تنها یک روز پس از انتخاب علی کفاشیان به سمت ریاست فدراسیون فوتبال، معاون حقوقی وزارت ورزش حرف از استعفای او زد.

میثم بهرامی / دور جدید ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال هنوز وارد روز سوم نشده بود که وزارت ورزش از طریق معاون حقوقی خود، بحث استعفای کفاشیان را پیش کشید. کفاشیان که ظاهرا از سوی وزارت ورزش حمایت نمی‌شد و گزینه مورد نظر وزارتخانه برای دور بعدی ریاست فدراسیون فوتبال نبود، در حالی اکثریت آرا را کسب کرد که هنوز هم خیلی‌ها باورشان نمی‌شود حسین قریب به ریاست نرسیده است.
دیروز در مجمع فدراسیون فوتبال پس از آنکه کفاشیان رای آورد و رئیس شد، وزیر ورزش و معاونش با تعجب به نتیجه آرا نگاه می‌کردند، اما خیلی زود توانستند حفظ ظاهر کنند. با این حال آن‌ها اجازه ندادند حتی یک هفته از ریاست جدید کفاشیان بگذرد و از طریق معاون حقوقی وزارتخانه حرف خود را زدند. احمد رسولی‌نژاد معاون حقوقی وزارت ورزش امروز در گفت‌وگویی با مهر، حرف از استعفای علی کفاشیان زد تا آن‌هایی که نسبت به نارضایتی وزارت از ریاست کفاشیان شک داشتند، شک خود را به یقین تبدیل کنند.
البته رسولی‌نژاد حرفی از این نزده که وزارت ورزش از ریاست کفاشیان ناراحت است اما بحث سازمان بازرسی کل کشور را مطرح کرده و گفته که سازمان بازرسی حق دارد در مورد دوشغله بودن کفاشیان از او ایراد بگیرد: «طبق مواد 11 و 12 در تعریف موسسات عمومی غیر دولتی به صراحت از فدراسیونها به عنوان موسسات عمومی غیر دولتی نام برده شده و هیچ فدراسیونی را به طور جداگانه مورد بررسی قرار نمی دهد بلکه کل فدراسیونها را ذکر می کند. نکته دوم اینکه در ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال ذکر شده که با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و رعایت قوانین مربوطه، استدلال سازمان بازرسی کل کشور از قوانین مربوطه یعنی آنچه مربوط به قوانین کشور ایران است که به سازمان بازرسی کل کشور اجازه ورود و رسیدگی را می دهد. بنابراین ورود سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص کاملا قانونی است و دخالت این سازمان به معنای ورود دولت نیست و مستقل از دولت است.»
در چنین مواردی که رئیس یک فدراسیون به مشکل می‌خورد، وزارت ورزش می‌تواند از هیات دولت مجوزی بگیرد تا مشغل دوشغله بودن آن فرد حل شود. اما وزارت ورزش در این ماجرا از کفاشیان حمایت نخواهد کرد. رسولی‌نژاد خیلی واضح گفته: «وزارت ورزش مجوزی از هیات دولت برای کفاشیان نمی‌گیرد.» او در توجیه این کار وزارت ورزش می‌گوید: «اگر ما بخواهیم برای یک بازنشسته در فدراسیونها ورزشی اقدامی در خصوص گرفتن مجوز انجام دهیم با اعتراض سایر بازنشسته ها مواجه می شویم که به دلیل این قانون از ادامه فعالیت در فدراسیونهای خود منع شدند مانند یزدانی خرم.»
رسولی‌نژاد، رئیس معزول فدراسیون کشتی را مثال می‌زند؛ کسی که به خاطر ایثارگر بودن، اصلا قانون دوشغله‌ها شامل حالش نمی‌شود. با این حال وزارت ورزش به خاطر دو شغله بودن، یزدانی‌خرم را برکنار کرد تا او هم لب به سخن باز کند که: «این‌ها با خود من مشکل داشتند و اصلا بحث دوشغله بودن مطرح نیست. من ایثارگر هستم و به همین دلیل قانون دوشغله‌ها شامل من نمی‌شود.» یزدانی‌خرم که برکناری‌اش از ریاست فدراسیون فوتبال را به مسائل شخصی و اختلاف نظرهای خودش با وزیر و معاون وزیر ورزش مربوط می‌داند، زمانی که از ریاست فدراسیون کشتی برکنار شد گفت: «اصلا بحث دوشغله بودن مطرح نیست. وزارت ورزش وقتی بخواهد از کسی حمایت کند، برایش از هیات دولت مجوز می‌گیرد و مشکل دوشغله بودن به همین راحتی حل می‌شود. الان به من می‌گویند شما دوشغله‌ای و نمی‌توانی رئیس فدراسیون باشی، اما خودشان برای 7-8 نفر از روسای فعلی فدراسیون‌ها مجوز گرفته‌اند که بتوانند با وجود دوشغله بودن، به کارشان ادامه بدهند. پس اصلا موضوع چیز دیگری است و هیچ ارتباطی با دوشغله بودن افراد ندارد.»
