رئیس مجلس شورای اسلامی، از افراد و گروه‌هایی که از انتساب خود به مراکز قدرت و ثروت فخر می‌کنند٬ خواست تا به فرمایش‌های مقام معظم رهبری توجه کنند.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در جدید ترین اظهار نظر خود دیدگاه هایش را درباره انتخابات مطرح کرده و از حضور اصلاح طلبان در انتخابات، ترکیب سیاسی مجلس نهم، استقلال قوا و البته نگرانی مراجع از نفوذ برخی گروه های خاص به مجلس خبر داده است. گروه هایی که هر چند رئیس مجلس از آنان نامی نبرده است، اما همه نگاه ها متوجه جریانی در حاشیه دولت است.
آن گونه که رئیس مجلس تصریح کرده است: « مراجع تقلید٬ نسبت به ورود افرادی منتسب به جریانات و گروه‌های خاص در بحث انتخابات و فعالیت آنها ابراز نگرانی داشتند.»
«آیا تأکید مقام معظم رهبری، اشاره به فعالیت جریان و گروه‌های خاصی دارد که سعی می‌کنند طرفداران خود را وارد مجلس کنند؟» این سوالی بود که لاریجانی در پاسخ به آن گفت: فرمایش ایشان روشن بود و گروه‌هایی که به مراکز قدرت انتساب دارند و گاه نیز به این انتساب فخر می‌کنند، باید به فرمایش ایشان توجه کنند.
 وی دقت مردم در شناسایی این افراد را خواستار شد و افزود: مردم با توجه به شاخصه های بیان شده در کلام رهبر معظم انقلاب و بزرگان دینی، نمایندگان شایسته ای برای حضور در مجلس نهم برخواهند گزید.
لاریجانی درباره نقش مراجع تقلید در انتخاب نماینده اصلح هم گفت: ایشان با ارائه معیارها٬ راهنمایی‌های کلی می‌کنند؛ مصادیق باید به وسیله خود مردم تفحص شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم یا خودشان افراد را شناسایی کنند و یا از طریق مراجع خبره آنها را بشناسند.
 
مجلس بعدی اصولگراست؛ شاید نسبت‌های آن متفاوت باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی، ترکیب مجلس نهم را به شرط این‌که امور طبق روال متعارف پیش برود را ترکیبی از «اصولگرایان» پیش‌بینی کرده و آرایش سیاسی مجلس نهم٬ را وابسته به پارامترهای مختلفی خوانده و تصریح کرده است: افرادی که از فیلترهای نظام رد می‌شوند٬ میزان حضور مردم و نسبت‌های آنها بر نتیجه انتخابات موثر است؛ با این‌حال اگر جریان انتخابات مجلس به طور متعارف پیش برود، ترکیب مجلس بعدی اصولگرا خواهد بود و شاید نسبتهای آن کمی متفاوت باشد.
وی افزود: طیف اصولگرایان شاخه‌های متعددی دارد که در صورت اظهارنظر و شفاف‌تر شدن موضع گروه‌های مختلف‌شان در آینده٬ رقابت‌های پنهان میان آنها آشکارتر خواهد شد؛ کمااینکه اکنون نیز برخی از این دسته‌بندی‌ها صورت گرفته است.
 
وابستگی به مراکز قدرت و ثروت٬ استقلال نمایندگان را از میان می‌برد
 لاریجانی درباره تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر وابسته نبودن کاندیداهای نمایندگی به کانون‌های قدرت و ثروت گفت: نکته‌هایی که ایشان درباره ضرورت منتسب نبودن نمایندگان به مراکز قدرت و ثروت، بر آنها تأکید کردند، به‌ویژه آنجا که بحث بیت‌المال به میان می‌آید، بسیاردقیق و صحیح است و شایسته است همگان به این نکات توجه ویژه کنند، زیرا وامدار شدن نمایندگان از نظر سیاسی به مراکز قدرت موجب می‌شود آنها نتوانند مطابق سوگند نمایندگی‌شان٬ استقلال خود را حفظ کنند و مدافع واقعی حقوق ملت باشند.
وی ادامه داد: انتخاب نماینده‌ای که با کمک و پول وحمایت برخی گروه‌ها و افراد در عرصه انتخابات حضور یابند مشکلاتی ایجاد می کند و در صورت دولتی بودن این مراکز٬ تاثیرات بدتری به همراه دارد.
 
دیگر اظهارات رئیس مجلس را در ادامه به نقل از خانه ملت بخوانید:
حضور جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات
*برخی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس٬ از ثبت نام 700 نفر وابسته به این طیف در انتخابات دوره نهم مجلس خبر می‌دهند.
*نمی‌توان گفت اصلاح‌طلبان در این انتخابات مشارکت فعالی داشتند، زیرا برخی از مشاهیر آنان در بیرون از مجلس و یا برخی نمایندگان اصلاح‌طلب ثبت‌نام نکردند.
*این جریان سیاسی در انتخابات حضور دارد؛ کمااینکه برخی از نمایندگان مجلس که منتسب به این جریان سیاسی هستند٬ کاندیدای نمایندگی دور بعد شده‌اند.
 
استقلال قوا یعنی فهم منطقی از قانون و نه دعوا با یکدیگر
 *تاکید قانون اساسی بر استقلال سه قوه٬ صوری نیست بلکه آنها باید ماهیتاً مستقل باشند و با درک درست از مصالح کشور٬ میثاق بسته شده میان خود و ملت را به اجرا درآورند.
* هیچ قوه‌ای نباید وامدار قوه دیگر شود. چنین کاری استقلال قوا در قانون اساسی را به تمسخر می‌گیرد، زیرا قانون تاکید صریح و جدی بر استقلال ماهوی قوا از یکدیگر دارد.
*معنی استقلال قوا٬ نبودن یکی تحت سیطره دیگری است و نه دعوای‌شان با یکدیگر. آنها باید در فهم موضوعات مستقل باشند و بر اساس منطق خود و منافع ملی کشور تصمیم بگیرند، از این رو هر گونه تمسک به قدرت و ثروت این استقلال را مخدوش می‌کند.
 
اهمیت انتخابات مجلس
*مردم در میدان انتخابات با حضور خود سرنوشتشان را رقم می‌زنند، بنابراین باید در اینجا از حق خود به درستی استفاده کرد.
*انتخابات میدان احقاق حق است و حضور چشمگیر و فعال مردم در آن موجب می‌شود آنها شرایط را از نظر آبادانی، اقتصادی و حقوق سیاسی و فرهنگی مطابق نظر خود رقم بزنند.
 * انتخابات محلی برای قهر نیست؛ مانند این است که فردی در زندگی شخصی از جایی ناراحتی داشته باشد و از سایر حقوق خود بگذرد.
*میزان حضور مردم بستگی به چگونگی رفتار مراجع نظارتی، رادیو و تلویزیون، رسانه‌های مختلف و تشویق‌ مراجع فکری دارد زیرا انتخابات یک موضوع تک‌عاملی نیست و عوامل و مولفه‌های مختلف در آن تأثیرگذار هستند.
* اگر عوامل مؤثر بر انتخابات در یک راستا عمل کنند، مردم متوجه اهمیت شرکت در انتخابات و میدان احقاق حق بودن آن خواهند شد و انشاءالله حضور بسیار خوب و بالایی خواهند داشت.
 
تاخیر دولت در ارائه بودجه سال 1391 کل کشور
* از نظر ما تاخیر در ارائه بودجه دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد و مجری باید با تنظیم برنامه خود در اجرای به موقع قانون تلاش کند.
*دلیل تاخیر سال گذشته را تصویب دیرهنگام قانون برنامه پنجم توسعه توجیه کردند؛ اما امسال که قانون برنامه‌ای وجود نداشته و بنابراین توجیهی پذیرفته نیست.
*این کار خطا باعث تنظیم بودجه به صورت دوماهه می‌شود که برای پرستیژ کشور خوب نیست و اشکال مستقیم نیز از سوی دولت است.
 
اثرات منفی تصویب بودجه چند دوازدهمی
* تاخیر در تقدیم لایحه بودجه باعث می‌شود مجلس مطابق سال گذشته به دستگاه‌ها بودجه اختصاص دهد؛ بنابراین اگر آنها برنامه‌های جدیدی داشته باشند که اجرای آن از ابتدای سال نیاز به اختصاص بودجه اضافی داشته باشد٬ امکان‌پذیر نخواهد بود.
*ممکن است در بعضی موضوع‌های تخصصی میان مجلس و دولت اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، اما دو نهاد با یکدیگر دشمنی ندارند و این کار صرفا تخلف دولت است.
/29212
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =