در تمدّن اسلامی نگاه و نگرش به طبیعت و پیوند انسان با طبیعت به گونه دیگر است. انسان در جهان بینی الهی و اسلامی جانشین خدا در زمین است و باید فرمانبردار او در نگهداری از آفریده هایش باشد.

باید همان گونه که خدا مهرورزانه زمین را می پروراند و از آفتها مصون می دارد و باران رحمتش را بر آن می باراند و طبیعت را دوست می دارد انسان نیز چنان باشد و مهرورزانه از آن پاس دارد و استفاده اش به گونه ای نباشد که آسیبی به آن برسد. از این رو در دین اسلام و احادیث، قطع درختان و از بین بردن مزارع و گیاهان به شدت نهی شده است.
در احادیث متعددی، از قطع درختان و از بین بردن مزارع و گیاهان و آتش زدن آنها نهی و نکوهش شده و پرهیز از بریدن و نابود کردن درختان به عنوان عامل افزایش عمر به حساب آمده است. همچنین کسانی که درختان مفید و میوه دار را نابود کنند، به عذاب الهی تهدید شده اند.
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به مجاهدان اسلام سفارش و تأکید می کرد که از قطع کردن درختان، و سوزاندن مزارع شدیدا اجتناب کنند. فقهای شیعه قطع درختان و تخریب مزارع را حتی در سرزمین دشمن که در حال جنگ با مسلمانان باشند، جایز نشمرده و آن را مکروه و ناپسند می دانند. بنابراین تشویق به درختکاری و هشدار و نهی از نابودی درختان، تاکید اسلام بر حفظ و بقای محیط زیست را می رساند.

 

اهتمام به عمران و آبادانی
اسلام اهمیت ویژه ای به عمران و آبادانی منابع و محیط زیست داده است و سفارش هایی که از پیشوایان معصوم ـ علیهم السلام ـ در خصوص آبادی زمین، زراعت و حفاظت و حمایت از آنها وارد شده بی شمار است. حضرت علی ـ علیه السلام ـ مهم ترین امر حکومتی را که اخذ مالیات و خراج باشد، متوقف بر عمران و آبادانی می کند، به گونه ای که اگر دستگاه حکومتی بدون توجه به عمران و آبادانی به اخذ مالیات اقدام کند، گویا به نابودی و هلاکت بندگان خدا دست زده است.
* امام علی ـ علیه السلام ـ در فرمان معروف خود به مالک اشتر، فرماندار بصره نوشته است:
«باید توجه تو در آبادی زمین بیشتر از توجه تو به گرفتن مالیات و خراج از مردم باشد؛ زیرا خراج بدون توجه به آبادانی به دست نمی آید و کسی که بدون آباد نمودن به گرفتن مالیات و خراج بپردازد، به ویرانی شهرها و از بین بردن بندگان خدا دست زده است»
* حدیث دیگری از امام علی ـ علیه السلام ـ نقل شده که آن حضرت فرمود:
«معاش و کسب روزی مردم در پنج چیز است: امارت، عمارت و آبادانی، تجارت، اجاره و صدقات ... و دلیل اهمیت آبادانی در این است که خداوند فرمود: "اوست که شما را از زمین آفرید، و آبادی او را به شما واگذاشت" و ما از کلام خدا در می یابیم که خداوند بندگانش را به آباد نمودن زمین دستور داده است، تا آنچه که از زمین به دست می آورند وسیله زندگی و حیات ایشان باشد»
*در حدیث دیگری از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نهال کاری و حفر قنات از صدقات جاریه شمرده شده است:
«پنج گروه دارای صدقه جاریه اند که ثواب آن پیوسته در نامه عملشان ثبت می شود: کسی که نهالی بکارد؛ کسی که چاه آبی حفر کند؛ کسی که مسجدی برای خداوند بسازد؛ کسی که قرآنی بنویسد، و کسی که فرزند صالحی به یادگار بگذارد»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کشارز US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    0 0
    بله ما هم مهر می ورزیم جنگلها رانابود می کنیم ویلا ی سازیم تا یک عده سود جو که طبیعتی که خداوند هدیه به بشرش کرده را خراب و جیبشان را پر کنند آنوقت در 15 اسفند می آئیم روز درختکاری برگزار می کنیم کاش خراب نمیکردیم اما میکاشتیم منتها در کشور ما همه چیز برعکسه!