علی رنجبران: همچنان که معلمهای شهر شیکاگو در ایالات متحده آمریکا در اعتراض و اعتصاب به سر میبرند، بحثی جدی در مورد تغییر ساعات آموزشی در این کشور به راه افتاده است. بحثی که میگوید یا باید ساعتهای آموزشی روزانه را اضافه کرد یا بچهها باید روزهای بیشتری را در سال به مدرسه بروند.
اریکا پاتال، پژوهشگر روانشناسی آموزشی از دانشگاه آستین در تگزاس میگوید: «یکی از دلایل تداوم این بحث قدیمی این است که طرفداران هر دو پیشنهاد، شواهدی کمّی در اختیار دارند که از آنها پشتیبانی میکند.»
دو سال قبل پاتال و و همکارانش اقدام به تجزیه و تحلیل سیستماتیک در مورد این مسئله کردند. اما آنها فقط 15 مطالعه با استفاده از دادههای واقعی یافتند که به بررسی نحوه طولانیتر کردن زمان آموزش پرداخته بود و نشان میداد کدام روش بازدهی آموزشی بهتری دارد. اما همین 15 مورد هم آنقدر با یکدیگر متفاوت بودند که مقایسه آنها با هم امکان پذیر نبود. در نهایت او نتیجه گرفت که اضافه کردن روزهای آموزشی در سال اثر منفی ندارد، مخصوصا برای آنهایی که به منابع آموزشی و کمک آموزشی کمتری در روزهای تعطیل دسترسی دارند مفید خواهد بود.
پاتال میگوید: «اما وقتی اعتصاب شیکاگو به راه افتاد، من تماسهایی از هر دو گروه داشتم که از مقاله من برای اثبات ادعایشان استفاده میکردند و دلیلش هم این بود که مطلب من خیلی دو پهلو است. حقیقت این است که ما نمیتوانیم واقعا اظهار نظر کنیم که بهتر است ساعتهای آموزشی اضافه شوند یا روزهای تحصیلی، چون هیچ تحقیق خوبی در این زمینه انجام نشده است. بنا بر این بیشتر گفتگوها در این مورد بحثهای نظری بر اساس عقاید شخصی است.»
تعداد روزهای سال و ساعتهای تحصیلی در ایالات متحده بسته به ایالت و حتی منطقه متفاوت است؛ اما به طور متوسط 180 روز تحصیلی در سال و 6.5 ساعت در هر روز را شامل میشود. این مسئله از سال 1920/1299 که قانون مدرسه در این کشور اجباری شد رعایت میشود. اما این تقویم قدیمی در حقیقت برای وفق دادن زمان آن با ساعتهای کاری کارخانهها و مزارع تدوین شده است. جنیفر دیویس، رئیس مرکز ملی زمان آموزشی که برای افزایش این زمان مبارزه میکند، چنین عقیدهای دارد و میگوید: «دیگر نمیشود به تقویمی آموزشی اتکا کرد که یک ملت کشاورز در سالها قبل تهیه کردهاند. آنها در پایان روز به فرزندانشان برای کار در خانه احتیاج داشتند، اما حالا دیگر این طور نیست.» او فکر میکند این بچهها با زمان کمی که در مدرسه میگذرانند، نمیتوانند برای رقابت در اقتصاد قرن 21 آماده شوند. بنا بر این به نظر میرسد بیشتر منتقدان سیستم فعلی بر روی این که باید به زمان آموزشی اضافه شود اتفاق نظر دارند.
اما برخی طرفدار اضافه شدن ساعات آموزشی در طول روز هستند. آنها میگویند این افزایش به صمیمیتر شدن رابطه دانشآموز و معلم منجر میشود و فرصتهای بیشتری برای یادگیری در اختیار دانشآموزان میگذارد. اما در مقابل مخالفان میگویند اضافه شدن ساعتها میتواند باعث تشدید خستگی بیشتر در طول روز شده و بازده آموزشی را پایین بیاورد. همینطور آنها میگویند این کار زمانی برای فعالیتهای فوقبرنامه و یادگیری غیر رسمی در خارج ساعت مدرسه باقی نمیگذارد.
از سوی دیگر شکاف اجتماعی و اقتصادی هم بین طرفداران دو سمت ماجرا وجود دارد. والدین طبقه متوسط و آنهایی که منابع مالی ضعیفتری دارند، میخواهند فرزندانشان زمان بیشتری را در مدرسه بگذرانند؛ اما والدین متمولتر این طور نیستند. تحقیقات محدود هم به این شکاف دامن میزند. مثال همه بچهها در طول تابستان ریاضی را فراموش میکنند و با مشکلاتی در خواندن و نوشتن به مدرسه باز میگردند. اما بیشتر تحقیقاتی که از طولانیتر شدن زمان آموزشی حمایت میکند، در مناطقی انجام شده که از نظر مالی وضع چندان خوبی نداشته است. اما با توجه به شکاف اجتماعی و اقتصادی، پاتال میگوید بهتر است به پدران و مادران اجازه دهیم بین دو گزینه زمان کمتر و بیشتر حق انتخاب داشته باشند.
با این همه بیشتر افراد خبره آموزشی همعقیدهاند که اگر از زمان بیشتر به درستی استفاده شود، بهتر خواهد بود. به نظر میرسد به هر حال زمان آموزشی در این مدارس افزایش خواهد یافت، حالا چه به صورت اضافه شدن روزهایی در سال یا چه به صورت اضافه شدن ساعتی در روز. شاید هم این اتفاق به صورت ترکیبی از هر دو روش رخ دهد.
شایان ذکر است که بحثهای مربوط به سیستم آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان نیز به راه افتاده است. برای مثال همه کودکان کره جنوبی مجبورند حداقل 200 روز از سال و هر روز 7 ساعت را در مدرسه بگذرانند. در ایران اما زمان تحصیلی که در آن دانشآموزان تحت آموزش قرار میگیرند، بدون محاسبه زمانهای امتحانات، تعطیلات نوروزی، تعطیلات امتحانات نوبت اول و همینطور دو روز تعطیلی در هفته به 150 روز میرسد و به طور متوسط روزی 6 ساعت را در مدرسه میگذرانند.
در حال حاضر بحثهایی جدی بر سر اضافه کردن زمان آموزشی کودکان در مدارس آمریکا به جریان افتاده است. این اقدام موافقان و مخالفانی جدی دارد و البته هر گروه استدلال خودشان را دارند.
کد خبر 244799
نظر شما