جلسه غیرعلنی غیررسمی مجلس برای بررسی علت نوسانات بازار سکه و ارز با حضور وزرای اقتصاد و صنعت و رئیس​کل بانک مرکزی بیش از دو ساعت به طول انجامید.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه ای که اغلب نمایندگان از اظهارات مهمانانش راضی نشده بودند. کما اینکه محمدرضا خباز گفته بود قانع نشدم و حمیدرضا کاتوزیان هم حرف های دولتمردان را تکراری خوانده بود.
حمیدرضا فولادگر هم به مهر گفت: اظهارنظرها و توضیح های نمایندگان دولت بیشتر شرح ماوقع و مشکلات موجود بود. در حالیکه سئوال مجلس این است که چرا باید این شرایط پیش بینی نشود؟ چرا باید مسائل فرعی، اصلی شود و مسئله اصلی کشور فرعی شود؟ این در حالیست که مسئله اقتصاد برای ما یک مسئله اصلی است اما دولت به آن توجه نکرد.
مجلسی​ها اگرچه پیش از اینها می​خواستند پیگیر تنش در این بازار باشند اما دولتمردان، دعوت اعهالی خانه ملت برای حضور در چنین جلساتی را نمی​پذیرفتند. این جلسه پس از دو هفته تاخیر در حالی برگزار شد که بالاخره طی چند روز گذشته، سکوت دولت در قبال افزایش بی سابقه قیمت طلا و ارز شکست و با اعلام نرخ سود بانکی و تک نرخی شدن نرخ دلار، آرامشی نسبی به بازار داخلی بازگشت.
اما انتقاد نمایندگان ملت به دولت به دلیل ورود با تأخیر قوه مجریه برای ساماندهی نوسانات بازار ارز و سکه و عدم مدیریت این موضوع همچنان به قوت خود باقی است.
حسینی، بهمنی و غضنفری به مدت 45 دقیقه به سخنرانی پرداختند و هر یک گزارشی در زمینه حوزه کاری خود و وضعیت موجود و شرایط فعلی ارائه دادند. سید‌حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون اقتصاد، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم مواضع نمایندگان و مجلس را تشریح کردند و پرسیدند که علت تاخیر دولت در ورود به این نواسانات چه بوده و اگر دولت توان مدیریت این عرصه را داشته چرا اینقدر دیر وارد میدان شده است؟
به گفته حسین سبحانی​نیا عضو هیات رئیسه مجلس، دولتی‌ها به علل نوسانات و نابسامانی‌های بازار ارز و طلا و دلار پرداختند و نیز بر کنترل این بازار با اجرای سیاست‌های انجام شده تأکید کردند.آنها در این جلسه درباره ذخایر ارزی و توانمندی‌های موجود کشور مطالبی را مطرح و بیان کردند که ایران از ذخایر خوبی برخوردار است و پشتوانه ارزی خوبی دارد.
اما محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی امروز اتفاق نظر بین دولت و مجلس وجود داشت که نوسانات ارز ارتباطی با ذخایر ارزی ندارد. به گفته وی، دولت نیز قول داده که از تشدید دلال‌بازی ارزی جلوگیری کند.
 البته او پذیرفت که برخی اختلاف دیدگاه‌ها هم بین نمایندگان و دولتمردان در علل بوجود آمدن نوسان در بازار ارز وجود داشت. ولی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود دولت برای افزایش درآمد این نوسان را ایجاد کرده، درست نیست چراکه دولت چنین موضوعی را عنوان نکرده و مجلس هم در این مورد ادعایی ندارد. نقش مدیریتی دولت در افزایش قیمت‌ها یک تهمت به دولت است البته عدم ابلاغ و اقدام دیرهنگام در ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار آن هم با تاخیر 20 روزه موضوع دیگری بود که نمایندگان نسبت به آن انتقاد داشتند.
وی خاطرنشان کرد: ‌این امید و انتظار وجود دارد که روند رو به کاهش قیمت ارز و بازگشت قیمت‌ها به سمت قابل قبول در آینده محقق شود؛ دولتی‌‌ها در جلسه غیرعلنی امروز تاکید کردند که برای تأمین منابع موردنیاز از جمله کالا و مواد اولیه محدودیتی در تأمین ارز وجود ندارد. دولتمردان در جلسه امروز اعلام کردند که ارز را محدود می‌کنند تا از تشدید دلال‌بازی جلوگیری شود؛ از نظر ذخایر طلا و سکه نیز دولت و بانک مرکزی با محدودیتی مواجه نیست و به راحتی می‌تواند مسئله را کنترل کند.
کوهکن در پایان تاکید کرد که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس پیشنهاد شد که اگر مقاومتی در برابر سیاست‌گذاری‌های دولت در قبال بازار ارز هم صورت گرفت برخوردهایی با متخلفان صورت بگیرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =