فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار برنده پنج جایزه شامل بهترین فیلم و کارگردانی شد.

علی افتخاری: مراسم جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دوشنبه صبح به وقت ایران در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار شد و بیلی کریستال برای نهمین بار مجری مراسم بود.

«هنرمند» به کارگردانی میشل هازاناویسیوس با دریافت جوایز اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد (ژان دوژاردن)، طراحی لباس و موسیقی برنده اصلی این دوره جوایز اسکار بود. این فیلم در 10 بخش بخت دریافت جوایز اسکار را داشت.

داستان «هنرمند» در دهه 1920 و سال‌های پیش از ورود صدا به سینما روی می‌دهد و درباره یک قهرمان فیلم‌های صامت (با بازی دوژاردن) است  که با رونق گرفتن سینمای ناطق همه چیز خود را از دست می‌دهد.

فیلم سه‌بعدی سه‌بعدی و خانوادگی «هوگو» ساخته مارتین اسکورسیزی نیز با دریافت پنج جایزه اسکار شامل بهترین فیلمبرداری، طراحی هنری، صداگذاری، تدوین صدا و جلوه‌های تصویری، دیگر فیلم پیروز جوایز اسکار 84 بود.    

داستان «هوگو» در پاریس دهه 1930 روی می‌دهد و درباره هوگو کاباره یک پسر بچه یتیم است که در ایستگاه قطار مونپارناس در پاریس زندگی می‌کند. برخورد تصادفی هوگو با ژرژ ملی‌یس از پیشگامان سینمای صامت به دوستی با دخترخوانده او و ماجراهایی اسرارآمیز مربوط به پدرش و یک آدم‌ماشینی می‌‌انجامد. این فیلم نامزد 11 جایزه اسکار بود.


میشل هازاناویسیوس برای «هنرمند» برنده اسکار بهترین کارگردانی شد


«جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی از ایران با موفقیت در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اولین جایزه اسکار را برای سینمای ایران کسب کرد.

فیلم فرهادی در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز نامزد دریافت جایزه بود، اما جایزه این بخش به وودی آلن برای «نیمه‌شب در پاریس» اعطاء شد.

مریل استریپ برای بازی در نقش مارگارت تاچر در فیلم «بانوی آهنین» جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را به خانه برد.

او پیش از این برای فیلم‌های «کریمر علیه کریمر» و «انتخاب سوفی» هم برنده اسکار شده و در مجموع با 17 بار نامزدی رکورددار است. «بانوی آهنین» در بخش بهترین چهره‌پردازی نیز برنده اسکار شد.

کریستوفر پلامر برای «تازه‌کارها» جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کرد و با 82 سال سن مسن‌ترین دریافت‌کننده جایزه اسکار لقب گرفت. اوکتاویو اسپنسر هم برای «خدمتکار» برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل شد.

الکساندر پین و نت فاکسن و جیم راش برای «فرزندان» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کردند.

اسکار بهترین تدوین به «دختری با خالکوبی اژدها» رسید تا فیلم جدید دیوید فینچر جوایز اسکار 2012 را دست خالی ترک نکند.

«رنگو» گور وربینسکی بهترین فیلم بلند انیمیشن شد و جایزه اسکار بهترین مستند بلند به «شکست‌نخورده» ساخته دانیل لینزی، تی. جی. مارتین و ریچ میدلماس رسید.

فهرست نامزدهای 24 بخش هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار به شرح زیر است:
بهترین فیلم: «هنرمند»
دیگر نامزدها: «فرزندان»، «فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک»، «خدمتکار»، «هوگو»، «نیمه‌شب در پاریس»، «مانیبال»، «درخت زندگی»، «اسب کارزار»

بهترین بازیگر مرد: ژان دوژاردن، «هنرمند»
دیگر نامزدها: دمیان بشیر، «یک زندگی بهتر» / جرج کلونی، «فرزندان» / گری اولدمن، «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» / براد پیت، «مانیبال»

بهترین بازیگر زن: مریل استریپ، «بانوی آهنین»
دیگر نامزدها: گلن کلوز، «آلبرت نابز» / وایولا دیویس، «خدمتکار» / رونی مارا، «دختری با خالکوبی اژدها» / میشل ویلیامز، «هفته من با مریلین»

بهترین بازیگر مرد مکمل: کریستوفر پلامر، «تازه‌کارها»
دیگر نامزدها: کنت برانا، «هفته من با مریلین» / جونا هیل، «مانیبال» / نیک نولتی، «جنگجو» / ماکس فون سیدو، «فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک»

بهترین بازیگر زن مکمل: اوکتاویو اسپنسر، «خدمتکار»
دیگر نامزدها: بره‌نیس بژو، «هنرمند» / جسیکا چاستین، «خدمتکار» / ملیسا مکارتی، «ساقدوش‌ها» / جنت مکتیر، «آلبرت نابز» / اوکتاویو اسپنسر، «خدمتکار»

بهترین کارگردانی:
میشل هازاناویسیوس، «هنرمند»
دیگر نامزدها: الکساندر پین، «فرزندان» / مارتین اسکورسیزی، «هوگو» / وودی آلن، «نیمه‌شب در پاریس» / ترنس مالیک، «درخت زندگی»

بهترین فیلم خارجی‌زبان: «جدایی نادر از سیمین»، اصغر فرهادی، ایران
دیگر نامزدها:«کله‌شق»، میشائیل آر. روسکام، بلژیک / «پانویس»، جوزف سدار، رژیم صهیونیستی / «در تاریکی»، آنی‌یژکا هولاند، لهستان / «آقای لازار»، فیلیپ فالاردو، کانادا

بهترین فیلم بلند انیمیشن: «رنگو»، گور وربینسکی
دیگر نامزدها: «یک گربه در پاریس»، «چیکو و ریتا»، «پاندای کونگ‌فوکار 2»، «گربه چکمه‌پوش»، «رنگو»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: الکساندر پین و نت فاکسن و جیم راش، «فرزندان»
دیگر نامزدها: جان لوگان، «هوگو» / جرج کلونی، گرانت هسلو و بو ویلمن، «عید مارس» / استیون زیلیان، آرون سورکین و استن چروین، «مانیبال» / بریجیت اُکانر و پیتر استراگان، «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس»

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی:
وودی آلن، «نیمه‌شب در پاریس»
میشل هازاناویسیوس، «هنرمند» / آنی مامولو و کریستین ویگ، «ساقدوش‌ها» / جی. سی. چاندور، «
Margin Call» / اصغر فرهادی، «جدایی نادر از سیمین»

بهترین فیلمبرداری:
«هوگو»، رابرت ریچاردسن
دیگر نامزدها: «هنرمند»، «گیوم شیفمان / «دختری با خالکوبی اژدها»، جف کرانوث / «درخت زندگی»، امانوئل لوبزکی / «اسب کارزار»، یانوش کامینسکی

بهترین تدوین: «دختری با خالکوبی اژدها»، آنگوس وال و کرک بکستر
دیگر نامزدها:
«هنرمند»، آن-سوفی بیون و میشل هازاناویسیوس / «فرزندان»، کوین تنت / «هوگو»، تلما شونمیکر / «مانیبال»، کریستوفر تلفسن

بهترین طراحی هنری: «هوگو»، دانته فرتی و فرانچسکا لو شیاوو
دیگر نامزدها: «هنرمند»، لارنس بنت و گرگوری اس. هوپر / «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2»، استیوارت کریگ و استفنی مک‌میلان / «نیمه‌شب در پاریس»، آن سیبل، هلن دوبروی / «اسب کارزار»، ریک کارتر، لی ساندالس

بهترین طراحی لباس: «هنرمند»، مارک بریجز
دیگر نامزدها: «ناشناس»، لیسی کریستی / «هوگو»، سندی پائل / «جین ایر»، مایکل اکانر / «دبلیو. ای.»، آریان فیلیپس

بهترین چهره‌پردازی: «بانوی آهنین»، مارک کولیه و جی. روی هلاند
دیگر نامزدها: «آلبرت نابز»، مارشیال کورنویل، لین جانسن و متیو دبلیو. مانگل / «هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت 2»، نیک دادمن، آماندا نایت و لیسا تامبلین

بهترین موسیقی: «هنرمند»، لودوویک بورس
دیگر نامزدها: «ماجراهای تن تن»، جان ویلیامز / «هوگو»، هوارد شور / «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس»، آلبرتو ایگلسیاس / «اسب کارزار»، جان ویلیامز

بهترین ترانه: «ماپت‌ها»، برت مکنزی برای ترانه «آدم یا ماپت»
دیگر نامزد: «ریو»، سرجو مندس، کارلینوس براون و سیدا گرت («
Real in Rio»)

