۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴

یک کارشناس شبه قاره معتقد است: تا زمانی که قانون نتواند خانواده را زیر پوشش قدرتمند خود قرار دهد قوانین و فرامین از اعتبار اجرائی لازم برخوردار نخواهند بود.

رحمان بختیاری، کارشناس شبه قاره در یادداشتی اختصاصی برای خبرآنلاین در خصوص پیامدهای اجتماعی روی کار آمدن طالبان و قدرت گیری آنها می نویسد: شورای علماء، دولت و مراجع قضائی و قانونی در حال حاضر و با تفکراتی که در جامعه حکمفرماست فاقد توانائی لازم برای برخورد با این معضل می باشند. دولت افغانستان ممکن است بتواند بصورت موردی با آن برخورد نماید اما تعصبات غلط یا درست حاکم بر جامعه، اجرای قانون و آوردن آن در مسیر صحیح را غیر ممکن می سازد. لذا تا زمانی که قانون نتواند خانواده را زیر پوشش قدرتمند خود قرار دهد تا زنان در صورت مورد ظلم قرار گرفتن، جائی را برای مراجعه بدان داشته باشند و خانوادها از ترسِ مورد تهمت و بدنامی قرار گرفتن از پذیرش مجدد دختران تحت ستم خود در صورت قهر و فرار از خانه معذور باشند .... قوانین و فرامینی که بر روی کاغذ نگاشته می شوند از اعتبار اجرائی لازم برخوردار نخواهند بود. شاید تنها راه مقابله با این گونه پدیده ها، انجام کارهای فرهنگی، بالا رفتن سطح سواد و آموزش های دینی و آشنا شدن با آموزه های پرصلابت و بسیار غنی اسلام ناب محمدی باشد.

بختیاری در ادامه ضمن اشاره به وحشت حاکم در جامعه زنان افغانستان در خصوص قدرت یابی مجدد طالبان می نویسد: بسیاری از زنان افغان هنوز پس از گذشت 10 سال از حکومت طالبان از پوشش ابداعی آنان استفاده می نمایند و در بسیاری از نقاط این کشور خانواده های بسیاری هستند که از ترس طالبان دختران خود را از فرستادن به مکاتب و مدارس باز داشته اند وهنوز خانواده های بیشماری هستند که بر اساس تعصبات قدیمی دختر را از اعضاء رسمی خانواده خود نمی دانند و به عبارت دیگر در مقابل این سئوال که چند فرزند دارد، تنها تعداد فرزندان پسر را به شما می گوید !! هم اکنون نیز طالبان در مناطقی از افغانستان که از نفوذ نسبی برخوردار می باشند به شیوه های مختلف اخطار می دهند که زنان از بیرون آمدن از خانه و کار در ادارات خودداری نمایند،وچون معتقدند دیدن صورت زنان موجب فساد در جامعه می شود لازم است تا از حجاب ابداعی آنان استفاده گردد و پاشیدن اسید به دختران دانش آموز از مصادیق بارز مخالفت صاحبان این تفکر بر علیه سواد آموزان دختر می باشد.

متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید
 

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =