در میزگرد بررسی قانون جدید مجازات اسلامی به نوآوریهای آن اشاره شد.

در ماده 90 قانون مجازات اسلامی آمده است در جرائم موجب حد یا قصاص هرگاه افراد بالغ کمتر از 18 سال ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد حسب مورد با توجه به سن آنها مجازات می شوند و دادگاه باید از پزشکی قانونی کمک بگیرد.

منصور مقاره‌عابد، رییس اسبق کانون اصلاح و تربیت و فعال حقوق کودکان و نوجوانان در میزگرد بررسی قانون جدید مجازات اسلامی گفت: "در این قانون سن مسئولیت کیفری تدریجی شده است چون طبق قانون قبلی سن بلوغ مهم بود یعنی دفعی بود اما اکنون برای کودکان زیر 15 سال تصمیم گیری قاضی مهم است یعنی حکم نمی دهد. همچنین به جنسیت هم توجه نشده است و دختر و پسر را با هم در برمی گیرد. از همه مهمتر اینکه ملاک سن شمسی است نه قمری. "

او گفت: "در کنوانسیون حقوق کودک کمال عقلی شرط اجرای حکم برای کودکان و اطفال بود .چون دوران 15 تا 18 سال دوران بحران است و باید به این موضوع توجه شود و برای اجرای حکم باید اهلیت جزایی را در نظر گرفت. فلسفه این ماده این است که زیر 18 سال حکم قصاص نداریم."

به گفته عابد موارد جدید معافیت از کیفر و تعلیق صدور حکم مجازات در برخی جرائم، نظام نیمه آزادی محکومان به زندان و مجازات جایگزین زندان از جمله نوآوری های مهم دیگر لایحه جدید قانون مجازات اسلامی است.

مشروح کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    3 5
    بدترین قانونیه که تا حالا تصویب شده, این قانون باعث گسترش شدید قتل و جرم و فساد تو این رده سنی خواهد شد, البته اگر بمونه تا سن 18 و بعد اعدام بشه عالیه
  • بدون نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    0 3
    متاسفم برای خوشایند غربیها یا به تقلید آنها از قوانین اسلام عدول می کنیم
  • کاوه IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    3 0
    به نظر من قانون درستی هست و از تصویب این قانون به عنوان یک ایرانی تشکر می کنم. اگر کسی در زمان نوجوانی و اوج زمان غلبه احساس به عقل و زیر سن بلوغ قتلی رو مرتکب شده درست نیست صبر کنند به سن قانونی برسه بعد مجازاتش کنند. مجازات باید مناسب با سن شخص و موقعیت عقلی و روحی شخص باشه