاتوزیان نیز ضمن احترام به نویسنده کتاب دو قرن سکومت معتقد است، «نگاه مبتنی بر «دورهٔ سکوتِ» ایرانیان را می‌توان ناشی از تعصب ملی‌گرایانهٔ مدرن به ایران دانست که کاتوزیان آن را در تضاد با حقایق تاریخی می‌داند. به گفتهٔ کاتوزیان، اگرچه درست است که حکومت مستقل ایرانی در این دو قرن وجود نداشت و تقریباً شاهدی از ادبیات نوشتاری در زبان‌های مختلف فارسی وجود ندارد، اما این زبان‌ها توسط ایرانیان استفاده می‌شده، و اگر ایرانیان شهرنشین عربی یادمی‌گرفتند، اعراب ساکن ایران نیز فارسی می‌آموختند. کاتوزیان، با بیان اینکه از همان ابتدا ایرانیان در رژیم جدید مشارکت داشتند، و با ذکر مثال‌هایی معتقد است که ایرانیان در همان دو قرن نقش خیلی برجسته‌ای در رشد فرهنگ اسلامی و بین‌المللی شدن آن بازی کردند.»

مرتضی مطهری نقدی بر کتاب دو قرن سکوت داشته‌است که در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران در سال ۱۳۴۹ به چاپ رسیده‌است. این نقد از پس از پیروزی انقلاب به ابتدای کتاب دو قرن سکوت اضافه شده‌است. وی به فهرستی از دانشمندان ایرانی یا ایرانی‌تبار اشاره می‌کند که در دو قرن اول پس از حمله اعراب ظهور پیدا کردند. به علاوه وی در کتاب اسلام و مقتضیات زمان (۱۳۴۵) با استناد به این گفتهٔ ادوارد براون، کتاب دو قرن سکوت را نقد کرده‌است: 
«بنابراین، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست که گفته شود دو یا سه قرن پس از فتح ایران توسط مسلمانان، صفحهٔ خالی در فعالیت علمی مردم آن بوده‌است. برعکس، این دوره زمانِ به‌هم‌آمیختن کهنه و نو، دگردیسی قالب‌ها و فراکوچ نظرگاه‌ها بود؛ ولی مطلقاً دورهٔ رکود و مرگ نبود. از نظر سیاسی، درست است که ایران استقلال ملی خود را برای مدتی از دست داد و به امپراتوری بزرگ مسلمانان پیوست، ولی در میدان علم به‌زودی به برتری‌ای رسید که شایستهٔ زیرکی و قابلیت مردم آن بود. اگر نقش ایرانیان را از آنچه که به نام علوم عربی نامیده می‌شود تفریق کنیم، بهترین قسمت آن رفته‌است.»

زرین‌کوب کتاب‌های بسیاری در جنبه‌های گونه‌گون ادب فارسی و فرهنگ ایرانی و تاریخ اسلام و ایران نوشته، امّا جالب‌توجه است که وقتی دو سال پیش از مرگ، از او پرسیده شده که: کدام‌یک از آثار خودتان را بیشتر دوست دارید؟ پاسخ داده: دو قرن سکوت (  (درگفت و گو با عطا آیتی نقل شده در دهباشی، کارنامهٔ زرین، ۵۶۵). 

  

 دو قرن قیام ایرانیان علیه عرب و سکوت دانشمندان و محققان / چرا دو قرن سکوت

فریاد و جنبش ایرانیان و سکوت محققان و متفکران

کتاب دوقرن سکوت، به بررسی تاریخ دو قرن ابتدایی ایران پس از اسلام می‌پردازد. زرین کوب، ابتدا نوشته‌های خود را در مورد تاریخ این دوقرن به صورت پاورقی در ماهنامه مهرگان به چاپ می‌رساند. اما در ۱۳۳۰، این نوشته‌ها را به صورت کتاب به تالیف رساند و دوقرن سکوت وارد بازار کتاب شد. او در بخش ابتدایی کتاب، از اعراب دوره جاهلیت صحبت کرده است. او به ویژگی‌های اعراب و حس آنها نسبت به دربار ایران پرداخته است. به رخ کشیدن شکوه و عظمت دربار ایران درمقابل اعراب، مهمترین ویژگی قسمت‌های ابتدایی کتاب است. 

البته دکتر زرین‌کوب، از ویژگی‌های دربار ساسانیان و علت اصلی فروپاشی پادشاهی ساسانی بسیار متفکرانه به مثابه یک فیلسوف سیاسی صحبت کرده است. در کتاب دوقرن سکوت، اضمحلال پادشاهی پرقدرت ساسانی، با کلیدواژه فساد حکومت توصیف می‌شود. عاملی مهم که ایران را آماده اشغال اعراب کرد. نارضایتی عامه مردم از مالیات‌های سنگین، فساد گسترده در طبقه اشراف و روحانیت، مردم ایران را پذیرای حکومتی جدید و دینی جدید ساخته بود. در بخشی از کتاب آمده است:

«نبردی که ایرانیان در طی این دو قرن با مهاجمان عرب کردند همه در تاریکی خشم و تعصب نبود. در روشنی دانش و خرد نیز این نبرد دوام داشت و بازار مشاجرات و گفت وگوهای دینی و فلسفی گرم بود…طی دو سده نخستین بسیاری از ایرانیان، از ابتدا دین اسلام را با شور و شوق پذیرا شدند، زیرا دین تازه را از آیین دیرین نیاکان خویش برتر می‌یافتند و ثنویت زرتشتی را در برابر توحید اسلام، شرک و کفر می‌شناختند. با این همه در عین حال که دین اعراب را پذیرفتند، آنان را تحت نفوذ و تأثیر فرهنگ و تربیت خویش گرفتند و به تمدن و فرهنگ خویش برآوردند… اما گروهی دیگر از ایرانیان، از دین عرب هم روی برتافتند و آن را تنها از این رو، که چیزی ناآشنا و تازه و ناشناس بود نپذیرفتند.»

 کتاب دو قرن سکوت بررسی و تحقیقی است درباره وقایع سیاسی و اجتماعی ایران از ورود عرب به ایران تا تشکیل حکومت طاهریان. نکته آن که خلاف نامی که برای کتاب انتخاب شده ، این دوران، دورانی حساس و بسیار پر تنش همراه با قیام ها و ایستادگی های ایرانیان در برابر خلفای بنی امیه و عباسیان بوده است. زرین کوب خود معتقد است، سکوت مورد نظر او نه سکون و خاموشی مردمان، بلکه خاموشی خواسته یا ناخواسته زبان فارسی و سکوت محققان درباره حقایق این بازه زمانی است .

زرین کوب خود در این باره می گوید:  «چرا نام کتاب را دو قرن سکوت گذاشتم و نه  دو قرن آشوب و غوغا؟… چون در طی این دو قرن زبان ایرانی خاموشی گزیده بود و سخن خویش جز بر زبان شمشیر نمی گفت.»

۲۱۶۲۱۶

کد خبر 1957633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 82
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    57 19
    کتابهای 12 قرن سکوت آقای پورپیرار مستند ترین کتاب های تاریخ ایران هستند. خداوند رحمتش کند یکی از نوابغ بزرگ تاریخ دان بود
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    از لحظه ای که اعراب به ایران سرازیر شدند دزدی ،نامردی، بی احترامی، چاپلوسی،خیانت، گرسنگی وفقروبدبختی و.... روباخودشون آوردند ایران باشکوه رو به ويرانه ای تبدیل کردند
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    40 96
    اینایی که میگید درست ولی چرا الان حکومت که دست فارس هاست زبان سایر قوم ها جایی ندارند
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    29 23
    چه کسی میگه سکوت مگر امثال بابک خرمدین یا چندین ایرانی دیگر علیع عباسیان قیام نکردن
  • امیر IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    50 7
    روحش شاد یادش گرامی.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    80 10
    متاسفانه در حمله اعراب به ایران اکثرا با دید اسلامی و انسانی با مردم برخورد نمیشده و فراز و نشیب بسیار داشته چون برده داری و کنیز داری مدرن اکثر جامعه عرب را دربر میگیرد لذا تهیه برده و کنیز و همچنین ثروت اندوزی بیشتر در اولویت قرار می‌گیرد تا ترویج اسلام!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    94 8
    درود بر شما ، سپاسگزارم بابت این پست بسیار عالی خبرآنلاین ! خواهش میکنم همه دوستان هم میهمان گرامی این کتاب ارزشمند تاریخی را تهیه و مطالعه بفرمایید ، ملتی که تاریخ نخواند و تاریخ نداند ناگزیر به تکرار تاریخ خواهد بود
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    فعلا که هرچه ایران داره در اختیار اعرابه،واسه عراق ورزشگاه وزمین فوتبال مجانی با پول بیت المال میسازن که توش تیم ملی خودمونو مسخره کنن..... و...و...و....
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    29 5
    علیه مسلمانان نه اعراب
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    20 48
    چرا این دانشمند از حمله مغولها حرفی نمیزنه؟
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    9 41
    قبل از هر پذیرش زمینه پذیرشی آن اگر مهیا نباشد دوام آور نخواهد بود خصوصیات ايرانيان با دین ارائه شده اسلام نزدیک و نکات تشابه فراوانی داشت و بعد از پذیرش ادامه حکومت های اسلامی توسط حاکمانی رهبری می شد که با این خصوصیات و حتی دین مبین اسلام مغایرت داشتند.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    70 14
    بعد از اتفاغات تلخ حمله اعراب به ایران وتسلط امویان وعباسیان بر کشور متاسفانه بعد از گذشت هزارو اندی سال از آن وقایع تلخ برخی از همان اندیشه وتفکر امویان وعباسیان توسط برخی تندروها پیروی می شود. بایدمراقب باشیم.
  • حامد IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    30 57
    بله باید خواند.‌البته چاپ زمان محمدرضاشاه رو نه زمان بعد از خمینی رو. مطهری بیجا فرمودن، مگر ایرانی‌ها بخاطر ضرب و زور وحوش تازی مسلمان شدن؟ آن هم اسلامی که آورده خلفای غاصب باشه!!! یا ظهور دانشمندان بعد از ورود اسلام به ایران، بخاطر این وحوش بوده؟ بلکه همین هم ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی داره. همین مسلمان شدن ایرانیان بخاطر سابقه در یکتاپرستی آنها داره و این توهین بی‌شرمانه و احمقانه‌ای است اگر کسی فکر کنه بخاطر ترس از شمشیر تازیان مسلمان شدن...
  • راد IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    71 18
    دو قرن سکوت درست است. طبق دستور خلفای اسلامی هر ایرانی اگر به زبان مادری تکلم میکرد وی را میکشتند و یا زندان میکردند یا شلاق میزدند. بهمین سبب ایرانیان در کوی و برزن سخن نمی گفتند تا گویش آنها معلوم نشود و مثل آدم‌های لال رفت و آمد میکردند. در این دو قرن زبان عربی به ایرانیان تحمیل شد. خیلی از کلمات منسوخ شد و بدست فراموشی سپرده شده بود. تا اینکه بزرگ مردی از خطه سیستان بنام حکیم ابولقاسم فردوسی با نگارش شاهنامه خود زبان پارسی را احیا کرد. بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی وزن اشعار بر وزن دستور و گرامر عربی پارسی است. اما ۹۹.۹۹% کلمات ایرانی اصیل است. در دوران کنونی دستور زبان ادبیات فارسی با دستور زبان عربی در هم ترکیب شده است و قابل تفکیک نیست. افتعل ، یفتعل ، افتعال . انتشر ، ینتشر ، انتشار حتی فارسی دری مردم تاجیکستان نیز تحت تاثیر ادبیات عربی واقع شده است.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    51 22
    ایرانیان همیشه با شکوه وخردمند وبا عظمت باقی خواهند ماند.
  • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    47 10
    روحت شاد . واقعا کتاب ارزشمند و خوبی هست،حتما مطالعه بفرمایید.
  • امیر IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    58 22
    اگه خودت رو ایرانی میدونی، خوندن این کتاب از نون شب هم برات واجب تره
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    43 16
    واقعا کتاب زیباییست.....بخونیدش متحول میشید....نه خود باختگی دارد ونه غرور کاذب...به تو می‌فهماند که یک ایرانی بودن جز افتخار درد و رنج هم همراه دارد....یک ایرانی بودن یعنی عشق
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    61 16
    اعراب چه کارهایی وچه جنایات عظیمی مرتکب شدند
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    45 9
    چیزی که خیلی مهمه اینه تفاوت چاپ اول این کتاب و چاپ بعدی هست که مطالبی بهش اضافه شد و یه چیزهایی سانسور شد که چندین علت داشت اینکارو کردن ..... نکته بعدی ممنوعیت چاپ اول بود ، حالا معلوم نیست قضیه چی بوده
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    45 8
    باید دید چه زمینه هایی باعث شد که این گونه از اعراب شکست بخوریم.