وزارت ورزش که ورود سازمان بازرسی به ماجرای دوشغله بودن کفاشیان را قانونی دانسته، حتی یک پیشنهاد هم به رئیس فدراسیون فوتبال داده. رسولی‌نژاد می‌گوید: «کفاشیان به احترام قانون و منافع ملی یا نباید از ابتدا کاندیدا می شد و حالا که انتخاب شده اگر سازمان بازرسی کل کشور بخواهد پرونده انتخابات فدراسیون فوتبال را به قوه قضاییه ارجاع داده و از کفاشیان برای رعایت نکردن قانون شکایت کند کار عاقلانه این است که استعفا دهد تا انتخابات تجدید شود، چون این موضوع از تبعات احتمالی برای فوتبال ایران جلوگیری خواهد کرد.»
وزارت ورزش در حالی پیشنهاد استعفا را به علی کفاشیان داده که آن‌ها می‌دانند کفاشیان استعفا نخواهد کرد. از طرفی فیفا هم روی ماجرای فوتبال ایران حسابی زوم کرده و کافی است یک اتفاق کوچک بیفتد تا دوباره فوتبال ایران را تعلیق کنند. فیفا آن‌قدر روی فوتبال ایران حساس شده که دیروز هنگام برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان که می‌خواست به سرویس بهداشتی برود، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه او رفت. آن‌ها هم نسبت به دخالت‌های دولتی در فوتبال ایران حساس شده‌اند و منتظر یک اتفاق هستند تا ثابت شود دولت در فوتبال دخالت می‌کند. شاید اگر وزارت ورزش بخواهد به کفاشیان فشار بیاورد که استعفا کند، فوتبال ایران برای دومین بار تعلیق شود؛ آن هم در آستانه مسابقات حساس انتخابی جام جهانی.
 
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 666666تا/میلاد14ساله IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    کفاشیان از قریب که نماینده وزارت ورزش بود خیلی بهتره . هر چند که حق دادکان بود بیاد .
    • بدون نام SE ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      64 77
      تو 14 سالته نمیدونم اینایی که بهت مثبت دادن هم 14 سالشونه؟ چرا احساساتی هستین؟ کفاشیان تو این 4 سال چه گلی به سر فوتبال این مملکت زده که توی 4 سال دیگه میخواد بزنه؟ ناکامی از هر نوعی داشتیم توی این 4 سال. جام جهانی 2010، جام ملتها، تیم امید اونجوری حذف شد و ... دیگه طرف چیکار باید میکرد؟
    • بدون نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      45 20
      آقای بدون نام چرا توهین میکنی؟ . درسته کاندیداها در حد اسم فدراسیون نبودن ولی کفاشیان هرچی باشه از بقیه بهتره. یعنی شما از فوتبالی های کشور امثال خداداد ودایی بیشتر میدونی؟؟! خبر آنلاین خواهشا نظرمو ثبت کن
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    95 6
    از فدراسیون تاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مجلس !
  • محسن IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    170 5
    بابا یکی به اینا بگه دست از سر فوتبال بردارن.
  • توسی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    133 4
    متاسفانه بازم دخالت خارج از ورزش وسیاست میره که به فوتبال ایران ضربه دیگری وارد کنه
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    دادكان كيه بابا؟؟ چقدر زود سوابق افراد را فراموش ميكنيم؟حالا چون الان ساز مخالف ميزنه توچشم مياد و قهرمانه؟؟
    • پویا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      118 8
      دادکان همونیه که برانکوی نازنین و مربی برتر و درجه A دنیا رو بال و پر داد و باعث شد فوتبال ما ارتقا پیدا کنه .. البته باید قبول کنیم که خود برانکو یک سیاست مدار کامل بود و میدونست چه جوری و کجا و کی ماهی رو بگیره از اب گل الوده ..!
  • احمدی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    33 89
    امیدواریم که این اتفاق بیفته آقای شادابیان استعفاءبده
    • بدون نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      38 4
      که چی بشه ؟ قریب بیاد جاش؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی تا IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    34 6
    خیلی جامع و کامل بود... ممنون
  • احمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    8 75
    هیچ سایه سنگینی از اجرای قانون وجود ندارد شما هم جو سازی نکنید
    • بدون نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      27 2
      چه جوره که این قانون درباره 6--7 نفر دیگه از رییس فدراسیونا وجود نداره و اونا باوجود دوشغله بودن به راحتی براشون مجوز گرفته میشه؟؟؟؟؟چه جوره که این قانون این 4سال که کفاشیان رییس بود وجود نداشت و تازه یادشون اومده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ خبرآنلاین خواهشا ثبت کن.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    97 5
    من نمیدونم چرا دولت کمر به نابودی فوتبال بسته ،شما رو به خدا دست از سر فوتبال این مملکت بردارید ، یه بار که شش سال پیش با دخالت تو فدراسیون و یه بار هم سه چهار سال پیش تو انتخاب سرمربی ، فوتبال رو تا دم قتلگاه بردید ، انگار تا نکشیدش ول کن قضیه نیستید
  • بدون نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    83 3
    آخرش تنشون میخاره فوتبالمون تعلیق شه
    • بدون نام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      20 1
      من نمیدونم اگه فوتبال تعلیق شه آخرش میشه برکناری وزیر ورزش البته اگه بشه! اینا واسه ما که دیگه اونوقت فوتبال نمیشه!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    96 3
    جداً مسخره است! یک مهد کودک بیشتر از این ها کارایی و اعتبار کلامی و عملی داره!
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    99 7
    قریب اگه بخواد اینجوری رئیس فدراسیون شه واقعا خودشو خراب کرده و هیچ کس حتی به اندازه کفاشیان هم قبولش نخواهد داشت
    • علی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      45 5
      قریب که سهله! گنده ترش هم بیاد، وقتی که عضویت ایران در فیفا تعلیق شد هیچ فایده ای نداره. اونوقت عملاً فدراسیونی وجود نداره تا بخوان بهش ریاست کنن. فیفا چند روز قبل از برگزاری انتخابات به فدراسیون فوتبال تذکر داد که در صورت مشاهده هرگونه دخالت ارگان های دولتی در امور این فدارسیون با تعلیق فوری مواجه خواهند شد. حالا سازمان بازرسی کشور بیاد وظیفه قانونی خودشو انجام بده که کی راضی بشه؟ آیا اعمال قانون که همانا برکناری متخلف (کفاشیان) و برگزاری انتخابات مجدد است، درصورتیکه ایران از عضویت در فیفا تعلیق بشه و اولین پیامدش هم حذف از جام جهانی باشه با عقل جور درمیاد؟ یکی لطف کنه اینو توضیح بده تا ما قانع بشیم.
  • خشایار IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    107 7
    خداییش ببینید کار به کجا رسیده که کفاشیان شده محبوب مردم. خداییش باید در این وزارتخونه ی زورگو رو گل گرفت.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      61 4
      آره دیگه ، به مرگ گرفتن که به درد راضی بشیم
    • کارشناس ورزش IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      17 23
      به نظر من مدیریت آقای کفاشیان خیلی هم بد نبود ناکامی های فوتبال میتونست بدتر ازاین هم باشه ناکامیها را باید در جای دیگری جستجو کرد حالاکه آقای کفاشیان اینهمه تجربه کسب کرده حیفه که بخوایم کس دیگری را که هیچ تجربه ورزشی نداره جای این آقا بذاریم که بعد هم بخواد گوش به زنگ اوامر وزارت ورزش باشه
  • 3333تا/غلام 89 ساله IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    60 8
    تو این اوضاعی که پیش اومده اصلا رییس نداشته باشیم بهتره
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    67 1
    ای وایییییییییییییییییی روز از نو روزی از نو آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    46 5
    بین قریب کیه که ملت به کفاشیان راضی ان !!!!!!!
  • مهدی IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    52 1
    دولت محترم دست از سر این ورزش بردارید....
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    43 1
    اگه گذاشتین مردم یه شب سرشون رو راحت بذارن رو بالش !!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    24 11
    متأسفانه اشكال آقاي قريب اين است كه هيچ كس او را نمي‌شناسد. كاش در عمرش يك روز كار ورزشي كرده بود و نشان داده بود كه چه مديري است. او از سعيدلو و رويانيان هم مديرتر است. رويانيان كلك زد و گفت و در كودكي فوتبال بازي مي‌كرده.... اما آقاي قريب گويا همين كار را هم نكرده است!
