۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷

سازمان ملل در پرتو نفوذ و سوء استفاده 5 قدرت دارای حق وتو از این نهاد بین المللی اکنون به یک نهاد مزاحم برای ملتهای تحت ستم تبدیل شده و به قول سعدی علیه الرحمه به جای این که "یار شاطر باشد بارخاطر" شده است.

سازمان ملل در پرتو نفوذ وسوء استفاده 5 قدرت دارای حق وتو از این نهاد بین المللی اکنون به یک نهاد مزاحم برای ملتهای تحت ستم تبدیل شده وبه قول سعدی علیه الرحمه به جای این که "یار شاطر باشد بارخاطر" شده است. این نهاد که امتداد هیات ملل متحد است، در سال 1945 و اندکی پس از جنگ دوم جهانی با یک تعریف جدید شکل گرفت و از آن زمان تا کنون تحت سلطه 5 قدرت بزرگ جهان " آمریکا ، فرانسه ، انگلیس ، روسیه و چین قرار دارد. بسیاری از مورخان معاصر اعتقاد دارند که در شکل گیری سازمان ملل با ساز وکار فعلی آن صهیونیستها و لابی یهودی در آمریکا وغرب نقش داشته اند. نخستین بار اصطلاح سازمان ملل را فرانکلین روزولت رئیس جمهوری آمریکا که با لابی یهودی امریکا روابط نزدیکی داشت در جریان برگزاری کنفرانس یالتا در سال 1942 به کار برد . پس از جنگ دوم جهانی و کشته شدن بیش از 61 میلیون انسان، سازمان ملل عملا فعالیت خود را در سال 1945 با هدف خدمت به صلح بشریت ، گسترش روابط بین المللی واحترام به حقوق ملتها آغاز کرد.
در سال 1945 در جریان کنفرانس سانفرانسیسکو، پیش نویس منشور سازمان ملل تدوین شد که در آن "هری ترومن "رئیس جمهوری وقت آمریکا حق وتو را برای 5 کشور بزرگ جهان عملیاتی کرد. این که گفته می شود سازمان ملل با هدف ایجاد ویترینی مشروع برای پیش برد اهداف استعمارگران شکل گرفته سخن پرگزافه ای نیست زیرا همین سازمان ملل در سال 1947 با صدور قطعنامه 181 طرح تقسیم فلسطین بین یهودیان وفلسطینیان رااجرائی کرد. از سال 1946 تا کنون آمریکا 62 قطعنامه صادره از سوی سازمان ملل در مورد فلسطین را وتو کرد ه واین امر نشان میدهد که این نهاد بین المللی توسط صهیونیستها اداره می شود. در سال 1953 تریگولی دبیر کل وقت سازمان ملل اهل نروژ در اعتراض به دخالت لابی یهودی در تصمیمات سازمان ملل از سمت خود استعفا کرد و داگ هامر شولد از سوئد به عنوان دبیر کل جدید انتخاب شد. داگ هامر شولد که مانند سلف خود تریگولی بارها نسبت به دخالت صهیونیستها در مسائل سازمان ملل به آمریکا هشدار داده بود. او سر انجام در سال 1961 زمانی که برای پایان داد به جنگ داخلی کنگو عازم آفریقا بود بر اثر انفجار هواپیمای حامل وی در رودزیای شمالی " زیمبابوه" کشته شد.
گفته می شود به دلیل مواضع ضد صهیونیستی داگ هامرشولد وتلاش برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی بر مبنای قطعنامه های 184 و191 بر اثر انفجار بمب ساعتی که در هواپیمای حامل وی جا سازی شده بود کشته شد. اکنون سازمان ملل و همچنین نهادهای زیر مجموعه این سازمان مانند دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی وآژانس بین المللی انرژی هسته ای به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل جهان تبدیل شده است. در طول یک سال گذشته سازمان ملل بارها تلاش کرده تا قطعنامه ای علیه دولت سوریه تصویب کند در حالی که در برابر کشتار مردم بحرین توسط رژیم آل خلیفه ونیزسرکوب خونین تظاهرات اهالی منطقه الشرقیه عربستان توسط رژیم آل سعود کوچکترین واکنشی از خود نشان نداده .
تجربه نیز نشان داده هر گاه رژیم صهیونیستی به مردم جنوب لبنان ویا مردم فلسطین حمله کرده ، سازمان ملل باصدور بیانیه ای بدون اشاره به جنایات اسرائیل از دولتهای لبنان وفلسطین خواسته تا از خود خویشتنداری نشان دهند. اما اگر جنبش های آزادیبخش فلسطین و لبنان به یک سربازصهیونیستی حمله کنند بلافاصله شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه می دهد واین حمله را بشدت محکوم می کند.
نمونه آن حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به روستای قانا در جنوب لبنان در 18 آوریل سال 1996 بود که طی آن یکصد کودک لبنانی در یک کودکستان بشهادت رسیدند. هنگامی که پطرس غالی دبیر کل وقت سازمان ملل " اهل مصر" نسبت به این جنایت واکنش ازخود نشان داد آمریکا از انتخاب مجدد وی به عنوان دبیر کل سازمان ملل جلوگیری کرد. در حالی که سازمان ملل نسبت به وجود بیش از 250 کلاهک هسته ای اسرائیل سکوت اختیار کرده به دلیل فعالیت هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی تا کنون چندین قطعنامه علیه ایران صادر کرد است.
این نهاد هیچگاه نسبت به ترور دانشمندان هسته ای ایران وجهان اسلام توسط موساد از خود واکنشی نشان نداده اما در برابر کشته شدن یک مقام اسرائیلی بیانیه های تندی صادر می کند. چنین رویکردی جایگاه سازمان ملل را نزد ملتهای جهان بی اعتبار کرده بگونه ای که این ملتها این نهاد را سازمانی در خدمت منافع آمریکا ، رژیم صهیونیستی وغرب می دانند. این سازمان در واقع قانون جنگل را بر جهان حاکم کرده است با این تفاوت که سازمان ملل به این قانون ظالمانه و غیر منصفانه مشروعیت جهانی بخشید. سازمان ملل با تصویب قطعنامه های ظالمانه دست کشورهای ضعیف را برای دفاع از خود می بندد در حالی که دست قدرت های استعمار گر مانند آمریکا ، انگلیس و فرانسه را برای زور گوئی ،تجاوز وغارت منابع طبیعی ملتها ی ضعیف باز می گذارد. در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سازمان ملل در طول 8 سال جنگ تنها 8 قطعنامه بی خاصیت تصویب کرده در حالی که در طول اشغال 8 ماهه کویت توسط رژیم صدام 18 قطعنامه علیه عراق صادر کرد. بنابراین اگر سازمان ملل وجود نداشت شاید اوضاع جهان بهترمی بود واین همه جنایت تحت عنوان صلح جهانی ومبارزه با تروریزم اتفاق نمی افتاد.حداقل در چنین فضائی ملتها برای دفاع از خود در مقابل تجاوزگران ،خود را مجهز می کردند اما در حال حاضر قدرت های زور گو واستعمار گر خود رامجاز به داشتن هر نوع سلاح کشتار جمعی می دانند در حالی که کشورهای ضعیف از حق دفاع هم محروم هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =