۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۹

ششم مارس سالروز تولد آندری وایدا کارگردان سرشناس لهستانی و سازنده فیلم‌هایی چون «مرد آهنین»، «مرد آهنین»، «دانتون» و «کاتین» است.

به گزارش خبرآنلاین، آندری وایدا (ششم مارس 1926) یکی از چهره‌های شاخص سینمای اروپا پس از جنگ جهانی دوم است.

از او به عنوان راوی پراحساس و در عین حال سازش‌ناپذیر تحولات سیاسی و اجتماعی لهستان یاد می‌شود. در واقع، حساسیت‌های تراژیک وایدا به خوبی با تاریخ کشورش همساز است.

فیلم‌های وایدا به لحاظ بصری پرقدرت هستند و او می‌کوشد مناسب‌ترین حال و هوا و فضا را به زمان وقوع داستان فیلم‌های خود ببخشد.

چهار فیلم وایدا شامل «سرزمین موعود» 1976، «خدمتکاران ویلکو» 1979، «مرد آهنین» 1981 و «کاتین» 2007 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند. او سال 2000 برای خدمات خود به دنیای سینما یک جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد.
وایدا برای «مرد آهنین» نیز برنده جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن شد. او همچنین برای یک سه‌گانه از فیلم‌های جنگی شامل «یک نسل» 1954، «کانال» 1956 و «خاکستر و الماس» (1958) شهرت دارد.

وایدا این روزها روی فیلمی درباره لخ والسا، رهبر جنبش همبستگی هوادار دموکراسی در دهه 1980 و رئیس جمهور پیشین این کشور کار می‌کند. او بیش از 50 فیلم کارنامه دارد.
فایل ضمیمه این خبر یکی از آنونس‌های فیلم «کاتین» است. این فیلم درباره قتل عام هزاران افسر عالی‌رتبه، دانشمند و سرباز لهستانی به دست نیروهای شوروی سابق در جنگ جهانی دوم است.
قتل عام کاتین که در جنگلی به همین نام در غرب روسیه روی داد، به دنبال توافق میان شوروی سابق و آلمان تحت امر نازی‌ها برای حمله به لهستان در سال 1939 روی داد. اشغالگران آلمانی سال 1943 با کشف گورهای دسته جمعی اولین کسانی بودند که پرده از این قتل عام برداشتند.
استالین آلمان‌ها را به کشتار هزاران لهستانی‌ متهم کرد و نازی‌ها هم از کشف خود برای سرپوش گذاشتن بر کشتار دسته جمعی یهودی‌ها به دست خودشان استفاده کردند.
در لهستان پس از جنگ و در دوران حکومت کمونیست‌ها این مسئله یک تابو بود. در نهایت سال 1990 یکسال پیش از فروپاشی کمونیسم، میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق مسئولیت کشور خود را در این حادثه به گردن گرفت
با این حال مقامات قضایی روسیه در سال‌های اخیر همیشه از باز کردن مجدد پرونده قتل عام لهستانی‌ها طفره رفته‌اند.
فیلم پرقدرت وایدا نشان می‌دهد چگونه پروپاگاندای روسیه هیتلر را مقصر کشتار دانست و هر کس را که کوچک‌ترین اشاره‌ای به نقش روس‌ها داشت، تنبیه کرد.
این در حالی است که فیلمساز تحسین‌شده لهستانی با هر نوع برداشت بیش از حد سیاسی از شاهکار خود مخالف است.
او سال 2007 هنگام اولین نمایش «کاتین» در پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم برلین، گفت: «این یک مرثیه است، فیلمی درباره سوگواری... نه یک فیلم سیاسی.»
قتل عام 22500 افسر لهستانی - که پدر وایدا یکی از آنها بود - به دست پلیس مخفی NKVD استالین در غرب روسیه و دیگر شهرها، همچنان موضوعی حساس است.
حتی پس از آنکه کرملین مسئولیت کشتار کاتین را به عهده گرفت، این موضوع به ندرت در روسیه مورد بحث قرار گرفت و همچنان مانعی در برابر روابط روسیه و لهستان بود.
تغییر بزرگ پس از آن روی داد که لخ کاژینسکی رئیس جمهور لهستان آوریل 2010 در اثر یک سانحه هوایی در روسیه کشته شد. او برای شرکت در مراسم بزرگداشت قربانیان کاتین به این کشور سفر کرده بود.
دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه هم دسامبر پارسال با اعطاء نشان دوستی روسیه به وایدا از پنج دهه دستاورد سینمایی او تقدیر کرد.

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =