رییس‌جمهور روز چهارشنبه هفته جاری به صحن علنی مجلس می​آید تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.

به گزارش خبرآنلاين، محمود احمدي​نژاد سه برابر نمايندگان سوال کننده فرصت پاسخگويي دارد. به عبارت ديگر اگرچه نمايندگان سوال کننده بايد تمامي سوالات خود را که بالغ بر 10 مورد بود؛ ظرف 15 دقيقه تشريح کنند اما رئيس​جمهور قريب به يکساعت براي پاسخگويي زمان در اختيار دارد.
به همين دليل است که احمد توکلي از جمله مخالفان طرح سوال از رئيس​جمهور است. او که پيش از انتخابات مجلس نهم مهمان خبرآنلاين در کافه خبر بود، اظهار داشت: وقتي زمان برابري بين نمايندگان طراح سوال و رئيس​جمهور تقسيم نشده است،معلوم است که نتيجه​اي حاصل نمي​شود. رئيس مرکز پژوهش ها بر همين اساس بررسي اقدامات غيرقانوني رئيس جمهور در قالب اعتراض​هايي به کميسيون​هاي تخصصي و تصويب در صحن علني و ارجاعش به قوه قضاييه را موثر مي​دانست.
تورق آيين نامه داخلي مجلس نشان مي دهد که احمدي​نژاد روز چهارشنبه چگونه بايد پاسخگوي مجلس باشد. بر اساس ماده 196 آيين‌نامه داخلي مجلس که براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى نوشته شده است؛ درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند.
رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع مى‏نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.
 ‎‎‎پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضاء نموده‏اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى‏گیرد.
همچنين بر اساس ‎‎‎ماده 197 اين آيين نامه رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال‏کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود.
البته در پايان توضيحات محمود احمدي‌نژاد، هيچ راي‌گيري​اي از نمايندگان در مورد اقناع يا عدم اقناع انجام نمي‌شود.  در چنين شرايطي مشخص نمي‌شود كه نمايندگان از پاسخ‌هاي رييس‌جمهور قانع شده‌اند يا نه.
محمد دهقان عضو هيات رييسه مجلس اين دو بند از آيين نامه داخلي مجلس را به دليل نامشخص بودن سرانجام سوال از رئيس جمهور مبهم خواند و به ايسنا گفت: برداشت درست از آيين‌نامه كه با نص آن بيشتر سازگار است، اين است كه اين سوالات در مجموع يك سوال در مورد تخلفات از اجراي قانون اساسي و قوانين عادي تلقي شود و آقاي احمدي‌نژاد در مدت حداكثر يك ساعت به اين سوال پاسخ دهد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    5 1
    با سفسطه بازی !
  • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    12 0
    نمایندگان مجلس مواظب باشند که رئیس جمهور ازشون سوال و پرسش نکنه"مطمئن باشید رئیس جمهور به سوالات نمایندگان جواب نمیده و هیچ کاری هم نمیتونن با احمدی نژاد بکنن.
  • اصلاح را مسلمان هستم IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    1 9
    سلام اصلاح طلب هستم اما 3 بار به احمدي راي داده ام چون اصلاح را در او ديدم اصلاح طلبي را عميق ترين انديشه ديني ميدانم نه حزب طلبي. اما عاشق آنهايي هستم كه در دفاع از انسانيت و شخصيت يك رسم نيك خوب سخن گفتن به جنگ تحجر و اشتباه و تعصب نخوت زدگان بي خبر از معاش مردم رفتند
  • بدون نام IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    7 0
    بابا این فیلم تبلیغاتی واسه انتخابات بود! مجلس انگلیس را نگاه کنید تا اراده کنن نخست وزیر باید بیاد و مجبورش می کنن هرچی مردم می خوان را انجام بده، شاید فیلم هاش رادیدخ باشین...
  • بدون نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    6 1
    سوال احمدی​نژاد چگونه باید به سوالات نمایندگان پاسخ دهد؟ پاسخ به سختی
  • علي US ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    12 1
    درست فهميدم؟؟ بعد توضيحات احمدى نژاد ،نمايندگان اگه قانع نشدند هيچ اتفاقى نميفته؟؟؟ پس چه خاصيتى داره؟
    • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
      2 0
      :))))))