به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر «یوسف اکبری» رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین، با اعلام این خبر اظهار کرد: مزاحمتهای تلفنی به شکل جدی عملکرد اورژانس را مختل کرده و میتواند منجر به تأخیر در رسیدگی به بیماران واقعی شود که این امر گاهی پیامدهای جبرانناپذیری در پی دارد.
اکبری افزود: بخش قابل توجهی از زمان و منابع اورژانس صرف پاسخ به تماسهای غیرضروری یا نادرست میشود که نیازمند آگاهیبخشی عمومی و اقدامات پیشگیرانه می باشد.
وی بیان کرد: در هشت ماه نخست سال جاری، مرکز اورژانس پیشبیمارستانی استان قزوین بیش از ۱۹۱هزار تماس تلفنی دریافت کرده که از این تعداد، ۸هزار و ۴۷۰تماس بهعنوان مزاحمت تلفنی شناسایی شده است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین عنوان کرد: اورژانس استان با ۵۲پایگاه، یک فروند بالگرد و چندین دستگاه امدادی، بهصورت ۲۴ ساعته مشغول خدماترسانی می باشد.
اکبری از شهروندان خواست تا با احترام به خدمات اورژانس، تنها در شرایط ضروری با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.
این مسئول خاطرنشان کرد: فقط یک شهروند با ۲۷۸ مرتبه تماس با اورژانس و ایجاد مزاحمت در یک ماه، باعث اختلال در عملکرد و اعزام اورژانس به ماموریتی دروغین شده است.
وی افزود: این آمار نشاندهنده ضرورت آگاهیبخشی و ارتقای فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی است تا زمان و منابع ارزشمند اورژانس به درستی مدیریت شوند.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی تصریح کرد: اورژانس در حال همکاری با مراجع قانونی، برای شناسایی و برخورد با مزاحمان تلفنی است و برنامههای فرهنگسازی برای کاهش این مشکل در دست اقدام است.
اکبری اظهارکرد: بخشی از مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس پیش بیمارستانی در حد یک تماس تلفنی معمولی میماند، بخشی دیگر، به اعلام نشانی نادرست و اعزام آمبولانس و تکنسینهای اورژانس به نشانی مربوطه، ختم میشود.
وی ادامه داد: مورد دوم بسیار خطرناکتر از مورد اول است، زیرا مشغول و منحرف کردن آمبولانس و نیروهای اورژانس در لحظه میتواند، منجر به ممانعت از خدمات رسانی مهم به یک مصدوم یا بیمار واقعی شود.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث قزوین افزود: بخشی از این مزاحمتها منجر به مشغول کردن خط تلفنی اورژانس و در نتیجه جلوگیری از تماس فرد مصدوم یا بیمار یا مددجو میشود؛ مواردی نیز وجود دارد که به هتک حرمت اپراتور اورژانس یا فرد پاسخگو منجر میشود.
نظر شما