۰ نفر
۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۵

هفته نامه سیاحت و تجارت نوشت:

چرخ زدن در بعدازظهر یک روز زمستانی در مغازه‌هایی که کارت‌های خوشبختی زوج‌های جوان ایرانی را در این وانفسای گرانی طلا و دلار به فروش می‌رسانند. زیبایی خاص خود را دارد. صدها مدل کارت عروسی، ترکیبی از مقوا، کاغذ، چوب، جیرو چرم، با قیمت‌هایی که از یکصدتومان شروع می‌شد و برخی تا 15 هزار تومان هم می‌رسد.

پس از پایان ماه محرم و صفر و همزمان با آغاز ماه ربیع‌الاول، مراسم عقد و عروسی در بین خانواده‌های ایرانی دوباره رونق می‌گیرد. اگرچه با رسیدن قیمت سکه به بیش از یک میلیون تومان، این روزها ازدواج کردن در دولتی که با شعار «تسهیلات ویژه برای ازدواج جوانان» آمده بود، دشوارتر شده است.

وارد اولین مغازه که می‌شود، پرنده هم پر نمی‌زند. چشمان صاحب مغازه در این روزهای بی‌مشتری، چندان برقی نمی‌زند، حتماً‌ می‌داند تو هم مشتری نیستی!

دلار، سوژه روز فعالان بازار

صاحب مغازه می‌گوید: دلار، بازار تولید کارت‌های عروسی را هم تحت تأثیر قرار داده است. کاغذ و مقوا به طور لحظه‌ای، به قیمت روز دلار محاسبه می‌شود.  اول در ماشین حساب وارد می‌شود و بعد، قیمت کاغذ و مابقی ملزومات تولید کارت عروسی محاسبه می‌شود.

مرد میانسال، اما امیدوار است با شروع عروسی‌ها رونقی دوباره به بازار کارت فروش‌ها خیابان جمهوری باز گردد.

وارد مغازه‌ای دیگر که می‌شود، همان اوضاع برقرار است، اگرچه این فروشنده اعتقاد دارد با وجود افزایش دلار، قیمت‌ها در این بازار هنوز دستخوش تغییر محسوس نشده است.

هر کارت،‌ 15 هزار تومان!

چندین پاساژ مختلف در قسمت جنوبی خیابان جمهوری، فروشنده‌های کارت عروسی را دور هم جمع کرده است. برخی کارت دارند تا 5 هزار تومان، برخی هم مثل بسیاری از فروشندگان خوش‌ذوق مغازه‌های سطح بالا باز کرده‌اند با منشی و مشاور «!» که انواع آلبوم‌ها، طرح‌های جدید آخرین کارت‌های عروسی سال 2011 و 2012 را به شما نشان می‌دهند. البته آخرین مدروز کارت‌های عروسی کشورهای اروپایی را هم می‌توان سفارش داد.

به مغازه‌ای دیگر در خیابان جمهوری می‌رویم. مغازه‌دار، یکی از گران‌ترین کارت‌های عروسی را نشان می‌دهد. کارتی از جنس چرم که بیشتر شبیه یک لوح کوچک یادگاری است. آن هم دو زبانه که اسم عروس و داماد روی آن حک می‌شود، با قیمت ناقابل، هر کارت 15 هزار تومان!

صاحب مغازه کارت کلاسیک، اطلاعیه‌ای زده مبنی بر اینکه نرخ دلار در قیمت‌ها تأثیری ندارد!

از وی که سؤال می‌کنیم، چرا؟ می‌گوید: بازار بی‌رونق باعث شده به حداقل سود بسنده کنیم.

وی می‌گوید: قیمت کارت چندان تغییری نسبت به قیمت‌های سال گذشته نداشته است. دلیلش را می‌توان در کاهش علاقه جوانان به ازدواج جستجو کرد. هزینه‌های بالا، تورم صعودی و بیکاری باعث شده دولت در امر تشویق جوانان به ازدواج موفق نباشد.

برای چاپ متن روی کارت‌ها عروسی هم قیمت‌ها متفاوت است، از 15 هزار تومان تا 30 هزار تومان. سؤال می‌کنیم، آیا قیمت‌ها با شروع فصل رونق ازدواج، افزایش می‌یابد یا نه؟ صاحب مغازه با قاطعیت می‌گوید: تا 10درصد!

حضور چند زوج جوان مقابل برخی ویترین‌ها جلب‌توجه می‌کند. کارت عروسی، کم‌ترین هزینه مراسم عروسی زوج ایرانی را تشکیل می‌دهد، اما شاید قیمت دلار، همین هزینه کم را هم تحت تأثیر قرار دهد.
 

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    0 2
    انلاین!چقدرشما به فکراین مردمیدخداشما رایکشدتااینهمه بدبختی ذوج جوان رانبینید.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    1 0
    مزخرفترین خرج در عروسی کارت دعوت میباشد.