بهترین صداگذاری: «هوگو»، تام فلایشمن، جان میجلی
دیگر نامزدها: «دختری با خالکوبی اژدها»، «مانیبال»، «ترانسفورمرها: تاریکی ماه»، «اسب کارزار»

بهترین تدوین صدا: «هوگو»، فیلیپ استاکتن و یوجین گرتی
دیگر نامزدها: «راندن»، «دختری با خالکوبی اژدها»، «ترانسفورمرها: تاریکی ماه»، «اسب کارزار»

بهترین جلوه‌های تصویری: «هوگو»، راب لگاتو، جاس ویلیامز، بن گراسمن و الکس هنینگ
دیگر نامزدها: «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2»، «فولاد واقعی»، «ظهور سیاره میمون‌ها»، «ترانسفورمرها: تاریکی ماه»

بهترین مستند بلند: «شکست‌نخورده»، دانیل لینزی، تی. جی. مارتین و ریچ میدلماس
دیگر نامزدها: «
Hell and Back Again»، دانفونگ دنیس و مایک لرنر / «اگر یک درخت بیفتد: داستانی از جبهه آزادی‌بخش زمین»، مارشال کاری و سام کولمن / «بهشت از دست رفت: برزخ»، جو برلینگر و بروس سینوفسکی / «پینا»، ویم وندرس

بهترین مستند کوتاه: «
Saving Face» ساخته دانیل یونگ، شارمین عبید-شینوی
دیگر نامزدها: «آرایشگر بیرمینگام: سرباز پیاده جنبش حقوق مدنی»، رابین فرایدی، گیل دولگین / «خدا الویس بزرگ‌تر است»، ربکا کامیسا و جولی اندرسن / «حادثه در بغداد نو»، جیمز اسپیون / «سونامی و شکوفه گیلاس»، لوس واکر و کایرا کارستنسن

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «کتاب‌های پرنده شگفت‌انگیز آقای موریس لسمور»، ویلیام جویس و براندون اولدنبورگ
دیگر نامزدها: «یکشنبه»، پاتریک دویون / «لا لونا»، انریکو کاساروسا / «یک پیاده‌روی صبحگاهی»، گرانت ارکارد و سو گافی / «طبیعت وحشی»، آماندا فوربیس و وندی تیلبی

بهترین فیلم کوتاه زنده: «ساحل»، تری جرج
دیگر نامزدها:«
Pantecost»، پیتر مکدانلد / «راجو»، ماکس زاهل، استفن ژیرن/ «دیوانه زمان»، اندرو باولر و ژی‌ژی کوسی / «توبا آتلانتیک»

