علی پاکزاد: در جدید ترین گزارش مرکز پژهشهای مجلس از وضعیت مصارف لایحه بودجه 91 با اشاره به انکه ارقام واقعی عملکرد بودجه عمرانی در سالهای اخیر تفاوت چندانی نکرده است و بخش عمده ای از ارقامی که تحت عنوان بودجه عمرانی در لایحه گنجانده می شود، تحقق نمی یابد.
در این گزارش مرکز پژوهشهای مجلس عنوان شده دولت با افزایش صوری ارقام بودجه عمرانی دو هدف را دنبال می کند:
اول، فراهم کردن زمینه توافق با دستگاههای اجرایی در مرحله تهیه بوده و نمایندگان در فرایند بررسی و رای به بودجه.
دوم، نشان دادن اهتمام دولت در گسترش فعالیتهای عمرانی و آبادانی کشور.
در ادامه این گزارش آمده است، معمولا به دلیل عدم تحقق منابع و وجود کسری بودجه، دولت از طریق عدم تخصیص بخشی از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بخشی از کسری های موجود در بخش های اجتناب ناپذیر مانند، حقوق و دستمزد،یارانه ها و سایر امور را پوشش می دهد، بنابراین در عمل و در پایان سال دو اتفاق هم می افتد:
اول، بسیاری از طرح های وعده داده شده به دلیل کمبود منابع و عدم تحقق پیش بینی های درآمدی اجرای نخواهد شد.
دوم، طرح هایی با اعتبار ناکافی شروع می شود و به دلیل کمبود اعتبار در طور سالهای بعد بر حجم طرح های نیمه تمام افزوده شود.
مقایسه ارقام مصوب و عملکرد بودجه عمرانی | |||
سال | مصوب (میلیارد تومان) | عملکرد (میلیارد تومان) | تحقق (درصد) |
1384 | 13841 | 11074 | % 80 |
1385 | 17610 | 13813 | % 78 |
1386 | 18444 | 14171 | % 77 |
1387 | 21400 | 20378 | % 95 |
1388 | 28395 | 17410 | % 61 |
1389 | 31690 | 20477 | % 65 |
1390 | 34500 | 15700* | % 46 |
1391 | 38300 | - | - |
منبع: مرکز پژوهشهای مجلس *عملکرد 9 ماهه |
/22231
نظر شما