  • ایرانی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    65 0
    دیگه حالم از این کارا به هم خورده. جمش کنید دیگه...
  • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    35 2
    آقاي احمد رسولي نژاد! اين موضع گيري هاي حق كشانه يادتان باشد. فكر مي‌كنم به سالي نكشد كه جنابعالي اين طرف و آن‌طرف راه بيفتيد و از بركناري خود گله كنيد و در صدد افشاي فساد حاكم بر ورزش برآييد!
  • پرسپولیسی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    39 1
    تو این مملکت همه دروغ میگن این بود حمایت های وزیر ورزش؟؟؟؟ چرا نمیخواین یه نهاد که دولتی هم نیست مستقل کار کنه؟؟؟؟ نباید از انتصاب قبلی درس عبرت گرفت؟؟؟؟ فوتبال باید مستقل باشه .... این مورد هم توی اساسنامه فیفا هست هم فدراسیون فوتبال .... کی روش همینجوری هم قهر کرده .... اگه بخواین حمایت نکنین کی روش تو این وضعیت میره اگر هم فدراسیون تعلیق شه دیگه واویلاست .... تو روخدا یکم منافع ملی رو در نظر بگیرین و از منافع شخصی دست بکشین !!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    27 0
    عجب خنده بازاري شده...
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    30 1
    ججالت نمیکشی که همچین حرفی رو میزنی،این یعنی که میخوای دوست و رفیقات ونماینده ی خودت بیاند تو فدراسیون!برات هم مهم نیست تعلیق بشیم اگر انتخابات غیر قانونی بود afc , fifa اون را باطل میکرد،حالا که انتخابات قانونیه میخوایند قانون رو دور بزنی؟ ب
  • بدون نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    36 2
    مجلس محترم،این وزیر را استیضاح کنید،فقط به فکر منافع شخصیشه نه به فکر ورزش مملکت!
  • بدون نام TR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    57 0
    این هم نتیجه تعطیلی دو هفته ای چشم مردم در فوتبال(برنامه نود).
  • سعيد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    31 7
    اينا حرصشون گرفته قريب انتخاب نشده...عجب داستانيه ها...عباسي اصلا ديروز بعد انتخابات معلوم بود دمق و پكره...
    • بدون نام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      19 3
      گل گفتی. به قول دایی کفاشیان 4ساله رییس فدراسیونه اینا تازه یادشون اومده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امیررض IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    39 1
    در حال حاضر سایه ی سنگین سیاست بیش از هر چیز دیگری برای ورزش کشور مضر بوده است.
  • ابی 67 ساله IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    36 0
    لعنت به هرچی باند و باند بازیه
  • ایروانیان IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    47 1
    دوستان تمام نظرات ارزشمند شما را خواندم اما هیچ کس به این موضوع اشاره نکرده بود اگر از اول می دانستید که ایشان مشمول بازنشستگی می شود چرا اجازه دادن در انتخابات شرکت کند لابد اهدافی را در سر داشتند من تعجب می کنیم چرا مسولین این همه نسنجیده حرف بر زبان می رانند
  • امین IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    13 1
    ایییییییییییییییییییییییییییییی داد از دست دولت بابا ورزش سیاسی نیست به خدا به خدا به خدا این تنها دلخوشی ما جوانان رو از بین نبرین
  • طه US ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    15 10
    نامزد شدن دوباره کفاشیان ورای آوردنش !!!!!! واقعا ... هم شرم آور است و هم نشان از درستی ضر ب المثل سنگ پا دارد. آقا ترا به خدا یکی پیدا شود ودلش به حال آبروی این مملکت بسوزد. وسر رشته ای از ورزش داشته باشد. کفاشییان واقعا اندشی !
  • رضا IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    16 15
    شما از فوتبال اطلاع نداري بعدش مياي سياست را باهاش قاتي مي كني كفاشيان فوتبالو نابود كرده در اين مورد دخالت وزارت ورزش لازمه.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    22 2
    ای بابا بازم که باید خواب جام جهانی باشیم که اینا کین
  • حسام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    23 2
    تو این چهار سال کسی یادش نبود کفاشیان، بازنشسته است؟ چرا مجددا تا رئیس شد، سازمان بازرسی و وزارت ورزش یادشان افتاده که او باید استعفا دهد؟
  • نادر SE ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    0 0
    حسام..... دوتا سوال پرسیدی, ازکی پرسیدی و جواب رو کی باید یده?