۰ نفر
۱۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۴

کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران اعلام کردند حریق مهیبی که بیش از یکصد مغازه بازار تهران را به آتش کشید عمدی بوده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

رییس سازمان آتش‌نشانی از احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی بازار خبر می‌دهد. گفته می‌شود دو مغازه‌ای که آتش‌سوزی از آنجا آغاز شده در آستانه ورشکستگی قرار داشتند. آتش‌سوزی‌های اخیر بازار این نگرانی را برای بازاریان ایجاد کرده که این وقایع ادامه داشته باشد. ماموران بیمه که به این منطقه مراجعه کرده‌اند با انبوه درخواست‌های بازاریان برای بیمه کردن اموالشان مواجه شدند. بازاریان از احتمال تکرار وقایع مشابه ترسیده‌اند.

 به گزارش « میراث خبر»، گمانه زنی هایی که درباره عمدی بودن آتش سوزی در بازار تهران مطرح شده بود رنگ واقعیت به خود گرفت و بررسی های گروه پیگیری سازمان آتش نشانی تهران نشان می دهد احتمالا فرد یا افرادی عمدا بازار را آتش زده اند.

این حادثه که شامگاه دوشنبه 13 مهر در سرای حاج حسن بازار بزرگ تهران رخ داد و به دلیل بار اشتعال بالا در این منطقه به سرعت گسترش یافت یکی از مهیب ترین آتش سوزی های سال های اخیر بازار تهران به شمار می رود و اگر رشادت های ماموران آتش نشانی نبود فاجعه بزرگ و جبران ناشدنی را در تهران رقم می زد.

وسعت حریق به حدی بود که سازمان آتش نشانی ناگزیر شد برای اطفای حریق در این منطقه از 150 آتش نشان و 10 ایستگاه کمک بگیرد.تعدادی از نیروهای آتش نشان مصدوم شدند و هنوز یکی از آنها در بیمارستان بستری است.

محمدرضا حاجی‌بیگی، رئیس سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه بررسی کارشناسان نشان می دهد احتمال عمدی بودن این آتش سوزی وجود دارد ، گفت: « بازار تهران بافت سنتی دارد ، مواد موجود در این منطقه سریع الاشتعال هستند و به همین دلیل آتش سوزی که از یک انبار پتو آغاز شده بود به سرعت به مغازه ها و مناطق دیگر بازار سرایت کرد.گفته می شود مغازه های که آتش سوزی از آنها آغاز شده ورشکسته بوده اند.»

او با تاکید بر اینکه اگر امداد رسانی به موقع و رشادت ماموران آتش نشانی نبود این حادثه به فاجعه ای بزرگ تبدیل می شد، گفت:« مشکلات متعددی برای اطفای حریق در منطقه بازار تهران وجود دارد نمی توان تجهیزات آتش نشانی را از کوچه های تنگ و بافت سنتی آنجا عبور داد ماموران آتش نشانی مجبور شدند تجهیزات را با گاری منتقل کنند.»

با این حال بررسی های میدانی «میراث خبر» نشان می دهد سازمان آتشنشانی تهران در محدوده ای که حادثه در انجا رخ داده پمپ های آب مناسب پیش بینی نکرده بوده و به همین دلیل ماموران آتش نشانی ناگزیر از پمپ های آب خیابان خیام و ... که در مسافتی بسیار دور تر از ناحیه آتش نشانی قرار داشت استفاده می کردند و به همین دلیل فشار آب برای اطفای حریق کافی نبود.

رییس سازمان آتش نشانی تهران پیش از این و همزمان با وقوع حادثه آتش سوزی در بازار پیش بینی کرده بود که احتمال عمدی بود این آتش سوزی وجود دارد.
او همچنین در مصاحبه اخیرش با یکی از رسانه ها گفته است : زمانی که شهردار تهران و مهدی چمران چندین بار حین حادثه با من تماس گرفتند به آنها گفتم فقط برای جلوگیری از یک فاجعه دعا کنید.

حادثه اخیر آتش سوزی در بازار تهران خسارت سنگینی بر جای گذاشت.بر اساس برآورد های سازمان آتش نشانی در جریان این حادثه یکصد مغازه بازار تهران در آتش سوختند و میزان خسارت ها 10 میلیارد تومان برآورد می شود.با این همه بازاریان توانسته اند از بیمه غرامت بگیرند.

حاجی بیگی در بخشی از سخنانش تاکید کرد که نتیجه نهایی بررسی کمیته کارشناسان سازمان آتش نشانی درباره آتش سوزی بزرگ بازار تهران به زودی اعلام می شود.

او برای چندمین بار درباره وضعیت فوق العاده خطرناک بازار تهران هشدار داد:« بارها گفته ایم که بازار تهران در معرض آتش سوزی های گسترده است و به دلیل بافت سنتی و شرایط حاکم بر آن امداد رسانی با مشکلات متعددی مواجه است و یک حادثه کوچک می تواند به فاجعه ای جبران نشدنی تبدیل شود.»

رییس سازمان آتش نشانی از تاسیسات قدیمی و فرسوده برق در بازار و نیز بافت فرسوده این منطقه به عنوان معضلی نگران کننده یاد کرد و ادامه داد:« شهرداری تهران طرح و برنامه ای برای ایمن سازی بازار آغاز کرده اما با توجه به مشکلات متعدد این محدوده باید تهمیدات جدی تری اندیشیده شود.»

خبر احتمال عمدی بودن آتش سوزی مهیب بازار تهران در حالی است که بازاریان در ماه های اخیر در شرایط اقتصادی نا مناسبی به سر می برند و این حادثه این نگرانی را برای سایر بازاریان ایجاد کرده که حوادث اخیر آتش سوزی در این منطقه با یکدیگر مرتبط بوده و ادامه داشته باشد.

این نخستین بار نیست که بازار تهران در آتش می سوزد در سال های گذشته نیز سازمان آتش نشانی تهران بارها بر خطر خیز بودن این منطقه تاکید کرده بود. گزارش های موجود در سازمان آتش نشانی گویای افزایش 30 درصدی آتش سوزی در منطقه بازار است. این امر نشان می دهد فرسودگی تاسیسات برق تشدید شده است. از سوی دیگر تداوم حضور انبارهایی که اغلب در آنها موارد سریع الاشتعال نگهداری می شوند از مهمترین خطراتی است که بازار تهران را با خطر آتش سوزی های گسترده مواجه می کند.

اگرچه شورای اسلامی شهر تهران در سال های اخیر در مصوباتی ساماندهی انبار های این منطقه به ویژه انبارهای مواد شیمیایی را در دستور کار قرار داده اما به نظر می رسد اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز نشده است و اعضای شورا نیز اغلب صرفا به اظهار نگرانی درباره وضعیت نگران کننده بازار بسنده کرده اند.

بازار تهران جدا از اینکه قلب تپنده اقتصاد کشور است به عنوان یکی از مجموعه آثار تاریخی فرهنگی تهران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند هر چند که تغییر کاربری های متعدد و غفلت های مدیران شهری و سازمان میراث فرهنگی موجب شده این منطقه بسیاری از ارزش های تاریخی خود را از دست بدهد.

آنچه در سال های اخیر مانع مهمی برای اجرای طرح ساماندهی بازار تهران بود همکاری نکردن کسبه و بافت اجتماعی - سیاسی فوق العاده حساس این منطقه است. برنامه ریزانی که طرح ساماندهی بازار را تهیه کرده اند معتقدند اجرایی شدن این طرح جز با مشارکت کسبه ممکن نیست با این همه برخی منتقدان این استدلال مدیران شهری و مسوولان سازمان میراث فرهنگی را بهانه ای برای به تاخیر انداختن پروژه ساماندهی بازار تهران که پروژه ای بزرگ و هزینه بر است می دانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =