قیمت خودرو می بایست از حول و حوش فروردین امسال به روز می شد چون طبق قانون شورای رقابت در شرایط تورم سنگین خودروساز می تواند هر سه ماه یا شش ماه یکبار اعداد و ارقام حسابرسی شده خود را اعلام و قیمت ها ی خود را بروز کند.
کار محاسباتی را سازمان حمایت از مصرف کنندگان انجام می دهد و بعد شورای رقابت آنرا چک می کند و قیمت را اعلام می کند .اخیرا و با مصوبه ای که شش ماه پیش دادند شورای رقابت اززیر بار مسئولیت اعلام قیمت طفره رفت ولی نظارت و قوانین مربوطه این شورا به قوت خود باقی است.
ما الان در مورد همه خودروها صحبت نمی کنیم و خودروسازانی مثل مدیران خودرو ویا کرمان موتور دراین مدت به تدریج افزایش قیمت داده اند و ایران خودرو سایپا چون تو سری خور بوده اند زورشان نرسیده که قیمت ها را بالا ببرند.
الان این خودروسازها بخاطر اینکه خط تولید شان متوقف نشود به اصلاح قیمت پرداخته اند چون پول ندارند و مرز ورشکستگی را در نوردیده اند که دیگر نمی توانند ادامه حیات دهند ودولت مجبور است زیر بار این موضوع برود و قانون را اجرا کند.
متاسفانه دولتی ها و مجلسی ها عادت دارند که بجای اینکه مسئولیت به عهده گیرند اگر بینند صدای مردم خیلی در آمد قیافه اپوزوسیون به خود بگیرند و بگویند ما مخالف بودیم در حالی که قا نون را دارند اجرا می کنند.
قیمت یکسری از خودروها که عمده تولید خودروسازان ما بوده اند مربوط به شهریور ۱۴۰۱ است که دلار ۲۸ هزار تومان بوده است .در طی سال ۱۴۰۳ دلار بالای ۴۵ هزار تومان بوده است و نرخ تورم نیز در این ۱۸ماه نزدیک به ۵۰ درصد بوده است و خودروسازان ۳۰ درصد افزایش قیمت داده اند .اگر چه عدد ۳۰ عدد درشتی است ولی در قبال آن عدد تورم هم درشت است.
خودروسازان چاره ای جز افزایش قیمت نداشتند و بین مرگ و زندگی باید انتخاب می کردند.قیمت به لحاظ کاهش ارزش ریال بالا رفته است و نیاز است.اگر ایران خودرو و سایپا زمین بخوردند فاجعه ای که رخ می دهد خیلی سنگین تر از فاجعه صنعت خودرو است و ۶۰۰ قطعه ساز بزرگ و کوچک از بین می روند و این اتفاق در حالی می افتد که حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند و در این صورت بانک ها نیز آسیب می بینند و در اقتصاد دچار انفجار خواهد شد.
ما داریم در مورد مرگ یک صنعت داخلی صحبت می کنیم و به مونتاژ کاران شرکت های بخش خصوصی که طی دو سال گذشته بالای ۱۰۰ درصد رشد داشته اند کاری نداریم.از ۹ دهک جامعه شاید ۴ تا ۵ دهک بتوانند خودروی ایران خودرو وسایپا را بخرند و خرید خودروی مونتاژکاران برای بیشتر مردم دست نیافتنی شده. در مجموع دلیلی وجود ندارد که دو شرکت به این عظمت حدود ۷ سال تولید زیان کنند که این می تواند ناشی از تغییر پیاپی مدیران این دو خودروساز باشد .
کارشناس صنعت خودرو
۲۱۲
نظر شما