ایلنا نوشت:

علی معلم رییس فرهنگستان هنر در جشنواره شعر و قصه جوان افغانستان (قند پارسی) که در تالار حوزه هنری برگزار شد گفت:«بگذار سیاسیون خوش باشند، بین ما و بلخ و بخارا و غزنه و سمرقند فاصله بعید است. حتی شما هم شاهدید که این سال‌ها یکی از بلخ می‌گوید که مولانا برای ما است، چون در این جا متولد شده، دیگری می‌گوید که از کرامات پیر نیشابوری بود که مولانای جهان شد و دیگری می‌گوید دمشق و قونیه او را مولانای جهان کرد و همه حق دارند و دروغ نگفته‌اند و مولانا متعلق به همه آن‌ها است و در حقیقت دیوار در فرهنگ نداریم.»

رییس فرهنگستان هنر و ادب فارسی افزود: «وقتی می‌گویند غزنه شهر اول اسلام شد آن‌چنان شاد می‌‌شویم که بگویند اصفهان یا همدان یا قونیه یا حتی دمشق شهر اول اسلام است.»

این شاعر با بیان این که آن‌چه در حوزه شعر باید به وجود بیاید، می‌آید تصریح کرد: «ما هم با این موضوع ستیزی نداریم، همان اندازه که گذشتگان حق داشته‌اند، شاعران جدید نیز حق دارند منتهی تا حدی که شناسنامه کهن خود را گم نکنند.»

او با اشاره به اینکه ممکن است ما در سرزمین‌های پارسی گویی صاحب صنعت و ثروت نباشیم، عنوان کرد: «اما در فرهنگ هنوز هم فریادمان بلند است، پس بیاییم آن شویم که لایق ما است.»

معلم خطاب به اهالی ادبیات افغانستان گفت: «با توجه به نزدیکی فتنه های آخرزمان شعرتان باید حماسی باشد و به هر بهانه ای به تاریخ به تاراج رفته تان اشاره کنید.» 

در بخش دیگری از این مراسم بیانیه هیات داوران قرائت شد که بخش هایی از آن به شرح زیر است: «پیش از اعلام فراخوان ششمین جشنواره ادبی قند پارسی، یک صد و پنج شاعر از گستره زبان و ادب فارسی با 300 قطعه شعر آزاد و 160 قطعه شعر سنتی در جشنواره شرکت کردند. در بخش داستان نیز 31 داستان نویس، 75 اثر به دبیرخانه فرستادند. از این میان، 72 شاعر و 22 داستان نویس، به دور نهایی داوری راه یافتند.»

در این دوره مصطفی محدثی خراسانی از ایران، قنبر علی تابش و محمد کاظم کاظمی از افغانستان، داوری بخش شعر و محمدرضا گودرزی از ایران، سید ابوطالب مظفری و تینا محمد حسینی از افغانستان نیز داوران بخش داستان بودند.

در جشنواره ششم قند پارسی شاعران و نویسندگان از شهرهایی مانند کابل، بلخ، غزنه، بامیان، تخار، هرات، شیراز، اصفهان، قم، تهران، کاشان، مشهد، تبریز، سمنان، خوزستان و گرگان حضور داشتند که از آن میان، حوزه ادبی مشهد با 24 شرکت کننده در بخش شعر و 7 شرکت کننده در بخش داستان، حضوری پررنگ داشت و پس از مشهد حوزه های ادبی تهران، کابل، قم و بلخ در مقام های بعدی قرار دارند. شایسته یادآوری است که 5 نفر از شاعران مقیم کشورهای خارج از قلمرو زبان پارسی نیز در جشنواره ششم شرکت کرده اند.
در پایان اسامی برگزیدگان ششمین جشنواره قند پارسی اعلام شد:
در بخش شعر سنتی علی جعفری و صفیه بیات شایسته تقدیر ، مختار وفایی و تکتم حسینی نفر سوم، محمد جعفری و علی رضا جعفری نفر دوم و سهراب سیرت به عنوان نفر اول جشنواره شناخته شدند.

در بخش شعر آزاد نیز محمد تاجیک و معصومه موسوی شایسته تقدیر، رضا اسدی نفر سوم، حکیم علی پور و امان میرزایی نفر دوم و زهرا زاهدی نفر اول معرفی شدند.

همچنین در بخش داستان سهراب سروش غیبی و غلام رسول جعفری شایسته تقدیر، وسیمه بادغیسی و صدیقه کاظمی نفر سوم، فاطمه موسوی نفر دوم و سید علی موسوی به عنوان نفر اول شناخته شدند.

در بخش ویژه فعالان خانه ادبیات افغانستان از زهرا بوستانی و محمد حبیبی نیز تقدیر شد.
5724419

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =