رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد قطعا از همان ابتدا ردصلاحیت نمایندگان فعلی مجلس اشتباه بود و هیات‌های اجرایی نباید این‌گونه برخورد می‌کردند.

 به گزارش خبرآنلاین، ردصلاحیت گروهی از نمایندگان مجلس که 32 نفر از آنان را شامل می شد هر چند یک روز بعد از رسانه ای شدن آن منجر به تشکیل هیاتی سه نفره برای بررسی رد صلاحیت نمایندگان از سوی رئیس مجلس منجر شد و در نهایت برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده توسط هیات های نظارت تائید صلاحیت شده اند ،اما رئیس مجلس می گوید:« زمانی که ما وارد شدیم، دیدیم که اشتباه کردند.»
رییس‌ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه متاسفانه با افرادی که ما در این چهار سال با آنها بودیم و افکار و رفتار و کردارشان را دیدیم، به دلایلی که اصلا در شأن‌شان نبود این‌طور رفتار کردند، به دلایل هیات‌های اجرایی وزارت کشور در رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی مجلس اشاره کرد و گفت: زمانی که ما وارد شدیم، دیدیم که اشتباه کرده‌اند.
لاریجانی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر این که رد صلاحیت‌های انجام شده را تسویه حساب سیاسی ارزیابی می‌کردند، گفت: نمی‌خواهم در این زمینه قضاوت کنم، یا سوء ظن را تقویت کنم، ولی به هر حال کار غلطی بود و این‌که پشت آن چه تحلیلی است، من وارد نمی‌شوم.
رییس قوه مقننه هم‌چنین درباره عملکرد مجریان و ناظران و تاثیر آن بر حضور گسترده مردم در انتخابات، افزود: آنچه مهم است و نیاز به تحلیل عمیق هم ندارد، این است که در شرایط فعلی و از منظر منافع ملی کشور، هر چه حضور مردم در انتخابات چشم‌گیرتر باشد، هم در مورد خطرات جنبه بازدارندگی دارد و هم بر شأن ایران تاثیرگذار است.
  
هیات‌های اجرایی در برخی موارد دقت لازم را نداشتند 
وی تاکید کرد: دوستانی که در بخش‌های اجرایی و نظارت هستند، اگر مطابق قانون عمل کنند و رفتار دقیقی داشته باشند، با اطلاعات غیردقیق با افراد برخورد نکنند، حتما عملکردشان باعث چشم‌گیرتر شدن حضور مردم در انتخابات خواهد شد و فکر می‌کنم در کاری که هیات‌های اجرایی انجام دادند، در برخی موارد دقت لازم صورت نگرفت و باید حتما دولت و وزارت کشور در این زمینه دقیق‌تر عمل کنند. ان‌شاءالله هیات نظارت این مشکل را حل کند و قانون رعایت شود.
لاریجانی هم‌چنین تاکید کرد: ما فقط اجرای قانون را می‌خواهیم و مر قانون باید رعایت شود. در قانون گفته شده از چهار مرجع کسب اطلاع و بررسی شود تا حقی از افراد ضایع نشود و این امر به حضور مردم کمک می‌کند.
 
آرایش سیاسی مجلس نهم
گمانه زنی ها درباره آرایش سیاسی مجلس نهم از موراردی است که لاریجانی درباره آن معتقد است:« ممکن است در آینده آرایش نیروها در جبهه‌های مختلف تا حدی متفاوت باشد و تقسیمات آنها از حالت مخفی علنی‌تر شود که این شفافیت‌ها گاهی کار را منظم‌تر می‌کند»
لاریجانی هم‌چنین در زمینه تغییر رفتار برخی افراد اصولگرا و تندروتر شدن آنها از ابتدای مجلس هشتم تاکنون و تاثیر آن بر انتخاب رییس مجلس آینده، یادآورشد: ممکن است در کل تاثیرگذار باشد؛ عملکرد این افراد شاید باعث شود گروه‌های مختلفی که در مجلس فعال هستند وضعیت شفاف‌تری در مجلس آینده پیدا کنند.
وی ادامه داد: درست است که در فراکسیون اصولگرایان همه اصولگرا بودند، ولی باید تقسیم‌بندی داشت، لذا ممکن است، در آینده شکل آن تا حدودی شفاف‌تر شود.
   
دیگر اظهارات رئیس مجلس در گفت و گو با ایسنا به شرح زیر است:
*برگزاری انتخاباتی سالم و بر اساس مر قانون تاکید همیشگی مقام معظم رهبری بوده است، لذا انتظار این است که در انتخابات پیش‌رو نیز بر این اساس حرکت شود.
* حتی در حوادث پس از انتخابات سال 88، اصرار مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح قانون بود.
* ایشان در همان مقطع نیز همواره می‌فرمودند، اگر کسی اعتراضی دارد، باید مسیر قانون را طی کند، بر این اساس متوجه می‌شویم که تنها باید از روال قانونی امور پیگیری شود و چه در امور انتخابات و چه در سایر امورتنها تمسک به قانون است که نظم اجتماعی ایجاد می‌کند و در غیر این صورت نظم اجتماعی پایه‌های درستی نخواهد داشت.
ثبت نام نکردن تعدادی از اصلاح‌طلبان مجلس هشتم
*نمی‌دانم چرا تعدادی از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات نام‌نویسی نکردند. اگر ثبت نام می‌کردند، فضا را برای حضور افرادی که به این فکر علاقه‌مندتر بودند، فراهم‌تر می‌کردند و این کار خوبی بود، اگر انجام می‌شد. مانعی برای تبلیغات آنها وجود ندارد. 
میزان احتمال تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان ثبت نام کرده
*ما در مورد اصولگرایان هم نمی‌توانیم چنین تعهدی بدهیم، چون تعدادی از آنها را هم در هیات‌های اجرایی رد کردند. ولی فکر می‌کنم شورای نگهبان اشکالاتی که این بار در هیات اجرایی به وجود آمد، را رفع کند.
راهکار تعیین رییس مجلس نهم
*سازوکار انتخاب رییس‌ در مجلس نهم را نمی‌دانم، و معلوم نیست چارچوب نظری برای انتخاب رییس چگونه خواهد بود. منتخبین در مجلس نهم باید با هم بحث کنند تا به یک مدلی دست یابند. ممکن است فراکسیون‌ها متعددتر شود، یا ممکن است با هم اتحادی پیدا کنند. الان نمی‌توان چندان قضاوت کرد.
اولویت‌های مجلس هشتم تا پایان دوره
*چند قانون مهم داریم که به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد یا به اتمام می‌رسد که مهم‌ترین آنها لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در حال بررسی است. پس از هم قانون بودجه است که منتظر آن هستیم.
*قانون تجارت که حدود 12 ماه روی آن کار و بررسی زیادی صورت گرفته و قانون نفت از مهم‌ترین مواردی است که باید بررسی آن در مجلس هشتم انجام شود.
*طرحی درباره هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی یکی دیگر از طرح‌هایی است که تا پایان دوره مجلس هشتم مطرح شود . اگر این طرح به مجلس هشتم برسد خیلی خوب است، زیرا اصلی از قانون اساسی است که قانونی برای آن نوشته می‌شود.
* طرحی نیز در مورد صدا و سیما مطرح است که امیدواریم از کمیسیون فرهنگی خارج شود زیرا چهار سال است که منتظر آن هستیم. این‌ها اولویت‌های ماست و امیدواریم آنچه در کمیسیون‌ها در مورد طرح‌ها و لوایح انجام شده، به زودی به صحن بیاید.
/27212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =