۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲

در آخرین روزهای سال 90 خبر می رسد که هیات دولت تصویب کرده زنان شاغل دارای فرزند زیر هفت سال و دبستانی در روزهای پنج‌شنبه دور کار می شوند.

زهرا تالانی: پروین هدایتی معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه مصوبه هیات دولت بلافاصله پس از ابلاغ برای تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا خواهد بود، می افزاید: سازوکار استفاده از مزایای این مصوبه، خوداظهاری و اعلام تقاضای زنان واجد شرایط است.
وی با اشاره به اینکه ماهیت برخی مشاغل به گونه‌ای است که امکان دورکاری ندارد، می گوید: مصوبه اخیر هیات دولت برای آن دسته از زنانی دارای فرزند خردسال یا دبستانی که به دلیل نوع شغلشان دورکار نیستند، را شامل می‌شود تا آنها بتوانند از این مزیت در روزهای پنج‌شنبه برخوردار شوند.
سال گذشته بود که معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد: اولویت دورکاری با زنان دارای فرزند خردسال یا معلول است. این بخشنامه 11 دی ماه 1389از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد .
با وجودیکه اخبار متفاوتی از دورکاری زنان می رسید اما احمد بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری در گفت وگو با مهراعلام کرد که حدود 6 هزار نفر از دستگاه‌های اجرایی استان تهران به دورکاری رفته‌اند که بیشتر داوطلبان دورکاری خانم‌ها هستند.
اما برخی از نمایندگان مجلس نظرات متفاوتی را در‌خصوص کاهش ساعت کاری زنان عنوان می‌کنند آنها معتقدند که کاهش ساعت کاری زنان ممکن است به از دست رفتن فرصت‌های آنها در بازار اشتغال منجر شود.
فاطمه آجرلوعضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه کاهش ساعت کاری آنها قابل مانور نیست، می‌گوید: کاهش ساعت کاری زنان تمایل کارفرما به جذب آنها را کاهش می‌دهد.
وی می‌افزاید: با کارشناسان مختلف نشست‌های تخصصی را در زمینه کاهش ساعت کاری زنان به ویژه در بخش خصوصی برگزار کردیم و پس از برسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که کاهش ساعت کاری زنان، جذب آنها را در بخش خصوصی به شدت کاهش می‌دهد و از این رو فرصت‌های شغلی آنها در جامعه کمتر می‌شود.
آجرلو با اشاره به اینکه بخش خصوصی به دنبال نیروی کار است و زمانی که مشاهده ‌کند زنان باید در ساعت کمتری کار‌ کنند، به سراغ مردان می‌رود، عنوان می‌کند: کاهش ساعت کاری زنان به سود افرادی است که هم‌اکنون شاغل هستند اما برای افرادی که می‌خواهند بعد از آن وارد بازار کار شوند، مشکل‌ساز می‌شود چرا که کارفرما ترجیح می‌دهد نیروی مرد را استخدام کند.
23245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    9 0
    اي بابا بگو 3 روز كاري دور كاري. چه فايده .مگه بخش خصوصي اين چيزا رو مي فهمه. حتي براي زايمان جرات نداري دو هفته مرخصي بگيري چه برسه به 6 ماه. حالا حرف از دور كاري روز پنجشنبه مي زنن.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    2 4
    این قانون برای زنان محترم شاغل در بخش دولت است که مملکت را می چرخانند و نه زنان بخش آزاد که کار می کنند تا خرج روژلب و مانتو کنند عزیز دل، دلت خوشه مرخصی زایمان چیه؟؟ من با مدرک ام بی ای فقط یک هفته رفتم مرخصی زایمان از ترس اینکه قسط خونم عقب نیفته
  • میهن IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    4 2
    بازم یه قانون به نفع شاغلین بخش دولتی. بابا این بخش دولتی که از انواع و اقسام مزیت ها برخورداره. یه فکری به حال بخش خصوصی بکنین که از افراد بیگاری می کشن حتی در ایام تعطیل...........
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    0 0
    کاش حداقل خانم آجرلو میگفت زنانی که ده سال سابقه کار و فرزند دارند ساعت کاریشون کم بشه. ما قبول داریم اگر این مصوبه که همه زنان ساعت کاریشون کم بشه فرصت های شغلیشون از دست میره. ولی اگر همچین شرایطی بزارن شرایط شغلی هم به خطر نمیافته.
  • بدون نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    0 0
    وضع دولتی هاهم خیلی خوب نیست.دراداره مابعدازدوسال ازابلاغ بخشنامه تازه دوماهه که پنجشنبه هادورکارشدم اونم باهزارتاشرط ومنت