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    17 13
    آرتیست فیلم بسیار خوبی بود ولی به نظر من فیلم درخت زندگی فیلمی به مراتب بدیع تر بابعضی سکانس های بی نهایت عمیق بود....
    • جواد اربابی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
      2 4
      من هم فیلم درخت زندگی رو دیدم . به نظرم فیلم متظاهرانه ساخته شده بود و خط روایی داستان رو با مونولوگ های فراوان پر کرده بود . کارگردان نتونسته بود نظرات فلسفی خودش رو در قالب خط روایی داستان بگنجونه به همین علت مجبور به استفاده از سکانس های بعضا بی ربط و مونولوگ های بی سر و ته شده بود که به فیلم حالت مستند گونه داده بود. فیلم ادیسه ی فضایی 2001 اثر استاد کوبریک هم بیان جهانبینی و نظرات فلسفی استاد در قالب یک داستان منسجم و محکم هست که درخت زندگی اثری با قرابت زیاد به آن محسوب می شود. البته استاد کوبریک توانست در این فیلم در صحنه ها و سکانس هایی که از کمترین دیالوگ بهره می بره فقط با استفاده از جلوه های بصری و موسیقی متن بی نظیر دقدقه های عمیق فلسفی خودش رو عرضه کنه بدون تظاهر و فریب بیننده!
    • حسام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
      3 0
      من اینطور فکر نمیکنم با اینکه برای نظر شما خیلی احترام قائلم ولی مبنای فلسفی درخت زندگی با 2001 یک ادیسه فضایی بسیار متفاوته... درخت زندگی بیشتر به رشد روانی پایداره اما اودیسه فضایی مبحث پیچیده تر فرضیات فلسفی درباره هستی رو مطرح میکنه.... قصد من هم اصلا مقایسه این دو نیست چون قطعا اودیسه فضایی مقامی عظیمی در هنر هفتم داره ولی اگه پای مقایسه فیلمهای امسال باشه بعضی از نماهای درخت زندگی واقعا بدیع بود به هر حال هنر مقیاسی سلیقه ای داره.. فیلم جناب اصغر فرهادی هم فیلمی در خور تحسین و ستایش بود به دور از مسائل سیاسی..
  • بدون نام US ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    96 1
    تبریک خدمت همه دلسوزان سینمای کشور و جناب آقای فرهادی وهمکارانشون
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    64 2
    اشکم در اومد
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    78 2
    من به نوبه خودم به آقای فرهادی و به همه هموطنانم تبریک می گم
  • سمي IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    28 1
    مرسي آقاي فرهادي گل كاشتي آبروي سينماي ايرانو خريدي
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    23 1
    تبریک
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    24 1
    به همه خانواده واقعی سینما و همه دوستداران واقعی سینمای ایران و بالاخص آقای فرهادی تبریک می گویم
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    21 1
    تبریک گل کاشت
  • عاطفه سادات IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    20 2
    واقعا از ته دل اول به آقای فرهادی و بعدش به همه ی هم میهنام تبریک میگم. به امید روزی که بهتر از این بتونیم فرهنگ ملی و دینی مون رو که سراسر صلحه آشکار کنیم. سپاس
  • بدون نام SA ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    3 37
    این تنها فرصت طلبی کمپانی سونی پیکچرز بود که با سرمایه گذاری روی یک فیلم ایرانی، در زمانی که در سراسر دنیا تنش های ایران مرتب در رسانه ها تکرار می شه، خودش رو از ورشکستگی نجات بده. فیلمی که بنسبه پیشینه متفاوتی از نمایش در ایران داشته، مدتی در سینماهای اروپا و آمریکا به پرده می افته؛ مردم می گن 'چی یه فیلم از ایران! کشوری که چنین و چنان. یعنی چی می تونه باشه!' اینجاست که کمپانی به هدفش می رسه.
    • ماريا GB ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
      7 5
      شما ديگه خيلي سياه نمايي ميكنيد! از ديدگاه هنري بهش نگاه كنيد آيا ارزش اين جايزه رو نداشت؟ نسبت به خودمون هم خساست داريم !!!
    • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
      4 1
      اصلا شما فیلم رو دیدی داری حرف میزنی؟
    • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
      6 1
      قابل توجه آقای فراستی عزیز که همچنان معتقدند اسکار سیاسی هست و قرار بوده که اسکار به فیلم اسرائیلی تعلق بگیره
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    9 1
    آنان که به فیلم فرهادی تهمت می‌زنند که جامعه ایران را دروغگو ترسیم کرده است، احتمالا بخش عمده‌شان خود به درد دروغ مبتلا هستند و از اینکه فرهادی پیکان بر مرکز هدف زده است، عصبانی هستند.
  • محمد IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    6 2
    اگر هم سونی پیکچرز اینکار را کرده باشد هوشمندی است نه فرصت طلبی. بعد از هر موفقیت ایرانیها هم حسادتها اشکار میشود و هم پایین کشاندن ادمهای بزرگ توسط ادمهای کوچک شروع میشود. ماشاله اصغر اقا فرهادی!
  • ehsan IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    6 6
    اگر کاربرا یادشون باشه در سال 2009 بین فیلم های آواتار و جعبه درد یکی رو باید انتخاب میکردن اما بخاطر مسائل سیاسی جایزه به جعبه درد رسید در حالی که مستحق این جایزه نبود جیمز کامرون خیلی برای آواتار زحمت کشید ولی به نتیجه نرسید من از اون موقع به بعد اعتمادم به اسکار کم شد چون اسکار رو هم با مسائل سیاسی ادغام کردن کاربرا اینو مطمئن باشن پشت سر این همه مهربانی های اسکار و جایزه گرفتن ما افتخار ما سربلندی ما یک هدف هست در واقع یه پالس منفی به کارگردانان داخل کشور ما میفرستن البته من منظورم این نیست با فیلم جدایی مخالفم و یا موافق... متاسفانه ضعف فیلمنامه یکی از بزرگترین دغدغه های سینما ایرانه
  • کاوه IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    1 0
    تبریک خاص از طرف بچه های اهواز به آقای فرهادی
  • محمد قجریان IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    1 0
    شاهکاری که در یادها خواهد ماند