روزنامه شرق گفت وگویی با خسرومعتضد انجام داده است. در بخشی از این مصاحبه آمده است:

*ظاهرا الان مد شده است که همه، ایران را زیر سوال ببرند. ایران الان مدافعی ندارد و کسی دیواری کوتاه‌تر از ایران پیدا نمی‌کند. الان هم مثل دوران حزب توده شده است که اگر کسی نامی از ایران می‌برد، می‌گفتند امل و نوکر رضا‌خان و سیدضیا. ایشان در صحبت‌هایشان اعلام کرده‌اند که ایران بدون دین چیزی نیست. کسی منکر این نیست که دین در ایران اهمیت زیادی دارد اما ایران به تصدیق کارشناسان بزرگ تاریخ (اگر جاسوس و عامل بیگانه نخوانیم‌شان) مقل گریشمن، ماری، هرتسفلد و دیگران کشوری است که مردم آن از ابتدا خداپرست بوده‌اند. مثلا نمی‌توان گفت هخامنشیان خداپرست نبوده‌اند. در بخشنامه‌های اردشیر بابکان هم مردم به خداپرستی تشویق شده‌اند.
*اینکه ایشان می‌گویند ایران چیزی ندارد به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. ایران گاهواره تمدن است. در ایران همواره سعه‌صدر بوده است، زمانی که والرین به ایران حمله کرد، دولت ایران زمانی که او و یارانش را اسیر کرد آنها را به ساختن سد و شهرسازی گمارد، کاری که مدرن‌ترین کشورها هم نمی‌کنند.
*کلمه مکتب ایرانی جعلی است چرا که ایران در درون هر ایرانی نهادینه است و چیزی با این عنوان وجود ندارد. ایشان گفته است به علت افراطی‌گری علیه مکتب شعوبیه قیام می‌شود در حالی که مکتب شعوبیه (جنبش ایرانی‌گری) در واکنش به اعراب و خلفای راشدین به وجود آمد که می‌گفتند ایرانی پست و عجم است چون عربی نمی‌داند. بنابراین این توهینی بود که به ایرانی‌ها شد و واکنش آن ایجاد شعوبیه بود و ایرانی‌ها با خلوص مسلمان شدند. در طول زمان در ایران اتفاقات ناخوشایندی رخ داده مثلا، زمانی حمام قدغن بوده تحصیل سواد برای طبقه پایین ممنوع بوده اما با همه این احوال، اینها دلیل نمی‌شود به خاطر وجود این مسایل بگوییم ایران بد است. ایران‌خواهی را نباید سرزنش کرد. مکتب ایرانی در خون همه هست و هرکس از ایران استفاده می‌کند نسبت به ایران علاقه‌مند است. چرا وطن‌پرستی را می‌گویند بد است؟
* به نظرم کسانی که با مکتب ایرانی مخالفند با مقامات دولتی مشکل دارند. من در همین جا از آقای عماد افروغ و حتی از یامین‌پور هم برای مناظره دعوت می‌کنم آخر ایشان برگشته گفته ناسیونالیسم منسوخ است. اینها به نظرم با ملیت مشکل دارند و حرف‌هایشان مساله‌ساز است.
* اینها مقدمات شکستن حاکمیت ما، استقلال و یکپارچگی ملت است. متاسفانه مقامات دولتی که آن را مطرح کردن، ادامه‌اش ندادند مگر چه اشکالی دارد این عنوان؟ من حاضرم بگویم که ما چه مکتبی را دنبال می‌کرده‌ایم. مکتب اثنی‌عشری جوشیده از ایران و وفاداری ایرانی به رسول خداست. چرا سلمان فارسی (روزبه یا بامدادان یا مهبد درخشان مرسلان) مورد عنایت حضرت محمد (ص) بوده است؟ چرا اصرار دارند مدام بر سر ایران بکوبند؟ شما کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری را بخوانید علیه ایران هرچه بگویید، مقدمات تجزیه ایران فراهم می‌شود شما چه چیزی از تاریخ ایران و زبان پارسی می‌دانید؟
*[درباره دلیل مخالفت با مکتب ایرانی] دلیل مخالفت سیاسی است. مگر ما ایرانی‌ها زمانی با عثمانی‌ها نجنگیدیم؟ آنها هم که مسلمان بودند. آقای یامین‌پور گفته ما برای اسلام جنگیدیم، نه ایران. می‌خواهم از ایشان بپرسم شما که به دنیا نیامده بودید، زمان جنگ، وقتی هم هشت سال‌تان شد جنگ تمام شد، چه می‌دانید از تاریخ. شما که جبهه نرفتید چطور منت می‌گذارید بر سر مردم؟ آن مسیحی‌ها و کلیمی‌ها که رفتند در جبهه‌های جنگ و کشته شدند برای ایران رفتند یا اسلام؟
*آقای مشایی بد حرفی نزده است و متاسفانه باید ادامه می‌دادند. نه ایشان بد حرفی زده، نه رییس‌جمهور که گفته‌های ایشان را تایید کرده است.
*آقای افروغ مردی متهور، شجاع و خوش‌صحبت هستند اما در این مورد مقداری بیشتر باید مطالعه کنند و مساله ایران و ایرانی و دفاع از ایران در برابر دیگر کشورها را مورد توجه قرار دهند. ما باید همیشه در برابر خطراتی که ایران را تهدید می‌کند، آماده باشیم. در ایران تنها مساله دین مطرح نبوده است بلکه مساله نفت، ژئوپلیتیک، گاز و معادن هم هست. من به مخالفان مکتب ایرانی توصیه می‌کنم مردم ایران را بیشتر به وطن‌شان علاقه‌مند کنند، اینچنین حرف‌هایی بیشتر باعث مهاجرت و فرار مردم می‌شود.

/17217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ترک همدانی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    با سلام و درود بر آقای معتضد به نظر من ایشان درست میگویند مسلمان بودن و ایرانی بودن هر دو افتخار است برای ما. نباید این مسائل روبروی هم قرار بگیرد همانگونه که نباید بیخود و بیجهت از تاریخ خود افسانه های پوچ و توهمی بسازیم. نباید نقاط افتخار آمیز آن را هم صرف ایرانی بودن از بین ببریم. ما خدا پرست بودیم و هستیم باید روی این نکته که ایرانیان چگونه مسلمان شدند آگاه سازی کرد این خیلی مهم است. ما با آگاهی و افتخار مسلمان شدیم. متاسفانه گروهی بعدا چنان وانمود کردند که ما را مسلمان کرده اند!!!! اسلام برای ایرانی نشانه غرور و افتخار است. باید چراغ علم را در این کشور پر فروغ کنیم. والسلام علی من اتبع الهدی
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    21 12
    عیچ توجه کردید بیخودی با هم درگیر می شویم. چون آداب گفتمان و مفاهمه نمی دانیم با هم درگیر می شویم این که خواستگاه آن کسانی که مکتب ایرانی را مطرح می کنند با خواستگاه طرح آن از نظر یک تاریخ نگار چی است خودش یک مسئله است این که حرف های دیگران در مورد تناقض و تضاد بین این دو مکتب را نقد کنیم یک مسئله است این که خدمات متقابل این دو را مطرح کنیم یک مسئله است این دست سیاسیون را برای بهره برداری نا به جا ببندیم هم یک مسئله است این که همه را به یک چوب برانیم هم یک مسئله خلاصه خدا آخر و عاقبت همه ی ما را در این مسایل ختم به خیر کند
  • پیرو خط امام و رهبری IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    آقای معتضد شما زمان جنگ با عثمانی به دنیا امده بودید؟ این چه استدلالی است؟ مگر شما در زمان هخامنشیان به دنیا امده بودید؟ در ضمن شما نظراتتان در مقاطع مختلف زمانی عوض می شود اگر مشائی در قدرت نبود شما چیز دیگری می گفتید
  • ghoghnos IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    28 52
    با سلام و احترام خدمت استاد معتضد در قرآن است که طبق حدیث نبوی از ایرانیان به عنوان پاسداران و نگهبانان دین یاد شده است. آیه می‌فرماید: «اگر این قوم نسبت به آن (هدایت الهی) کفر ورزند (مهم نیست) زیرا کسانی را نگاهبان آن ساختیم که نسبت به آن کافر نیستند.»[انعام، 89] شخصی از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ پرسید: ای رسول خدا منظور از آن گروه نگهبان دین در این آیه چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: سوگند به خدا، این گروه نگهبان، سلمان و قوم او هستند.»[نفس الرحمن، ص 48
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    144 4
    زنده باد ایران
  • عمار IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    84 6
    جانا سخن از حديث دل ميگويي. حرفاتو بايد قاب گرفت و بر سر در مجلس شوراي اسلامي زد.وقتي نماينده ملت مسلمان و شريف ايران نميداند كه ما هم براي اسلام جنگيديم و هم براي وطن و اين دو جداي از هم نيستند.همه چيز را ميخواهند فداي سياست كنند .همانطور كه حرمت امام حسين(ع) را فداي سياست كردند و امام حسين(ع) را در عاشورايي ديگر شهيد نمودند.چرا نميخواهند بفهمند كه هر جا حرف از تمدن و معرفت و خداپرستي بوده و هست حتما نامي از ايراني نيز بوده است.مگر فراموش كرديم كه ايران پناهگاه امن فرزندان پاك رسول ا... و ائمه(ع) است. هر كسي وطنش را فراموش كرد مطمئن باشيد روزي اسلام و خدا و پيامبر را نيز فراموش مي نمايد . اينجاست كه فرمايش رهبري معظم نمود بارز ميابد كه : أين عمار......
