۰ نفر
۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۷

آیت‌الله سیستانی خواستار مشارکت مردم عراق در انتخابات شد

برآیند موضع‌گیری‌ها و واکنش‌های سیاسی به نظر آیت‌الله سیستانی، نشان می‌دهد که عمده گروه‌ها و احزاب سیاسی با برگزاری انتخابات به صورت فراگیر و بر محور لیست باز موافقند و پذیرفته‌اند که عراقی‌ها در انتخابات سال آینده میلادی بتوانند هم به افراد رأی دهند و هم به احزاب.

بر همین اساس آخرین گزارش‌ها از عراق نشان می‌دهد که این فرایند توانسته نظر آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان این کشور را تا اندازه زیادی تأمین کند و ایشان در آخرین موضع‌گیری خود درباره انتخابات خواستار حضور گسترده مردم شده‌اند. این در حالی است که ثبت‌نام از گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات از صبح روز سه شنبه آغاز شده است و این روند تا بیست و یکم اکتبر یعنی حدود ده روز دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کمیساریای عالی انتخابات عراق296 گروه، حزب و ائتلاف سیاسی را برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده عراق که قرار است16 ژانویه (26 دی) برگزار شود، تأیید کرده است. این کمیساریا از همه گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی عراقی خواسته است که برای تحویل مدارک و ثبت نام در موعد مقرر اقدام کنند.

در این بین قانون انتخابات پارلمانی عراق نیز قرار است به زودی توسط نمایندگان این کشور به تصویب برسد که براساس گمانه‌زنی‌ها و طبق اظهاراتی که شخصیت‌های سیاسی بعمل آورده اند، ماحصل آن برگزاری انتخابات به شیوه باز خواهد بود. این در حالی است که جنجال بر سر تصویب قانون جدید انتخابات خواه به روش اینترنتی و یا دستی همچنان ادامه دارد.

ایاد السامرائی، رئیس پارلمان عراق پیشتر گفته بود که طرح اصلاح قانون انتخابات به روش محرمانه اینترنتی صورت می‌گیرد که با مخالفت شدید معارضین مواجه شد چرا که آنها این روش را راهکاری برای تثبیت گزینه فهرست بسته می‌دانند. چرخش جو سیاسی به نفع لیست باز بسیار محسوس شده است و این موضوع حتی در تصمیم جدید آیت‌الله سیستانی برای درخواست از مردم برای شرکت گسترده در انتخابات لحاظ شده است.

عادل عبدالمهدی معاون رئیس‌جمهور عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان این کشور، بر ضرورت مشارکت هر چه گسترده‌تر مردم عراق در انتخابات پارلمانی تأکید دارد. وی به تأکید آیت‌الله سیستانی بر این موضوع که فضای کلی همسو با فهرست باز در انتخابات پارلمانی است و این فهرست امکان انتخاب نامزد مناسب را به رأی دهنده عراقی می‌دهد، اشاره کرد.

ایسنا به نقل از روزنامه‌ اماراتی البیان، نوشت که عادل عبدالمهدی همچنین بر تمایل مراجع شیعه به ویژه آیت‌الله سیستانی بر مشارکت گسترده‌تر و بهتر مردم عراق در انتخابات پارلمانی تأکید کرده است. از سوی دیگر، حمید مجید موسی یکی از نمایندگان پارلمان عراق، تأکید کرد: احزاب سیاسی عراق هفته آینده جهت تصمیم‌گیری در خصوص کمیسیون انتخابات فعلی نشستی را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های منفی موجود نسبت به عملکرد منفی کمیسیون فعلی بویژه در خصوص انتخابات اخیر شورا‌های استانی در عراق تأکید کرد: در استیضاحی که روز یکشنبه در پارلمان از فرج الحیدری رئیس کمیسیون انتخابات عراق انجام شد، پاسخ‌های قانع کننده‌ای از سوی حیدری مبنی بر تضمین جهت عدم تقلب در انتخابات پارلمانی شنیده نشد.

رضا جواد تقی یکی از نمایندگان مجلس اعلای اسلامی عراق در پارلمان این کشور نیز تأکید کرد: زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق 16 ژانویه است و این زمان برای ما مقدس است که امکان تغییر آن وجود ندارد.

کردها با 5 لیست می‌آیند

در همین حال محمود عثمان عضو فهرست ائتلاف کردستان عراق نیز پیش‌بینی کرد که کرد‌ها در انتخابات پارلمانی آینده با پنج لیست شرکت خواهند کرد.

وی گفت: لیست اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جلال طالبانی، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، لیست تغییر به ریاست نیچیروان بارزانی، لیست اسلام گرایان و لیست انفرادی ترکمن‌ها پنج لیستی هستند که در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد.

وی افزود: مشارکت این پنج لیست هم دارای جنبه‌های مثبت است و هم جنبه‌های منفی زیرا از یک سو موجب می‌شود کرد‌ها به دلیل رقابت موجود بین احزاب مشارکت گسترده‌ای داشته باشند و از سوی دیگر وحدت موضع‌گیری کرد‌ها در انتخابات را از بین می‌برد.

از سوی دیگر، احمد المسعودی سخنگوی گروه صدر که اخیراً گروهش به ائتلاف ملی عراق پیوسته است، اخبار مربوط به درخواست ائتلاف ملی مبنی بر عدم مشارکت عراقی‌های مقیم خارج در انتخابات پارلمانی را رد کرد.

وی در عین حال بر نگرانی ائتلاف ملی عراق نسبت به عدم شفافیت در انتخاباتی که در خارج از عراق برگزار می‌شود تأکید کرد و افزود: در مراسم استیضاح کمیسیون انتخابات در پارلمان برخی نمایندگان از عدم شفافیت در برگزاری انتخابات قبلی در خارج از عراق خبر دادند که این امر ما را نگران ساخته است.

یکی از دغدغه‌های احزاب کرد البته این است که آنها به شدت با برگزاری انتخابات به شیوه لیست باز مخالفند و لیست بسته را ترجیح می‌دهند. در واقع زمانی که علما و مرجعیت شیعه خواستار پیروی از فهرست باز شده‌اند، فراکسیون ائتلاف کردستان به طور علنی از فهرست بسته و یک حوزه انتخاباتی واحد در انتخابات پارلمانی آینده حمایت می‌کند. در چنین شرایطی رئیس پارلمان عراق با تأکید بر اینکه «فهرست باز اعتماد فرد رأی‌دهنده به نامزدها را تقویت می‌کند»، اعلام کرد که بیشتر فراکسیون‌های سیاسی موافق گزینه «فهرست باز» هستند و احتمالاً کردها نیز با این گزینه موافقت خواهند کرد. به گفته ایاد السامرائی، در حالی که کردها پایبند به فهرست بسته هستند، بیشتر فراکسیون‌های سیاسی از گزینه فهرست باز حمایت می‌کنند. وی گفت که در صورت مطرح شدن فهرست باز در پارلمان حزب وی یعنی حزب اسلامی عراق و جبهه التوافق به نفع این گزینه رأی خواهند داد زیرا فهرست باز اعتماد فرد رأی‌دهنده به نامزدها را تقویت می‌کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۲
    0 0
    قانون اساسی عراقی ها خیلی مدرن تر از قانون اساسی ما است. اونها در هر انتخاباتی قانون مربوط به خودش رو تصویب می کنن.