سرانه اعتبارات استانی نشان می دهد بوشهری ها بیشترین سهم و تهرانی ها کمترین سهم را از بودجه 91 دارند.

علی پاکزاد: مرکز پژوهشهای مجلس در سلسله گزارشات بررسی لایحه بودجه سال 91 به بررسی سرانه بودجه جاری و عمرانی مناطق مختلف کشور بر اساس جمعیت سال 89 پرداخته است.
براساس برآورد صورت گرفته سر جمع اعتبارات استانی شامل عمرانی و جاری در 31 استان کشور به ازای هر ایرانی معادل یه طور متوسط 225 هزار تومان است که در مقایسه با 178 هزار تومان سال 90 در لایحه حدود 27 درصد افزایش پیدا کرده است، البته بخش عمده ای از این افزایش به دلیل رشد بودجه عمرانی در لایحه 91 است که مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی آنرا قابل تحقق ندانست.
در بین استانهای کشور بیشترین سرانه مربوط به استان بوشهر با سرانه 478 هزار تومان و کمترین سرانه مربوط به استان تهران با 44 هزار تومان است که البته این ارقام با توجه به حجم پروژه های عمرانی در هر استان رابطه مستقیم داشته و با تمرکز جمعیت در استانهای مختلف رابطه معکوس دارد. 

 

سرانه بودجه مردم استانهای مختلف براساس جمعیت سال 89
استان قانون بودجه 90 لایحه بودجه 91 درصد تغییر
 بوشهر 384 478 %24.6
 ایلام 323 439 %35.9
 کهگیلویه و بویراحمدی 330 407 %23.5
 خراسان جنوبی 282 352 %24.8
 سمنان 246 315 %28.1
 خراسان شمالی 194 261 %34.5
 زنجان 214 257 %19.9
 مازندران 190 256 %35.0
 خوزستان 207 243 %17.5
 چهارمحال بختیاری 195 237 %21.6
 کردستان 191 235 %23.0
 الرستان 183 229 %24.8
 هرمزگان 187 226 %21.1
 البرز 162 221 %36.2
 کرمانشاه 177 218 %23.3
 یزد 163 216 %32.3
 سیستان و بلوچستان 162 208 %28.8
 اردبیل 153 198 %30.0
 گلستان 151 191 %26.0
 کرمان  143 184 %28.8
 گیلان 140 183 %31.2
 مرکزی 141 183 %29.4
 همدان 145 181 %24.5
 قزوین 137 169 %24.1
 آذربایجان غربی 128 161 %25.2
 قم 130 158 %21.3
 فارس 119 156 %31.2
 آذربایجان شرقی 103 135 %31.4
 خراسان رضوی 103 131 %26.6
 اصفهان 92 116 %26.2
 تهران 36 44 %21.2
منبع: مرکز پژوهشهای مجلس    واحد: هزار تومان    


/31222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    56 16
    من بوشهري هستم اما نديدم جايي آباد شده باشه در ضمن بوشهر با اختلاف بسيار زيادي پردرامدترين استان ايران است و بخش عمده بودجه دولت داره از منابع اينجا تامين ميشه. يعني اگر بوشهر از ايران جدا بشه دلار ميشه 10000 تومان . اونوقت بوشهر از قطر پردرامدتر ميشه! چون از قطر منابع نفت و گاز خيلي بيشتر داره !
    • تهراني IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      45 4
      حق با شماست دوست عزيز من بوشهري نيستم اما 15 ساله بوشهر كار ميكنم . من در اين 15 سال نديدم جايي از اين شهر آباد شده باشه. ولي انصافا بوشهر يك گنج بزرگ است اما به خودش چيزي نميرسه! با اين وضعيت احتمال استقال بوشهر خيلي زياده.
  • رضا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    11 1
    با سلام اگر این که بودجه مناطق محروم افزایش یابد اتفاق بسیارمیمونی می باشد چرا تمام امکانات باید درتهران یا چند کلانشهرباشد مگرنمی خواهیم از تهران تمرکز زدایی کنیم مگر نه این است که تهران کشش این همه جمعیت راندارد بدلیل هوا ی آلوده ،ترافیک ،آلودگی صوتی و مشکلات حاشیه نشینی آن و صدها مورد دیگرمی بایست بودجه وامکانات درسراسر ایران توزیع شود تا ازمهاجرت به تهران وکرج بکاهیم.نمونه آن آفریقای جنوبی است که امکانات را بطور مساوی درتمام آن کشور پراکنده نموده و اینهم سند آن که توانسته جام جهانی فوتبال را برگزارکند. ولی آیا ما چند سال دیگر می توانیم جام جهانی فوتبال برگزارکنیم(مثال) باسپاس نظرشخصی
  • من IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    40 4
    شما بايد بودجه كلي را در نظر بگيريد نه سرانه چون جمعيت بوشهر خيلي كمتر از تهران است. در نتيجه در حال حاضر بيشترين بودجه داره توي تهران هزينه ميشه .
  • بوشهري IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    38 3
    همه نفت و گازمان به شهرهاي ديگه و حتي تا اروپا و شرق آسيا رفت اما نديديم چيزي بجاي آن برايمان بفرستند! تا كي؟؟
    • بدون نام CH ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      20 1
      با اين سياست ، بزار عرباي قطر مخازن پارس جنوبي رو خالي كنن و بانكهاي اروپا و آمريكا رو پر پول كنن اونوقت نوبت شما بوشهري ها هم ميشه!
  • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    19 19
    امکانات بدهید از تهران میرویم.
    • بدون نام CH ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      16 2
      حالا كي گفته از تهران برويد. كمي براي آبادي مملكتت بيشتر تلاش كن. و بيشتر مفيد باش و منتظر پول نفت وگاز جنوبي ها نباش!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    36 8
    بودجه شهرداری تهران معادل بودجه کل کشوره خوب
    • بدون نام CH ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      17 3
      با اين وجود هنوز هم تهراني ها معترض هستن!!!!!!!!
  • محمد IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    38 0
    اینگونه که شما نوشتید باید ما بوشهری ها میلیاردر باشیم؟ به خدا هنوز گاز نکشیدن به شهرمون البته یه قسمتی دارن ولی ما نداریم ولی در کل این چیزی که نوشتین به خدا واقعیت نداره .نمیدونم این پولها چه میشه ولی تویه جیب ما نمیره تازه جلوی کشتی هامون رو هم گرفتن میگن ته لنجی قاچاقه ..اخه دیگه درامدون که به صفر رسیده اکثر مغازه ها جنس های 2 سال پیششون رو میارن میفروشن. ولی بازم خداروشکر
  • همایون IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    24 3
    یعنی ما بوشهری اینقدر سهممونه؟ اگه باشه که برای اولین بار یه کم به حقمون رسیدیم با این همه نفت و گاز
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    17 12
    این آمار خیلی غیر واقعی ست به نظرم سهم سوگلی ایران "اصفهان" خیلی بیشتر ازاینهاست!! کی باور میکنه سهم تهران کمترین باشه!؟ استانهایی که ترکیب جمعیتی اونها غیرفارس هست همیشه کمترین میزان بودجه رو دریافت میکنند واین چیزی نیست که قابل کتمان باشه!
  • یک بوشهری IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    44 2
    درسته ما استان بوشهری ها در صدر جدول قرار گرفتیم بیشتر این رقمی که ذکر شده سرمایه گذاری دولت در صنعت نفت و گاز ، مردم استان بوشهر با جمعیت زیر یک میلیون با توجه به این حجم از سرمایه گذاری و با وجود پارس جنوبی بزرگترین قطب گاز کشور خود مردم استان سهم زیادی در این ثروت ملی ندارن هم از لحاظ اشتغال که مصوبه 50 درصدی مجلس شورای اسلامی مبنی بر جذب نیرو از خود استان ما شاهد اجرا شدن آن نیستیم و هم از لحاظ پیشرفت خود استان که قطعا جزء آخرین ها خواهیم بود
    • بدون نام CH ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      17 0
      كاملا حق با شماست. اين دولت به كدوم حرفش عمل كرد كه به اينيكيش عمل كنه يعني همان سهميه 50 درصد بومي . تو استخدام همش پارتي و پارتي بازيه!
    • بدون نام US ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      12 0
      اصلا چرا 50 درصد؟ چرا اول نيروهاي بومي استخدام نميشن بعد جهت پستهاي خالي از خارج استان استخدام كنن؟ همش بحث همون پارتي است متاسفانه.
  • بدون نام SE ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    26 0
    بوشهري ها انسانهايي زحمت كش ، پاك و متاسفانه كم توقع هستند به همين دليل است كه از ثروت خودشون بهشون چيزي نميرسه
  • تهراني ها بخونند IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    27 1
    من يك بوشهري هستم ما هميشه حقمون خرده ميشه وشده و ميشودهمه تون كاملادرجريان هستيد كه پول گازپارس جنوبي چقدرهست كه خدا ميدونه درشركت عسلويه همه تهرانيها پولدارشدن وليما چي داريم خودتون بياييد ببينيدبخدا به قول دوستمون لوله كشي گاز هم خيلي از جاها نداريم وخيلي از خيابانهاي ما بخدا آسفالت نداره باور نميكنيد من بابام 5ماه كه حقوق از شهرداري نگرفته ميگه بودچه نيست باورندارين زنگ بزنيد شهرداري ازشون بپرسيد اينم شمارش عيدي كه اصلا دنبالش نگرديداينا رو شهردارميگه رفتيم دكتر ما يك دكتر متخصص درنزديكي بزرگترين منبع درآمد كشور نداريم چطوري بگم يك سونوگرافي نداريم يك راديولوزي ام اي ار نداريم امكانات صفرحالاشما تهرانيها اگرجاي ما بوديدميگذاشتيددرامد از شما باشه خرجش براي ما باشه ها؟جواب بدين
    • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      12 1
      خوزستان هم همین وضعیت رو داره کلا جنوبیها آدمهای مظلومی هستند و حقشون از آبادی وآبادانی و بهداشت....صفر است
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    10 1
    من خودم گچسارانیم و سالانه این همه انرژی رو از شهر ما خارج میکنند ولی ما حق نداریم از پله برقی شهرمون به غیر از 2 ساعت در طول روز استفاده کنیم .چون هزینه نگهداریشو شهرداری نداره آخه پدر بیامورزا ازبس به جای اکسیژن دود تزریق کردیم به بدن داریم خفه میشیم.من نه بودجه میخوام نه آبادی و... فقط یه لطفی کنید این نفت و گاز رو مفت به این کشور های دوست وهمسایه نفرستید به خاطر مسایل سیاسی به ما خیانت نکنید.ما به حمایت هیچ کس نیاز نداریم .8 سال دست خالی بدون حمایت هیچ کس قیامت کردیم حالا که اسم ایران تهدیدی شده برای ابر قدرت ها
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    28 0
    به نظر من هر استان بايد درصد عمده اي از درامد سرانه خودش خرج خودش بشه و ما بقي به خزانه دولت برود اينجوري همه براي كار و تلاش بيشتر با انگيزه تلاش ميكنن. نه اينكه كل زحمات يك استان به خزانه ميرود و سپس دولت بخش كوچكي از آن را مثل صدقه به همان استان ميده. كه نمونه اون همان بوشهر است با اينهمه درامد و ثروت .
    • بدون نام CH ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      15 1
      گل گفتي
  • بدون نام NL ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    22 1
    مردم بوشهر و شهر بوشهر مرواريدي است در خاورميانه اما افسوس كه پول همان مقداري از نفت و گازش كه استخراج ميشود ميرود تهران و ما بقي منابع استخراج نشده هم دارن قطري ميبرن .
  • بدون نام DE ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    18 1
    كل اين بودجه بوشهري ها صرف توسعه نفت و گاز ميشود اما از رفاه مردم بوشهر خبري نيست!
  • ايران بانو CH ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    17 2
    خدا صبر مردم سخت كوش بوشهر دهد با بومي سازي مديريت، آنها به حقوق واقعي خودشان ميرسند به شرطي كه خودشان بخواهند.
  • بدون نام US ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    7 1
    آمار رو چرا اينجوري اعلام ميكنن؟ چرا بودجه هر استان رو كلي نميگن و بصورت سرانه اعلام ميشه؟
  • بدون نام US ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    13 2
    اين بودجه براي شهر پردرامدي مثل بوشهر واقعا كمه.
  • محسن DE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    15 2
    دود و آلودگيش مال ما بوشهريهاست بودجش مال كل ايران.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    6 0
    همیشه حق خوزستانیهای مظلوم ضایع میشه
  • رضا IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    2 18
    بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ ایران در پارس جنوبی صورت گرفته که بیشترین اشتغال و بودجه محلی را هم به همراه دارد. اگر روی نقشه نگاه کنیم بر خلاف گفته خواننده بوشهری پارس جنوبی به هرمزگان نزدیکتر است تا بوشهر اما متاسفانه هرمزگان از کوچکترین مواهب پارس جنوبی برخوردار نیست و در عوض بوشهر که کمترین میزان بیکاری کشور را داشته (کنگان 2 درصد!) هنوز به دنبال مصوبه ظالمانه 50 درصدی از اشتغال است! با کدام عقل سلیم میتوان پذیرفت مردم واقع در بندر مقام، گاوبندی و ... در هرمزگان یا لامرد در فارس که قریب 10 تا 20 کیلومتر با عسلویه فاصله دارند هیچ سهمی از امتیازات پارس جنوبی نداشته باشند و گناوه با فاصله 500 کیلومتر برخوردار باشد؟
    • بدون نام RO ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      14 0
      اين بزگترين سرمايه گذاري كه ميگي پولش از بزرگترين معدن گاز جهان( پارس جنوبي) اومده نه از جيب شما!
  • صادق IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    12 1
    ظاهرا آقاي رضا هم جغرافياشون ضعيفه هم اقتصادشون. 1- نزديكترين نقطه به پارس جنوبي استان بوشهر است نه هرمزگان. 2- پول اين سرمايه گذاري مستقيما از فروش نفت و گاز همين استان است! 3- بسياري از كارگران اين منطقه غير بومي هستند كه ساكن شدند بنابراين آنها هم در آمار شاغلين اين استان اضافه شده اند.4- خدا را شكر كنيد كه بوشهري ها انسانهاي قانع و دل پاك هستند و درخواست 50 درصد است نه 100 درصد .5- آيا خودت در شهرت اجازه ميدي يك غير بومي شغل داشته باشد اما خودت بيكار باشي؟
    • مسعود IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      1 18
      دوست عزیز، پارس جنوبی یک نقطه نیست یک محدوده به وسعت 4000 کیلومتر در دریا است. نزدیکترین نقطه هم نداریم بخش عمده این ناحیه به هرمزگان نزدیک است. پول این سرمایه گذاری هم از فروش نفت وگاز نیست.مگر اینهمه فروش اوراق مشارکت نفت وگاز پارس را در سراسر کشور نمیبینید؟ ظاهرا آمار شما ضعیف است چون وقتی بیکاری جایی 2 درصد است یعنی همه افراد ساکن و نه فقط غیر بومیها. انسان قانع و دل پاک و البته انحصار طلب ! نگفتی مزیت گناوه 500 کیلومتر آنطرفتر بر بندر مقام و گاوبندی و ...مناطق مجاور عسلویه چیست؟ و چرا نباید هرمزگان هیچ سهمی نداشته باشد؟ بهتر است سری به کنگان بزنید تا ببینید مردم آنجا تمام کارگرهای ساختمانی خود را بصورت غیرمجاز از نیروهای افغانی استفاده میکنند و بعد ادعای نفت وگاز را هم دارند.
    • بدون نام DE ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      6 0
      در پاسخ به آقاي مسعود: من در ايران زندگي نميكنم و بوشهري هم نيستم اما نصف ايران رو گشتم. گاهي وقتها هم بايد حقيقت را گفت حتي اگر به ضررمان باشد. 1- محدوده پارس جنوبي در مرز آبي استان بوشهر است نه هرمزگان 2- شما ميگيد اوراق مشاركت اما نميگيد با 20 درصد سود. يعني مردم دارن سود پولشون رو ميگيرن. اما منابع و پالايشگاههاي بوشهرها رو كه نميخرن! 3- غيربومي، غير بومي است ساكن و غير ساكن هم ندارد.4- بودجه گناوه و ... از استان بوشهر تامين ميشود نه از استان ديگري آيا هرمزگان به شهرهاي استان بوشهر تا كنون 1 ريال بودجه داده است؟!!!!! 5- منظور از استخدام كارهاي سطح صفر نيست منظور استخدام كارشناس ، تكنسين ، كارمند و ديپلم كه تعدادشان هم زياد است.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    12 0
    در اين 15 سال حق بوشهر خيلي پايمال شده است.
  • سعيد RO ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    13 0
    از بودجه نفت و گاز كه چيز آنچناني به بوشهر نميرسه كه هيچ! اينهمه در استان بوشهر متخصص هست اما از 1200 كيلومتري با پارتي استخدام ميكنن اين كجاي عدالت است؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    5 0
    اصلا اين مقايسه، مقايسه ي اشتباهيه. براي بودجه عمراني، نبايد سرانه رو مقايسه كنيد. اصلا ارتباطي نداره.
  • بدون نام SE ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    7 0
    اين آمار هم مثل همون آمار رشد اقتصاديشونه كه 10 تا نمودار به روشهاي مختلف داشت آخرش هم نفهميديم رشد اقتصادي ايران چقدر بوده! فكر كنم خودشون هم نفهميدن. يا شايد روشون نشده اعلام كنن!
  • بدون نام RO ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    6 0
    سالها دل طلب جام جم از ما ميكرد وانچه خود داشت ز بيگانه تمنا ميكرد. حالا حكايت اين بوشهري هاي خونگرمه
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    1 7
    دوستان، دوستان بوشهری، یک ذره خدا رو شکر کنید به خاطر اینکه اینهمه رفاه دارید . بازم اون بالای نظرات نشستید و غر می زنید. خدا رو خوش نمی آد. اینهمه رفاه و اونوقت دائم در حال شکایت هستید.
  • فریبا IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    2 0
    سلام.خواهش میکنم اگه بوشهری هستین بهم کمک کنین. من دارم روی حمل ونقل بوشهر کارمیکنم یعنی پروژه دارم مشکلات حمل ونقلش میخام لطفا بهم کمک کنیننننننننننننننننننننننننن
  • ههه A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 2
    من دلیل تفاوت بین استان های تهران البرز اصفهان خوزستان و خراسان رضوی با آذربایجان شرقی و فارس را نمی فهمم چرا دسته اول برخوردار هستند و دسته دوم نه؟؟؟؟
  • هادی از خلخال A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    کلا همتون از استقلال حرف میزنید التماس تفکر