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    32 77
    درود بر آقای افروغ
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    50 7
    چه عجب....!؟
  • مهدی US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    106 4
    زنده باد ایران و ایرانی
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    63 3
    بابا گلی به جمالت
  • رضا IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    16 87
    لطفا از اقای معتضد بپرسید خودشان زمان جنگ کجا تشریف داشتند . داشتند روزنامه می خوندند یا کتاب یا سفر خارجی بودند .طوری می گند زمان جنگ انگار خودشان در جبهه بودند لاقل سابقه شما مشخصه . و تاریخ نگاری شما چیزی جز بیان مطالب جعلی که فلان شخص به یک نفر گفته یا فلان روزنامه تو پاورقی نوشته نیست .
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    10 69
    خوب شما هم در زمان هخامنشیان نبودید چطور قضاوت می کنید؟
  • هادی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    13 62
    آقای معتضد شما صرفا مسائل را تاریخی تحلیل می کنید. آقای افروغ به درستی گفته اند. الان و در این زمان مسئله ناسیونالیست منتفی است و دنیا به سوی یکی بودن می رود و بنا به اصول اسلامی هم همه مردم در برابر خداوند برابرند و هیچ فرقی نمی کند که کجایی باشند. آقای مشایی هم که این مسائل را مطرح نموده اند بخشی از آن سیاسی است و بخشی هم برای این است که اطلاعاتی ندارند و به خاطر همین هم بعدا حقوق بین الملل ثبت نام کرده و خواندند.
  • پژمان IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    45 8
    احسنت حرف دلمو گفتی
  • حقیقت گو IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    10 58
    جناب آقای معتضد، کسی نمی گوید حرف زدن در مورد ایران و ایرانی و ایرانیان و .... اشکالی دارد. اما هر چیزی جایی دارد. درست وقتی تحولات در منطقه به این سرعت روی میدهد تکیه بر ماهیت ملی نتیجه اش همین می شود که دارید می بینید. در منطقه تحولات سریع و عمیقی روی داده است که شما نمی توانید با ادبیات "ایرانی، ملی، و مکتب ایرانی" با آن تعامل کنید. همین می شود که خیلی جاها ما کم می آوریم و سیاست خارجی مان منفعل عمل می کند. ما باید در عین حفظ هویت اصیل ایرانی خود، با سایر ملل هم تعامل داشته باشیم و لازمه ی این مسئله آن است که تا حدی احساسات ناسیونالیستی خود را کنترل کنیم. کسانی که مکتب ایرانی را مطرح کردند چطور می خواهند با مصر و دیگر کشورها تعامل کنند؟!!! این یک خیانت به پیام های اصیل انقلاب اسلامی است.
  • کلباز IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    44 3
    بالاخره کسی پیدا شد که بفهمد منظور مخالفین مکتب ایرانی چه بوده است .
  • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    46 4
    اين يكي مورد حق با اقاي معتضد ولي نبايد از اسم ايران ويا اسلام سو استفاده بشه ما به ايراني بودنمان افتخار ميكنيم و براش جونمونم ميديم
  • پیروز ابولولو IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    77 5
    چه عجب ! اقای معتضد از کندو کاو در پستوهای سلطنت پهلوی بیرون آمدند و فرصت کردند راجع به عظمت ایران صحبت کنند.؟ ! اقای معتضد مردم توقع این صحبتها و دفاع از ایران را از شما دارند نه اینکه در تلوزیون اعلام کنید که :خاله جان شاه چطوری با شوهرش حرف میزد! و در فلان مهمانی چطور غذا خورد و چه پوشیده بود !
  • مهدی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    33 7
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • صابر IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    59 11
    درود به شرفت جناب معتضد. متاسفانه آقایان نسنجیده حرف می زنند بدون اینکه واقعا بفهمند حرفهایشان ممکن است چه عواقبی داشته باشد.
