از زمان تاسیس وزارت ورزش، تغییرات زیادی در فدراسیون‌ها ایجاد شده است.

میثم بهرامی / هنوز هم وقتی با افرادی مثل مصطفی هاشمی‌طبا و سعید فائقی صحبت می‌کنی، بزرگ‌ترین دغدغه آن‌ها اختیاراتی است که به وزارت ورزش داده شده تا مسئولان آن بتوانند روسای فدراسیون‌ها را برکنار کنند. مصطفی هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و سعید فائقی معاون وقت او، تلاش زیادی کردند تا دست دولت را از تغییرات فدراسیون‌ها کوتاه کنند. آن‌ها در زمان حضورشان در ورزش، این اختیار را از رئیس سازمان تربیت بدنی سلب کردند که حق برکناری روسای فدراسیون‌ها را داشته باشد، اما محسن مهرعلیزاده رئیس بعدی سازمان تربیت بدنی کاری کرد که دوباره این اختیار به رئیس سازمان تربیت بدنی برگشت. به همین دلیل است که سعید فائقی می‌گوید از بین مهرعلیزاده، علی‌آبادی و سعیدلو، بزرگ‌ترین ظلم را مهرعلیزاده در حق ورزش کرد.
همان کار مهرعلیزاده بود که دوره به دوره منتقل شد و در نهایت به وزارت ورزش رسید تا وزیر ورزش این حق را داشته باشد که رئیس یک فدراسیون را برکنار کند و برای آن فدراسیون، سرپرست در نظر بگیرد؛ سرپرستی که همسو با سیاست‌های وزیر پیش برود.
از زمانی که وزارت ورزش تشکیل شده، فدراسیون‌های زیادی دچار تغییر و تحولات شده‌اند و سران وزارت ورزش، افراد مورد نظرشان را در راس فدراسیون‌ها گذاشته‌اند. البته خود محمد عباسی به عنوان وزیر ورزش از آنجا که سابقه ورزشی چندانی ندارد و فعالیت خاصی در ورزش ایران نداشته، طبیعتا نظر خاصی هم در مورد روسای فدراسیون‌ها ندارد. شاید باید این شایعه که تغییرات فدراسیون‌ها را اطرافیان عباسی رقم می‌زنند، جدی‌تر گرفت و اصلا به چشم شایعه به آن نگاه نکرد.
به هر حال از 12 مرداد 1390 که وزارت ورزش با انتخاب محمد عباسی به عنوان وزیر این وزارتخانه تشکیل شد، تا به حال که کمتر از 7 ماه از تاسیس آن می‌گذرد، تغییرات زیادی در فدراسیون‌های ورزشی ایجاد شده و برخی از تغییرات هم با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده‌اند.
یکی از عجیب‌ترین تغییرات در فدراسیون‌ها، برکناری محمدرضا یزدانی‌خرم از ریاست فدراسیون کشتی بود. یزدانی‌خرم که عملکرد خوبی در کشتی داشت، از نظر فکری با وزیر ورزش هم‌سو نبود و همین باعث شد او را برکنار کنند. برکناری کریم صفایی از ریاست فدراسیون تیر و کمان هم از آن تغییرات عجیب بود که کسی باورش نمی‌کرد. صفایی که به قول خودش فدراسیون را با یک صندلی شکسته تحویل گرفته بود و امروز با یک طبقه در ورزشگاه شیرودی و نزدیک به 5 هکتار زمین در آزادی و 2 زمین ورزش و یک سالن بادی ورزشی تحویل می‌داد، طی 8 سال گذشته فعالیت‌های درخشان زیادی در تیر و کمان انجام داده بود اما به یکباره برکنار شد و جایش را به سرپرست مورد نظر وزارت ورزش داد. البته حمید سجادی معاون ورزشی وزارت ورزش و جوانان گفته بود که صفایی به خاطر تمام شدن دوره 4 ساله ریاستش از فدراسیون جدا شد اما او به این سوال پاسخ نداد که اگر قرار بود تا زمان برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون یک سرپرست برای آن تعیین شود، چرا حکم سرپرستی را برای خود صفایی نزدند؟
از دیگر تغییرات عجیب فدراسیون‌ها، برکناری آیت‌اللهی از ریاست فدراسیون شنا بود. آیت‌اللهی تا قبل از این‌که رئیس فدراسیون شود با انتقادات شدیدی از سوی رسانه‌ها و اهالی شنا مواجه بود، اما در روز انتخابات ریاست این فدراسیون، با تمام آرای مجمع، به عنوان رئیس انتخاب شد و همان جا بود که جامعه ورزش دوباره مطمئن شد روسای فدراسیون‌ها با نظر مستقیم رئیس سازمان تربیت بدنی انتخاب می‌شوند. آیت‌اللهی با حمید سجادی معاون علی سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی و معاون فعلی وزیر ورزش مشکل داشت و بلافاصله پس از رفتن سعیدلو، اولین رئیس فدراسیونی بود که برکنار شد. البته برکناری او از نظر اهالی ورزش اتفاق بدی نبود و خیلی‌ها آن را به فال نیک گرفتند، اما نفس این عمل که رئیس یک فدراسیون فقط به خاطر اختلاف با معاون وزیر برکنار می‌شد، اتفاق خوبی برای ورزش کشور نبود؛ اتفاقی بود که در نهایت منجر به کنار رفتن افرادی نظیر یزدانی‌خرم، کریم صفایی، احمدپناهی و علیرضا امینی شد. گرچه آیت‌اللهی اولین رئیس فدراسیونی بود که توسط وزارت ورزش برکنار شد، اما کریم صفایی آخرین رئیسی نیست که برکنار شده و موج برکناری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
 
جدول تغییرات فدراسیون‌ها از زمان تشکیل وزارت ورزش
فدراسیون
رئیس یا سرپرست برکنار شده
جانشین
تیر و کمان
کریم صفایی
محمد علی شجاعی
شنا
امیرحسین آیت‌اللهی
غلامرضا جعفری
جودو
علیرضا امینی
محمدعلی رستگار
کشتی
محمدرضا یزدانی‌خرم
حجت‌الله خطیب
کاراته
عباس احمدپناهی
محمدصادق فرجی
دوومیدانی
محمدرضا کاظمی آشتیانی
افشین داوری
اسکیت
جمشید وزیری
حلیم بردی شرعی
بدنسازی و پرورش اندام
ناصر پورعلی فرد
محمدرضا کاظمی آشتیانی
 
 
 
 

43 43

کد خبر 200277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =