۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱

58 سال پیش( 25 فوریه 1954) شورای فرماندهی انقلاب مصر ژنرال محمد نجیب را از ریاست جمهوری برکنار و جمال عبدالناصر عملاً قدرت را در دست گرفت.

58 سال پیش( 25 فوریه 1954) شورای فرماندهی انقلاب مصر ژنرال محمد نجیب را از ریاست جمهوری برکنار و جمال عبدالناصر عملاً قدرت را در دست گرفت. ناصر در اواخر سال 1949 یک گروه کوچک نظامی سری موسوم به افسران آزاد تشکیل داده بود که هدف آن تسخیر قدرت سیاسی بود. این گروه که تا اوایل دهۀ 1950 تعداد اعضایش به صدها نفر می رسید، عمدتاً از افسران جوان و تازه کار تشکیل شده بودند و اهدافی همچون خلاص شدن از دست پادشاه و اطرافیانش، پایان دادن به امپریالیست انگلیس و استفاده از نیروهای مسلح برای تحقق اهداف ملی را دنبال می کردند.
این گروه سرانجام با در سال 1952 ادارۀ کشور را بدون خونریزی و به سرعت در دست گرفتند. دولت را سرنگون و شورای فرماندهی انقلاب متشکل از هستۀ جنبش افسران آزاد جایگزین آن شد. در عرض چند روز ملک فاروق مجبور به کناره گیری شد. اعضای شورای فرماندهی انقلاب که به علت جوانی از اعتبار خود در برابر مردم مطمئن نبودند، از محمد نجیب یکی از ژنرال های مسن و محبوب ارتش خواستند در مقام نخست وزیر خدمت کند. در ماه ژوئن در مصر حکومت جمهوری اعلام و نجیب ضمن حفظ منصب نخست وزیری، نخستین رییس جمهوری آن شد. اما ستارۀ رییس جمهوری مدت زیادی ندرخشید و طولی نکشید که وی قربانی دسیسه های ناصر در شورای فرماندهی انقلاب شد. در 25 فوریه 1954 شورای فرماندهی انقلاب نجیب را خائن اعلام و وی را برکنار کرد و تا سال 1956 که ناصر در همه پرسی رسماً به عنوان رییس جمهور انتخاب شد، عملاً ادارۀ کشور را در دست داشت. ناصر در نشست سران کشورهای غیرمتعهد در باندونگ اندونزی از وی به عنوان رهبر مصر و جهان عرب تجلیل شد.


*برگرفته از کتاب خاورمیانۀ معاصر نوشتۀ مهران کامروا

 

 49263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    8 1
    همین یارو مبتکر وازه جعلی خلیج ع ر ب ی هم هست.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
    2 3
    البته ارتشبد فردوست در كتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوي حرفهايي تكاندهنده در مورد ريشه و وابستگي هاي ناصر زده !! بد نيست مطالعه بفرماييد...
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    0 1
    واقعا یک آدم چقدر میتونه پست و فرومایه باشه که همچین حرف هایی درمورد چنین رهبر عظیمی بزنه..کسی که در ملی گرایی هم رده با گاندی و نلسون ماندلا شناخته میشه! ملی گرایی همیشه باید پرستیده بشه،چه داخلی چه خارجی