  • یحیی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    51 12
    درود بر آقای معتضد. حرف دل ما رو زدی
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    21 12
    واقعا براتون متاسفم هیچ وقت نظرات منو نمیذارید هیچکدوم تابحال توهین آمیز نبوده شما طرفدار جریان انحرافی هستید
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    54 5
    چرا هر چیزی را هدفدار تیتر می‌کنید؟خسرو معتضد تاریخ می‌داند و حرفهای درستی زده حالا این حرفها را آقای مشایی هم زده که هیچ ایرادی ندارد؟می‌خواهید ایران و ایرانی گری را فدای چه چیزی کنید؟ما مسلمانیم و شیعه و ایرانی و به همه هم عشق می‌ورزیم خدا گفته که ما ملتها را در قبیله ها و دسته ها قرار داده ایم که بهتر شناخته شوید آیا این را قبول ندارید؟چرا هر چیزی را با سیاست قاطی می‌کنید؟ممکن است معتضد به هر سویی گرایش داشته باشد اما این حرفها را به درستی زده وباید عالمانه نگاه کرد.
  • امین IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    0 0
    واقعا حرفهای منطقی و زیبایی بود. خدمت آقای معتضد عرض کنم که کم نیستند کسانی که با ایران و ایرانی مشکل دارند اما عماد افروغ نه، اتفاقا طرز تفکر این دوستان میانه رو دور از این فرمایشات شما نیست. کسی در ادبیات سیاسی امروز با جریان انحرافی و اصطلاح "مکتب ایرانی" مخالفت میکنه، لزوما مخالف مکتب ایرانی نیست، مخالفت با اینها یعنی ابراز مخالفتی که شش سال است در گلوی بعضی دوستان به دلایلی گیر کرده بود.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    21 6
    حرف ايشان واقعا به جاست.
  • ایران IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    17 2
    چو زین خواب خفته به پا خیزم....
  • شاغلام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    7 50
    آقی معتضد کسی با ایرانی بودن خودش مخالفتی نداره بلکه اونچه درده اینه که اون بسیجی که زمان جنگ با سربند یا زهرا به شهادت می رسید 13 سال بیشتر نداشت واگر می خواست با آن سن کم و بدن نحیفش می جنگید و اعتقادش آتش و آتشکده باشه هیچوقت سربلند نبود بسیجی با آرمان اسلام از مکتب و ایران خودش دفاع کرده و می کند تا هم اسلام بماند و هم ایارن نه اینکه مکتبش باشد اما دینش آتش پرستی و انچه ایران مارا 2500 سال شاه و شاه بازی اسیر کرد اسلام نبود بلکه پاپیون و کراوات و ..... بود که من فکر نکنم شما زا آن مبرا باشید خبر انلاین عزیز مطلب من راه هم پخش کن ممنون
  • حمزه US ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    35 2
    من کلا میانه ی خوبی با تحلیلهای آقای معتضد ندارم ولی در این مورد خاص بسیار سپاسگذارم از ایشان مخصوص در جواب قرص و محکمی که به یامین پور دادند...افرادیکه خود را یکه تاز میدان میدانند و فکر می کنند فقط حرف خوشان درست است.
  • علی ذوالقدری CA ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    2 6
    رسانه ای کردن مباحث حساسیتزای ایران و اسلام در شرایط فعلی روزگارما امری نابجاست . دوستان بخود بیائیم ، به اطراف بنگریم و داشته های ارزشمند تاریخ انقلابمانرا هماره پاس بداریم . صدور برهان نهائی به عهده تاریخ است .
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    0 4
    آقای معتضد خاک به خودی خود ارزشی ندارد،انچه خاک را ارزشمند می کند افرادی است که در آن زندگی می کند.شما اصالت بخشی به چیزی می کنید که به خودی خود بی ارزش است.ضمن اینکه آنچه باعث پیوند بین افراد ساکن در این سرزمین کرده،نه آنچیزی است که از آن به عنوان خاک و تمدن نام می برید.این خاک بسیار دست به دست شده،بین افراد و لشگرهای مختلف.اگر الان علاقه برای اسلام است،به خاطر علقه هایی است که از وجود این مذهب بین مردم بجود آمده است.والا اکثر مردم سامن در این مرزهای جغرافیایی فارسی نمیداند،زبانش فارسی نیست،پارس هم نیست،با تعریف ایرانیت شما هم مشکل دارد،پس از این نظر به ناسیونالیسم نژآدی و انگاره های مبتنی بر ایران باستان شما اعتقادی ندارد،و پیوندهای و وفاداری اش به اجتماع فرهنگی امروزبخاطراعتقادات مذهبی اس
  • ارسلان IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    5 0
    درود بر تمام کسانی که باتمام وجود از کشورشان در تمام ضمینه ها(نظامی وغیرنظامی) حمایت میکنند