۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰

تهران امروز نوشت:

این بار نوبت اصفهانی‌ها بود که بعد از این همه هشدار و اطلاع‌رسانی باز هم قربانی این شبکه‌های هرمی شوند. روز گذشته 15 سر شاخه اصلی شرکت‌های هرمی در عملیات سحرگاهی کارآگاهان پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند.
اواخر سال 88 بود که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ماموریت کنترل قطعی شرکت‌های هرمی به دلیل توسعه تهدیدآمیز این پدیده به وزارت اطلاعات محول شد و فعالیت شرکت‎های هرمی جنبه امنیتی پیدا کرد. سالی که خبر عجیب دیگری هم در روزنامه ایران تیتر یک شد و از قانونی شدن سیستم گلدکوئست در ایران خبر دادند!
در آخرین روز اردیبهشت سال 1389 عملیات بزرگ ماموران این وزارتخانه برای پایین کشیدن کرکره این شرکت‎ها آغاز شد. با شروع عملیات «انهدام بزرگ» نسخه 410 دفتر هرمی و 6400 نفر در تهران و در نصف روز پیچده شد. این عملیات بعد از ساماندهی هزار و 200 گزارش مردمی انجام شد.
حالا همه در ادارات دولتی و خصوصی، تشکل‌های نظامی و غیرنظامی و بین زنان و مردان ایرانی متوجه شده بودند که همه این کارها و وعده‌های شرکت‌های هرمی خیالی باطل و کابوسی طولانی بود. وقتی ماموران این وزارتخانه و پلیس آگاهی در جریان فعالیت گسترده تعدادی از سرشاخه‌های شبکه هرمی گلدکوئست در اینترنت قرار گرفتند، این بار آنها فعالیتهای خود را به شهر‌های دیگر منتقل کردند. با ردیابی‌های تخصصی مشخص شد تعدادی از سرشاخه‌های شرکتهای هرمی در اصفهان فعالیت مخفیانه‌ای را آغاز کرده‌اند و پس از جذب و اغفال طعمه‌های خود در استانهای دیگر آنها را از طریق اینترنت به این شهر می‌کشانند.
ماموران پلیس آگاهی و سربازان گمنام امام زمان(عج) پس از سه ماه کارهای اطلاعاتی سرانجام 15 دفتر سرشاخه‌های شرکتهای هرمی را در اصفهان شناسایی کرده و آنها را زیر نظر گرفتند. با تکمیل فاز تحقیقات اطلاعاتی ماموران اواخر هفته گذشته در عملیاتی سحرگاهی و همزمان سراغ سرشاخه‌های این شرکت در 15 منطقه اصفهان رفته و آنها را دستگیر کردند.
سرهنگ حسین حسین زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان در تشریح این عملیات می‌گوید: «این عملیات که به طور همزمان اجرا شد ضربه محکمی به شرکت گلدکوئست وارد کرد. ماموران پلیس آگاهی و سربازان گمنام امام زمان(عج) در این عملیات‌ها 115 نفر را دستگیر کردند که 25 نفر آنها از سرشاخه‌ها و اعضای اصلی شرکتهای هرمی بودند.»


کاش یک ویلا در جزیره نخل داشتم!

تحقیقات از دستگیرشدگان نشان می‌دهد 90 درصد آنها بومی استان نبوده و از استانهای بوشهر، بندرعباس،خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و... به اصفهان آماده بودند. میانگین سنی متهمان 25 سال و سطح سواد آنها سیکل تا فوق دیپلم است. سرشاخه‌ها آنها را در اینترنت فریب داده و به بهانه سود کلان به دفاتر خود در اصفهان کشانده بودند. در جیب اغلب
دستگیر شدند فهرستی از آرزوهایشان وجود داشت. یکی از زیرشاخه‌ها در فهرست خود آرزو کرده بود که یک ویلای 600 متری در جزیره نخل امارات داشته باشد.همچنین مغازه‌ای 150 میلیونی برای برادرش و یک خودرو گران‌قیمت برای پدرش بخرد.
سرهنگ حسین زاده‌در‌ادامه‌حرف‌هایش‌می‌گوید: سر شاخه‌ها‌در هر آپارتمان بین 15 تا 30 نفر را نگهداری کرده و از هر کدام از آنها بین دو تا 10 میلیون تومان گرفته بودند. سر آفیس‌ها همچنین لباس شیک و خودروهای گران‌قیمت داشته و ادعا می‌کردند با سرمایه‌گذاری در گلدکوئست به اینجا رسیده‌اند.
اغلب سرشاخه‌ها پیش از این نیز به اتهام فعالیت در شرکتهای هرمی دستگیر شده اما پس از آزادی با قرار وثیقه دوباره فعالیت خود را از سر گرفته بودند. حسابهای سر شاخه‌ها با دستور قضایی مسدود شده و در حال بررسی و شناسایی حسابهای آنها در خارج از کشور هستیم. پس از توجیه زیر شاخه‌ها و اطلاع آنها درباره نحوه کلاهبرداری سرآفیس‌ها، شاهد شکایت آنها از بالا دستی‌های خود بودیم.»


سود؛ فقط 2 درصد

شیوه شرکت‌های هرمی‌ برای خیلی‌ها نخ‌نما شده اما هنوز عده‌ای باور ندارند که با این کار به سود سرشاری نمی‌رسند: نتایج یک تحقیقات علمی نشان می‌دهد در فعالیت‌های هرمی تنها 2 درصد سود میلیونی می‌بردند. 6 درصد پول خود را با سود کم دریافت می‌کنند و 92 درصد دیگر متضرر می‌شوند.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیدا IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    4 0
    مطمئنید که هرمی ها زیر تیغ اند؟ همین چند روز گذشته در و دیوار شهر اصفهان پر از تبلیغات "بازاریابی شبکه ای قانونی" شده است.