با وجود اینکه در سال 1982 طبق ماده ای در قانون اساسی آمریکا برای آزادی بیان هرگونه سانسور کتاب و رسانه ممنوع اعلام شده ولی طبق آخرین آمارها انتشار و توزیع بیش از 11هزار کتاب مستند و داستانی در مدارس، کتابخانه و کتابفروشی های این کشور ممنوع اعلام شده است.

تنها در سال 2010، 348 پرونده قانونی مربوط به نویسنده ها در دادگاه های این کشور به جریان افتاده است. به طور کلی روال قانونی در کشور آمریکا بر این اساس است که وقتی از نویسنده ای شکایت می شود نوشته های او از سوی مراجع قضایی بازبینی می شود و کتاب یا بخشی از نوشته هایش سانسور می شود که از معروف ترین نمونه های این شکایت می توان به اولین سری از مجموعه هری پاتر نوشته جی کی رولینگ در اوایل سال 2000 اشاره کرد. در آن سال خانواده های آمریکایی در شکایتی به دادگاههای آمریکایی اعتقاد داشتند نوشته های خانم رولینگ تاثیر منفی روی کودکانشان گذاشته است. هر ساله در آمریکا گزارش هایی مربوط به نویسنده های ممنوع منتشر می شود که خانواده ها اجازه نمی دهند کودکانشان نوشته ها و کتابهای این افراد را بخوانند که از جمله شاخص ترین آنها در ادامه ارائه شده است. بر این اساس در قرن 21 در کشور آمریکا نویسنده های زیر بیشترین شکایت را در دادگاههای آمریکا داشته اند:

 

«الن هاپکینز» 10 رمان نوشته است که مخاطب اکثر آنها نوجوانان هستند. سه گانه «هندل» او در سال 2010 جنجال بزرگی در مدارس آریزونا ایجاد کرد که موجب لغو فستیوال ادبی با حضور این نویسنده شد که قرار بود در این فستیوال سخنرانی کند. در این کتاب هاپکینز درباره خودکشی و تجاوز به کودکان صحبت کرده است.

 


«پیتر پارنل»
در سال 2011 جزء دو نویسنده برتر انتشارات پنگوئن در حوزه کودکان شناخته شد ولی در یک فستیوال ادبی مردم به سوی او تخم مرغ پرت کردند. مردم معتقدند که کتابهای او بر خلاف عقاید مذهبی کاتولیک ها است و همجنس گرایی را ترویج می کند.
 


«سونیا سونز» هشت کتاب در کارنامه ادبی خود دارد که اکثر آنها در حوزه کودک نوشته شده است. رمان جنجال برانگیز این نویسنده «چیزی که مادرم نمی داند» نام دارد که در سال 2003 از سوی دپارتمان آموزش و پرورش کالیفرنیا ممنوع اعلام شد. این کتاب داستان دختری نوجوان است که مراحل تکمیل شخصیت خود را در دوران بلوغش توضیح می دهد.


 

«جودی بلوم» نزدیک به 30 عنوان کتاب نوشته است که از جمله آنها «خدا! آیا آنجایی؟» نام دارد که این کتاب نیز با موضوع بلوغ نوجوانان نوشته شده است که سوالاتی درباره خدا و رابطه نوجوانان با معبود خود مطرح می کند.

 


«آن براشرز» نویسنده مجموعه داستانهایی درباره دختران نوجوان است. در یکی از کتابهای این نویسنده با عنوان «خواهر دخترهای مسافر» داستان چهار دختر نوجوان را می گوید که با مشکلات مختلفی روبرو شده اند. این کتاب با شکایت کتابخانه مدارس ویسکانزین ممنوع اعلام شده است.

 

«سوزان کالینز» نویسنده مجموعه بازی های هانگر است که در فیلمهای هالیوودی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. در شکایتی از سوی یکی زنان ساکن همپشایر درباره این کتاب آورده شده است که این کتاب موجب کابوس های شبانه دخترش شده است. طبق ادعای این زن دخترش با خواندن این کتاب دچار اختلالات روانی شده است و همچنین رفتارهای خشنی در مدرسه از خود نشان داده است.

 

 

«آلدوس هاکسلی» نویسنده کتاب جنجالی «مردی پشت دنیای جدید» است که در سال 1932 منتشر شده است. از نظر خانواده های آمریکایی نوشته های این کتاب تاثیر منفی روی بچه های آنها دارد. در این کتاب مسائل مربوط به مصرف مواد مخدر، خودکشی و مسائل جنسی گفته شده است.

 

«شرمان آلکسی» نویسنده دو کتاب بحث برانگیز در سالهای اخیر بازار کتاب آمریکا محسوب می شود. در کتابهایی با عناوین «پشت داستان یک مرد هندی» و «رنجر تنها در بهشت» نویسنده متهم شده است که صحنه های نژادپرستی و رفتارهای جنسی را عیناً بیان کرده است.

 


«لاری هالس اندرسون» 5 رمان کودک و 3 رمان تاریخی نوشته است که بیشتر آنها درباره مسائل جنسی نوجوانان بحث کرده است. ولسی اسکراجینز استاد ادبیات دانشگاه میسوری در شکایتی علیه رمانهای این نویسنده ادعا می کند نوشته های او پورنوگرافی متنی هستند که نباید در میان نوجوانان توزیع شوند.

 


«ناتاشا فرند» چهار رمان در کارنامه خود دارد که درباره مواد مخدر و مسائل نوجوانان نوشته است. در سال 2010 منتقدان ادبی به خاطر نوشته هایش او را مورد حمله قرار دادند و نوشته هایش را عامل انحراف جوانان مطرح کردند.
 

بیزینس اینسایدر/ اول فوریه / ترجمه محمد حسنلو

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =