پایان هر ترم در مدرسه دولتی یعنی شروع یک جدال؛ یک طرف ولّی دانشآموز و یک طرف مدیر مدرسه، در میانه میدان هم کارنامه و دانشآموزان نگران. امسال هم در بسیاری از مدارس دولتی کارنامه دانشآموزان به این شرط به والدین داده میشود که آنها دست به جیب شوند و به نام «مشارکتهای مردمی» پولی به مدیران بدهند.
والدین اسم این مبالغ را پولهای «اجباری» گذاشتهاند ولی مدیران آن را چیزی جز وظیفه در قبال مدرسه و مخارجش نمیدانند؛ در این میان اما مدیران عالیرتبه وزارت آموزش و پرورش نام «تخلف» را برای آن بیشتر میپسندند.
موضع رسمی وزارت آموزش و پرورش چه وقتی از زبان شخص وزیر بیان میشود و چه زمانی که مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت آن را تشریح میکند، بسیار مردمپسند است. به گفته حمیدرضا حاجیبابایی و قاسم مستقیم، دریافت پول از والدین به بهانههای مختلف بویژه هنگام دریافت کارنامه تخلف است، به همین علت با هر مدیری که دست به چنین کاری بزند بشدت برخورد میشود.
منظور این دو مقام مسوول از برخورد ، همان توبیخ است یعنی واژهای که به مذاق هیچ مدیری خوش نمیآید و البته همان واژهای که مردم دیگر باورش نمیکنند. خرداد ماه امسال مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با تاکیدی دوباره بر موضع وزارتخانه متبوعش از مردم خواست به محض مشاهده دریافت پول در قبال تحویل کارنامه، این موضوع را به ستاد مرکزی نظارت بر ثبتنام اعلام کنند. بعد از این اعلام، والدین زیادی به این ستاد مراجعه کردند یا با آن تماس گرفتند، اما گویا روند رسیدگی به شکایات در این ستاد آنقدر کُند است که بسیاری از شکات را ناامید میکند.
مدیران : چاره ای جز گرفتن پول نداریم
شاید حرف مدیرانی را که از گرفتن پول آن هم به اجبار از والدین دفاع میکنند فقط مدیران مدارس دولتی بفهمند؛ آنهایی که گرفتن پول را تنها ابزار گشتن چرخ مدارس میدانند و توبیخ مدیر برای گرفتن پول را بدترین تصمیم.
دیروز خبرگزاری مهر صحبتهای مدیر یکی از مدارس منطقه 2 تهران را منتشر کرد که از خرج کردن پولهای آنچنانی برای دانشآموزان و ناخنخشکی برای کمک مالی به مدرسه گلایه داشت. این مدیر که میگوید برخی مواقع هزینههای مدرسه را از حقوقش پرداخت میکند و وقتی سرانهها به حساب مدرسه واریز شد پولهای خرج کرده را از آن برمیدارد، معتقد است به جای تهدید مدیران به توبیخ، مفهوم کمک به مدرسه باید فرهنگسازی شود.
البته دریافت وجه از والدین حتی گرو نگهداشتن کارنامهها زمانی که بدانیم مدارس با چه تنگناهای مالی مواجهاند زیاد هم غیرمنطقی به نظر نمیرسد، اما مشکل وقتی شروع میشود که مقامات عالی آموزش و پرورش از یک سو برای افزایش سرانه مدارس تلاشی نمیکنند و از سوی دیگر دریافت وجه از والدین را تخلف میدانند و برای مردم حق اعتراض قائل میشوند.برای همین است که کارشناسان آموزشی معتقدند آموزش و پرورش به جای دنبال کردن سیاست یک بام و دو هوای فعلی باید راهحلی را بیابد که هم مشکل مدارس حل شود و هم والدین با پرداخت پولهای ناخواسته مواجه نشوند.
47301
نظر شما