۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰

محمد جعفر جوادی ارجمند

در طی دو دهه گذشته، تروریسم سیاسی در میان ملت ها افزایش بی سابقه یافته و توسط سازمان ها وشبکه های جهانی وابسته به قدرت های سلطه گر تنش سیاسی میان دولت ها را افزایش داده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مستقل، ازاد وصلح دوست هموار ه قربانی خشونت و ترور سیاسی از نوع دولتی بوده که توسط دشمنان خارجی در قالب جنگ نرم صورت می گیرد. تروریسم سیاسی عبارت است از هرگونه کاربرد غیر قانونی و سازماندهی شده ی زور یا خشونت علیه اشخاص و اموال،به قصد ترساندن یا وادار کردن شهروندان یا دولت ها به انجام کاری در راستای یک هدف سیاسی یا اجتماعی خاص در ایران اسلامی ترور های سیاسی از نوع دولتی می باشد.
ترور سیاسی در قالب جنگ نرم یکی از مسائل قابل تامل می باشد. بخشی از هزینه های 4/4 تریلیارد دلار ی امریکا بعد از 11 سپتامبر که موجب کشته شدن انسان های زیادی شده است در قالب جنگ نرم می باشد جنگ نرم دراشکال جنگ روانی ، جنگ رسانه ایی، جنگ فرهنگی، جنگ ایدئولوژیک، جنگ اطلاعاتی ، وجنگ سرد تعریف می شود. با توجه به ماهیت جنگ نرم وبا گسترش فن آوری های اطلاعاتی وارتباطی، فضای سایبر که ساز وکار ترور های سیاسی در آن برنامه ریزی واجرا می شود؛ بسیار پیچیده شده است، چرا که قدرت ماهیت شبکه ایی یافته است ودیگر قدرت به مفهوم سنتی ان مطرح نیست.
یکی از مهم ترین وقدیمی ترین مؤلفه های حاکمیت سرزمینی،کنترل انحصاری دولت ها بر ابزارهای نظامی،خشونت سازمان یافته و استفاده انحصاری از زور مشروع بود. ظهور ارتش های ثابت و زیر ساختهای تسلیحات نظامی،به تدریج موجب نظم نظام جهانی شد.

اگر چه دولت های بزرگ و قدرتمند،بیش تر از دولت های کوچک قادر به کنترل مناطق استراتژیک بودند،اما به دلیل دستیابی کشورهای کوچک به برخی سلاح ها و فناوری های نظامی،انحصار تاثیر گذاری،بر امنیت محیطهای استراتژیک را از دست کشورهای قدرتمند خارج کردند و بدین ترتیب،تمام مناطق جهان به نحوی در روابط نظامی و امنیتی درگیر شدند .با در نظر گرفتن قالب جنگ نرم برای انجام ترور های سیاسی، رابطه اطلاعات( مفاهیم، شیوه ها ومحتوا) با سیاست خارجی یکی از مقولات بسیار مهم است که توجه روز افزون سازمان ها و نهادهای مسول در ج.ا.ایران را می طلبد. در این راستا، به نظر می رسد که در سه سطح: ملی ، منطقه ایی و بین المللی راهکارهای مقابله با تررویسم سیاسی می بایست مد نظر قرار گیرد.
در سطح ملی کارامد نمودن ساز وکارهای افزایش امنیت در فضای سایبر ، ایجاد شبکه ملی اینتر نت ،نفوذ در میان شبکه های اطلاعاتی دشمنان و افرایش امنیت شبکه های اطلاعاتی وامنیتی داخلی از مهمترین را هکار های مقابله با تروریسم سیاسی می باشد که توسط دشمنان دنبال می شود.
در سطوح منطقه ایی، افزایش تعاملات و گسترش روابط دوجانبه و چند جانبه سیاسی وبویژه روابط فرهنگی با کشور های منطقه خاورمیانه ،قفقاز وآسیای مرکزی می تواند به کاهش تروریسم سیاسی کمک شایانی نماید. تجربه نشان داد که در ترور دانشمندان هسته ایی ج.ا.ایران ، عناصر فریب خورده از برخی کشور های منطقه برای تمهیدات وآماده سازی اطلاعاتی وغیره استفاده نمودند.

در سطح جهانی،افزایش هرچه بیشتر تعاملات جهانی توسط ج.ا.ایران در قالب اجرایی نمودن برنامه های مدون سیاست خارجی ج.ا.ایران به منظور نشان دادن اهداف انسان دوستانه ، جهانی واسلامی ایران در سازمان های بین المللی، افشای سناریو های جنگ روانی قدرت های سلطه گر جهانی از قبیل آمریکا و برخی قدرت های اروپایی می تواند زمینه اشنایی هرچه بیشتر مجامع جهانی با اهداف مقدس نظام ج.ا. ایران را افزایش داده و زمینه هویت مشترک بین مسلمانان را تقویت و موجب کاهش پدیده تروریسم سیاسی شود .

*استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =