ایسنا نوشت:

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشستی خبری با بیان این‌که «انتخابات پیش رو از جهات مختلف حساسیت ویژه دارد» اظهار کرد: انتخابات پیش رو از حیث ملی دارای اهمیت است، چراکه نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم سالار است و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، مبنایش را بر رای مردم قرار داده است.
دیگر اظهارات وی به شرح زیر است:
* انتخابات این دوره هم مثل گذشته رقابتی است و اصولگرایان و اصلاح طلبان در همه‌ حوزه‌ها کاندیدا دارند. البته ممکن است برخی شخصیت‌های اسم و رسم‌دار اصلاح طلبان وارد معرکه نشده باشند، اما می‌دانیم 300 نفر را برای مجلس شناسایی و آماده کردند که تایید صلاحیت شده‌اند پس نباید چنین تصور شود که اگر اصلاح طلبان می‌گویند با تابلو جلو نمی‌آیند بی‌تابلو هم حضور نخواهند داشت. یعنی ممکن است متشکل نباشند، اما تشکیلات کار خود را کرده است و وارد مجلس خواهند شد و تشکل خود را خواهند داشت.
* بنابراین پیش‌بینی می‌شود اصلاح‌طلبان اقلیت قابل توجهی مثل مجلس هشتم را در اختیار داشته باشند.
*آنچه اهمیت داشت این بود که در این انتخابات شاهد حضور کاندیدای اصلاح‌طلب باشیم که سلیقه حامیان اصلاح‌طلب هم پاسخ داده شود، اما این‌که اقلیت مجلس با اصلاح طلبان خواهد بود به سهم آن‌ها از حمایت مردمی در کل کشور و عملکرد آن‌ها در گذشته باز می‌گردد.
*احزاب و گروه‌ها باید سلیقه مردم را شناسایی کرده و خود را با آن تلفیق دهند. شعارهای اصولگرایان احیای مجدد آرمان‌های انقلاب و امام بود و در نتیجه مردم از آن استقبال کردند و تصور ما این است که در انتخابات مجلس نهم نیز همین طور خواهد شد.
 تاثیر تعدد لیست‌ها در صف مشارکت مردم
*اگر لیست‌ها متعدد باشند برای مردم سردرگمی به وجود می‌آید و طرح مشارکت را کاهش می‌دهد و این احتمال‌ وجود دارد که افرادی که در لیست‌های مشترک حضور دارند، آرای بیشتری بیاورند و دیگران کمتر. یا این‌که اصلاح طلبان رای آورند و حتی این احتمال وجود دارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود که در این صورت مشارکت مردم کاهش می‌یابد.
* در شرایط فعلی با توجه به لیست‌های متعدد اصولگرایان این احتمال هم وجود دارد که سلایق مختلف در تهران برای رای خود مجال جدید پیدا کنند و امیدواریم در نتیجه‌ آن سطح بالای مشارکت را داشته باشیم.
*عملکرد مجلس هشتم در مقایسه با مجالس قبلی در قانون‌گذاری خوب بوده است چراکه شاهد تصویب قانون برنامه‌ پنجم بودیم که بسیار بهتر از قانون برنامه چهارم تصویب شد.
 
همچنین فارس به نقل از سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس نوشت: با توجه به تشتتی که در بین اصولگرایان وجود دارد، ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان شرایط ما را برای پیروزی فراهم خواهد کرد.
 داریوش قنبری نماینده مردم ایلام و سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانه کارگر و حزب مردم سالاری لیست انتخاباتی ارائه خواهند کرد، گفت که از لیست جبهه مردم سالاری بی‌اطلاع است.
اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
* در صورت تغییر و تحول در چگونگی ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود،.
*متاسفانه اصلاح‌طلبان برای برخی حوزه‌های انتخابیه کاندیدا ندارند. 
* با توجه به تشتتی که بین اصولگرایان وجود دارد، ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان شرایط ما را برای پیروزی فراهم خواهد کرد.
* متاسفانه فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده است و احساس می‌شود که فضای انتخابات مقداری سرد است. امیدواریم در روزهای آینده فضای کشور انتخاباتی شود تا شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات باشیم.
 

/29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =